Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Годзила в морето“: Круизните кораби стават по-големи, по-шумни и по-вредни

Натоварени с атракции, но и убийствени за климата Снимка: Getty Images
Натоварени с атракции, но и убийствени за климата

Круизните кораби започнаха да приличат на нещо, създадено от изкуствен интелект. С огромни размери и атракции, които сякаш са извадени от анимационен филм - цветни и невероятни.

Водни пързалки се редуват със стени за катерене, те пък са последвани от живописни сини басейни.

Един след друг от поточните линии слизат не просто големи, а гигантски круизни кораби и компаниите, които оперират с тях, имат перфектното оправдание - търсенето е такова.

"Днес "Титаник" изглежда като малка рибарска лодка до тези машини", отбелязват от организацията "Транспорт и околна среда".

Британската неправителствена организация е пресметнала, че круизните кораби са нараснали 13 пъти по размери от 2000 г. насам. На ръст пък са нараснали с 20 пъти, смятано от началото на новия век, и заради колосалните размери активистите започват да ги наричат "Годзила на круизните кораби".

Снимка: Getty Images

През 2024 г. машините са успели да превозят над 35 млн. пасажери в световен мащаб и се очаква през 2025 г. бройката на екскурзиантите да нарасне.

Основната причина е, че след пандемията круизните пътешествия бележат небивал бум. А когато на борда има 6000 души, те трябва се чувстват комфортно и да разполагат и с достатъчно пространство за движение, забавления и отдих. Освен това не е желателно да скучаят, докато корабът е в открито море.

"Разчитаме пасажерите да обикалят спокойно и да открият местата на борда, които най-много им харесват, за да се завръщат към тях", обяснява за "Си Ен Ен" Колийн Макданиел от една от най-големите круизни компании.

••• Как се изхранват всички тези пътници на круиз:

По този начин, уточнява тя, круизният кораб сам по себе си се усеща като отделна дестинация за туристите.

Макданиел е убедена, че времената, в които пътуващите се качват на круиз, само за да обикалят от град на град, са окончателно останали в миналото. И други в бранша са съгласни, че хората вече се качват на круизен кораб, за да се забавляват, да опитват нова храна, да обикалят баровете и да срещат нови запознанства.

Затова на преден план излизат "Годзилите на круизните кораби", натоварени с атракции като аквапаркове и места за бънджи скокове.

Снимка: Getty Images

Главният продуктов директор на Royal Caribbean, Дженифър Госуами - една от най-големите фирми за круизни пътувания - казва, че на най-новия кораб на бранда ще има обновен аквапарк и изкуствена река, които да се харесат на по-младите.

За "Стайл Инсайдър" тя обяснява, че за големите ще има шоу в стил "Бродуей".

Акцентът пада още повече и на гурме изживяванията и авторските коктейли по баровете на кораба. И това е само един от примерите от бизнеса с круиз пътешествия.

••• Защо понякога да си на круиз може да се усеща като да си на ваканция в мола:

Огромните круизни кораби обаче влияят необратимо на околната среда, дори и да използват втечнен природен газ, който е по-икономичен.

Международната асоциация за екологичен транспорт изчислява, че втечненият природен газ намалява с едва 16% вредните емисии. За "Гардиън" оттам уточняват, че при нарастване броя, теглото и размерите на круизните кораби екологичният ефект от горивото почти се губи.

Асоциацията се оплаква и че към момента не действат почти никакви регулации до какъв размер могат да се строят машините.

По тяхно мнение круизните кораби, както и частните суперяхти, представляват излишен лукс, който трябва да търпи забрани. Такива обаче действат само на местно ниво - градове като Венеция, Ница и Белфаст забраняват достъпа до пристанищата си на най-големите туристически плавателни съдове.

За по-сериозни мерки обаче не се повдига дума нито на европейско, нито на световно ниво. Само че климатичните изменения не чакат човешките действия, за да се забавят.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените