"Случва се да ми стане скучно на круизния кораб, но си напомням, че същото може да се случи и в дома ми в Маями. Когато започна да се отегчавам, обикновено търся забавления или активност, които не се съм опитвал, и това почти винаги решава проблема", разказва бившият корпоративен адвокат Стив.
75-годишният мъж е един от американците, решили да се пенсионират на круизен кораб и да прекарват голяма част от живота си в морето.
Макар да няма точни данни колко хора са избрали да прекарат златните си години по подобен начин, идеята със сигурност изглежда доста примамлива на мнозина. Анкета от 2017 г. на американски сайт за круизни пътувания, цитирана от "Си Ен Ен", сочи, че 59% от отговорилите биха искали да се пенсионират по този начин или поне да прекарат няколко години в огромните лайнери по моретата.
Някои наистина го правят, а за останалите е интересно как се живее на круизен кораб и най-вече - как успяват да си го позволят.
"Обикновено това са възрастни хора, които си продават имотите и смятат, че им е по-рентабилно да живеят на такива кораби, вместо на сушата, където плащат сметки", разказва пред Webcafe.bg Димитър, който отдавна работи на круизни кораби, включително е бил и част от персонала на презокеански лайнери.
Което, на пръв поглед, звучи необяснимо. Пътешествие с американска круизна линия от 128 дни, което минава през Атлантическия океан, Африка, Европа, Азия, Тихия океан, Амазонка в Южна Америка и Карибите, струва поне 19 500 евро на човек и е трудно да си представим, че това може да излиза по-евтино от живот на сушата.
"Според мен наистина е по-рентабилно. Ако се плаща за основен пакет - без алкохол и допълнителни напитки, сметката излиза. Храната е без пари, има и безплатен достъп до всевъзможни забавления и активности - шоу програми, театър, стенд ъп комедии, пиано барове", обяснява Димитър.
Той е срещал такива хора по корабите - основно американци, и те обикновено си запазват каюта за много дълго време, не просто за един круиз, което върви и с много отстъпки.
Пенсионираният адвокат от Маями Стив споделя пред туристическия сайт Travel Awaits, че една година живот на такъв кораб му струва 90 000 долара. Той пътува сам и отдава под наем апартамента си в Маями, докато не е на сушата.
Анджелин и Ричард Бърк от Сиатъл пък са изчислили, че след като спрат да работят, имат по 100 долара дневно, за да покриват разходите си за живот. През миналата година двамата са резервирали 86 дни по круизни кораби и общо сметката е излязла по 89 долара на ден - напълно в бюджета, обяснява Анджелин пред "Си Ен Ен".
Тези 89 долара покриват каютата им, храната, забавленията, транспорт, пристанищни такси и дори бакшиши.
Една от причините хора като Бърк да успяват да постигнат толкова ниски цени са програмите за лоялни клиенти на круизните компании. При всяко пътуване те получават отстъпки за следващо и така успяват да постигнат доста добро намаление от редовната цена.
Срещу това тези хора не плащат сметки, не купуват храна, а често и имат допълнителен доход от имота си на сушата.
Според Анджелин Бърк предимството на подобен живот е очевидно - "курорт, който те отвежда в различни страни, докато си почиваш край басейна и спиш в удобно легло".
Малкълм Майръс, на 88 г., веднъж е прекарал 10 месеца на борда на подобен кораб. Това не е евтино, но средната цена е сравнима с това, което той плаща на сушата, където обитава една от общностите за възрастни хора във Флорида. Подобни квартали осигуряват срещу заплащане пълни грижи за пенсионери и са доста популярни в САЩ.
Според Майърс обаче, ако на сушата се наложи да ползва пакет с повече осигурени грижи, цената на кораба вече ще е дори по-добра, а там ще има и повече възможности за развлечения, беседи, ресторанти и пак ще получава и медицински грижи.
Ако не сте били на подобен кораб и е трудно да си представите как може някой доброволно да се затвори на лодка за месеци наред - при подобни лайнери става дума за огромни мащаби.
"Те са като малък плуващ град, с огромен набор от развлечения за гостите. Персоналът може да бъде 1000 души за до 3500-4000 гости", обяснява Димитър.
Ако сравняваме с хотел от 5 звезди, при корабите това, което се предлага, е доста повече и има повече лично отношение към гостите, казва той.
В момента Димитър работи в друга голяма круизна компания и когато говорим, се намира на река в Европа за далеч по-кратък круиз - от няколко дни. Това обаче не значи, че грижата за гостите е по-малка.
Например в деня на разговора ни след закуска корабът навлиза в район, в който има много замъци. Гостите имат възможност в рамките на час и половина да се наслаждават на живописните местности и докато гледат, им се разказва историята на замъците и местата, които виждат. Предлагат им се топли напитки - със или без ликьор - според предпочитанията.
След обяда пък клиентите могат да посетят лекции за различни аспекти от живота на местата, край които минават - например за икономиките на съответните страни. Често се канят гост музиканти от сушата и се изнасят концерти - и всичко това за кратък круиз по река.
"Започвам деня във фитнеса на кораба, а след това се фокусирам и върху менталното си здраве - или посещавам различни лекции и беседи, или уча нови умения, играя на карти, или нещо друго", обяснява как минава денят Стив от Маями.
Вечер пък посещава различни програми и шоута - на сцена или някое от различните събития, които се организират на борда.
"Харесва ми да имам свободата да избирам всеки ден какво да правя, без да се налага да планирам и мисля за хранене, готвене, чистене, пране или други подобни битови аспекти. Едно от най-хубавите неща е, че се сприятелявам с хора от цял свят и обикалям места навсякъде, без стреса от пътуването до всяко едно от тях", обяснява пенсионираният адвокат.
Интересът към всякакви круизи расте, казва Димитър и дава пример с компания, която за последните няколко години се разраства с 50% и се очаква в следващите да има почти двойно повече кораби.
Явно има защо.