Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Не сме в Дисниленд": Аirbnb организира гладиаторски битки в Колизеума за туристи и разпали бурни спорове

Историчесият монумент стана арена за дебати Снимка: Getty Images
Историчесият монумент стана арена за дебати

"Искате ли да влезете в ролята на гладиатор? Предупреждаваме ви, че това не е за хора със слаби сърца. Но ако притежавате нужната смелост, ще отворим портите на легендарния Колизеум, за да изпитаме границите на вашата сила и чест".

Така започва обявата за преживяване от типа "веднъж в живота", която разпали страстите в Рим.

В настоящите вълнения са замесени политици, древната история, филмът "Гладиатор II" на Ридли Скот и платформата Airbnb, която се опитва да предложи нестандартна туристическа услуга на посетителите в италианската столица.

Всичко започна от сделка между Airbnb и археологическият парк на Колизеума, които казват, че все още се стремят да стабилизират приходите си след пандемичната 2020 г.

Макар да става дума за една от най-посещаваните исторически забележителности не само в Италия, но в света, ръководството на парка споделя, че във финансите им има дупки за запълване. На древноримския паметник му предстои и ремонт, а не може да се разчита само на продадени билети.

Затова когато от Airbnb предлагат 1,5 милиона долара, за да резервират арената на прочутия феномен за 16 туристи, от Колизеума приемат офертата.

Идеята на платформата е да се възползва от възбудата около новия "Гладиатор II" и да предложи на посетителите в Рим възможност да изживеят гладиаторските битки от екрана.

Снимка: Forum Film Bulgaria

В сайта си Airbnb отбелязват, че ще дадат възможност на 16 души да бъдат посрещнати след залез слънце в Колизеума от заможен покровител, да облекат гладиаторска броня и да участват в предварително режисиран двубой.

Участниците ще прекосят коридорите под Колизеума и ще излязат на арената също като Максимус и Луций го правят на големия екран. Ще има и главен арбитър, който ще определя съдбата на загубилите с вдигане на палци.

"Ще се насладите на зрелищни битки във вълнуващо шоу, организирано за вашето забавление. Тренирайте изкуството на гладиаторския бой и изпитайте уменията си срещу други воини", се казва още в обявата на Airbnb.

Записването за участие в представлението ще продължи до 27 ноември в сайта на платформата, а голямото съревнование между надъханите да бъдат гладиатори е планирано за началото на май 2025 г.

Дотогава обаче има доста време, а туристическата инициатива на Airbnb вече среща сериозен отпор от някои официални лица.

Снимка: Getty Images

Първи срещу насрочената туристическа атракция се изказа съветникът по културата в Рим Максимилиано Смерилио.

В официално изявление той прикани онлайн платформата да се откаже от идеята си за бутафорни гладиаторски игри в Колизеума, тъй като идеята им е обидна за историческото величие на паметника.

"Проблемът не е в публично-частните отношения или в желанието на големи марки да се включат в опазването на големи забележителности. Но трябва да избегнем унизителното използване на нашето историческо наследство, особено когато става дума за монумент, който е толкова уникален", казва Смерилио в изявлението си.

Културният съветник не е сам в позицията си.

Президентът на Комисията по културата в Рим Ерика Баталия също предупреди, че инициативата на Airbnb ще превърне забележителност под егидата на ЮНЕСКО в увеселителен парк.

"Колизеумът е обект на световното културно наследство и като хора трябва да вървим в посока, която го защитава, прави го достъпен и предотвратява превръщането му в място за шеги за малцина избрани", пояснява Баталия.

За сключената сделка с Airbnb е обвинявано и ръководството на културната атракция.

Енцо Фоски от ляво-центристката Демократична партия нападна ръководните органи на парка, като ги упрекна, че насърчават свръхтуризма на фона на много италиански градове, които се борят с огромните тълпи от посетители.

"Публичният трик на Airbnb, който, след като завладя историческия център, като го изкриви напълно и го превърна в голям туристически парк, сега иска да се присмее на Колизеума. Ние не сме в Дисниленд, ние сме в Рим. От време на време сякаш някой го забравя", отбелязва Фоски пред CNN.

Ръководството на Колизеума обаче не е съгласно с тежките критики и от своя страна споделят, че в сътрудничеството им с Airbnb меркантилните интереси са минимални. Алфониса Русо, директор на археологическия парк, споделя в изявление, публикувано от The Washington Post, че основното им желание е да популяризират историческото значение на гладиаторските битки.

"Сделката ще доближи широката публика до културното богатство на амфитеатъра, а получените 1,5 милиона долара ще инвестираме в реставрацията на обекта", заявява Русо.

От археологическия обект допълват, че планираното гладиаторско шоу ще се проведе в извънработно време и няма да пречи на туристите през деня.

Дебатите за насроченото събитие обаче не стихват. И без значение каква ще е развръзката, споровете показват, че бойните дни на арената в Колизеума далеч не са приключили.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените