Круизните кораби започнаха да приличат на нещо, създадено от изкуствен интелект. С огромни размери и атракции, които сякаш са извадени от анимационен филм - цветни и невероятни.
Водни пързалки се редуват със стени за катерене, те пък са последвани от живописни сини басейни.
Един след друг от поточните линии слизат не просто големи, а гигантски круизни кораби и компаниите, които оперират с тях, имат перфектното оправдание - търсенето е такова.
"Днес "Титаник" изглежда като малка рибарска лодка до тези машини", отбелязват от организацията "Транспорт и околна среда".
Британската неправителствена организация е пресметнала, че круизните кораби са нараснали 13 пъти по размери от 2000 г. насам. На ръст пък са нараснали с 20 пъти, смятано от началото на новия век, и заради колосалните размери активистите започват да ги наричат "Годзила на круизните кораби".

През 2024 г. машините са успели да превозят над 35 млн. пасажери в световен мащаб и се очаква през 2025 г. бройката на екскурзиантите да нарасне.
Основната причина е, че след пандемията круизните пътешествия бележат небивал бум. А когато на борда има 6000 души, те трябва се чувстват комфортно и да разполагат и с достатъчно пространство за движение, забавления и отдих. Освен това не е желателно да скучаят, докато корабът е в открито море.
"Разчитаме пасажерите да обикалят спокойно и да открият местата на борда, които най-много им харесват, за да се завръщат към тях", обяснява за "Си Ен Ен" Колийн Макданиел от една от най-големите круизни компании.
••• Как се изхранват всички тези пътници на круиз:
По този начин, уточнява тя, круизният кораб сам по себе си се усеща като отделна дестинация за туристите.
Макданиел е убедена, че времената, в които пътуващите се качват на круиз, само за да обикалят от град на град, са окончателно останали в миналото. И други в бранша са съгласни, че хората вече се качват на круизен кораб, за да се забавляват, да опитват нова храна, да обикалят баровете и да срещат нови запознанства.
Затова на преден план излизат "Годзилите на круизните кораби", натоварени с атракции като аквапаркове и места за бънджи скокове.

Главният продуктов директор на Royal Caribbean, Дженифър Госуами - една от най-големите фирми за круизни пътувания - казва, че на най-новия кораб на бранда ще има обновен аквапарк и изкуствена река, които да се харесат на по-младите.
За "Стайл Инсайдър" тя обяснява, че за големите ще има шоу в стил "Бродуей".
Акцентът пада още повече и на гурме изживяванията и авторските коктейли по баровете на кораба. И това е само един от примерите от бизнеса с круиз пътешествия.
••• Защо понякога да си на круиз може да се усеща като да си на ваканция в мола:
Огромните круизни кораби обаче влияят необратимо на околната среда, дори и да използват втечнен природен газ, който е по-икономичен.
Международната асоциация за екологичен транспорт изчислява, че втечненият природен газ намалява с едва 16% вредните емисии. За "Гардиън" оттам уточняват, че при нарастване броя, теглото и размерите на круизните кораби екологичният ефект от горивото почти се губи.
Асоциацията се оплаква и че към момента не действат почти никакви регулации до какъв размер могат да се строят машините.
По тяхно мнение круизните кораби, както и частните суперяхти, представляват излишен лукс, който трябва да търпи забрани. Такива обаче действат само на местно ниво - градове като Венеция, Ница и Белфаст забраняват достъпа до пристанищата си на най-големите туристически плавателни съдове.
За по-сериозни мерки обаче не се повдига дума нито на европейско, нито на световно ниво. Само че климатичните изменения не чакат човешките действия, за да се забавят.