Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Хвани ме, ако можеш" - Западът е на лов за яхтите на руските олигарси

Мобилността им далеч не е гаранция за сигурност за мегаяхтите и техните притежатели Снимка: iStock
Мобилността им далеч не е гаранция за сигурност за мегаяхтите и техните притежатели

Да си Игор Сечин - изпълнителен директор на Роснефт и сред най-приближените приятели на Владимир Путин - си има своите предимства, като например 86-метрова яхта на стойност 120 млн. долара.

Има си и своите недостатъци, защото като представител на руската олигархия Сечин беше лишен от яхтата си, наречена "Amore Vero", която беше конфискувана в Лазурния бряг от френските власти като част от санкциите срещу Русия.

И е сигурно, че това ще е само първата от многото луксозни лодки, които ще бъдат конфискувани.

Защото богатството може да бъде скрито в банкови и офшорни сметки, то мегаяхтите са доста трудни за замаскиране. Особено ако са като луксозната лодка на Сечин, която, по думите на френския обществен министър Оливие Дюсо, е снабдена със салон за красота и плувен басейн, превръщащ се в площадка за кацане на хеликоптери.

Подобна съдба вече сполетя и яхтата на Алишер Усманов. Тя все още не е взета от магната на руската металургия, но е закотвена в пристанището в Хамбург и може да го напусне само сред изрично разрешение от немските власти, каквото няма изгледи да дойде.

Пристанището в Барселона, където акостират много от мегаяхтите на олигарсите Снимка: БГНЕС
Пристанището в Барселона, където акостират много от мегаяхтите на олигарсите

Мегаяхтата на Усманов е дълга над 150 метра и според класацията на списание Forbes е най-голямата моторна яхта в света. Предполага се, че цената ѝ е между 800 млн. и 1 млрд. долара, а вътре е снабдена със собствен бар, фитнес, дизайнерски обзаведени каюти и сателитен телефон и интернет.

Усманов, точно както и Сечин обаче, няма как да се радва на придобивката си, защото попада под санкциите на Запада към режима на Путин.

"Все повече яхти ще си заминават от техните собственици", категоричен е немският сенатор по икономическите въпроси Майкъл Вестгеман.

Според информация на Financial Times, на името на руски олигарси има общо 34 яхти на стойност 3,9 милиарда долара. Бройката им едва ли е съвсем точна, както посочват от изданието, защото немалко скъпи лодки са записани на имената на офшорни компании, което затруднява издирването на собствениците им.

Яхтата на Усманов например е закупена през офшорна фирма, регистрирана на Кайманските острови. Други са закупени през фантомни компании на Сейшелите или Панама. Локализирането на мегаяхтите на олигарсите също никак не е лесно.

Все пак "Си Ен Ен" успява да проследи част от тях и ги открива по бреговете на Барселона, Малдивите, Сейшелските острови, Монако и други. Това затруднява и налагането на международни санкции, въпреки че те са подкрепени както от Европейския съюз, така и лично от президента на САЩ Джо Байдън.

"Solaris" - яхтата на милиардера Роман Абрамович Снимка: БГНЕС
"Solaris" - яхтата на милиардера Роман Абрамович

Въпреки това залавянето на яхтите на руските милионери не е съвсем невъзможно, защото те се нуждаят от екипаж, консумативи и гориво, идващи от сушата.

"Това ще е една дълга игра на котка и мишка", посочва биографът на Путин - Катрин Белтън.

Тя обяснява, че при заплаха яхтите, както и друго ценно имущество, често се прехвърлят на някой роднина или приятел, който няма да попадне под ударите на закона. Освен това за да избегнат конфискуването, олигарсите най-вероятно ще изнесат яхтите си от бреговете на САЩ и Евросъюза.

"Luna", яхта, за която се твърди, че е на азербайджанския милиардер Фархад Ахмедов, допреди няколко дена също е била в Хамбург. Ахмедов, който има участия и в руски газови компании, вече е преместил 115-метровата си яхта, която е оборудвана със система за засичане на ракети и бронирани прозорци.

Същото може да се каже и за "Galactic Super Nova", притежание на изпълнителния директор на петролна фирма Вагит Алекперов. Лодката е отплавала от бреговете на Барселона през Средиземно море и се е насочила към Адриатическо море.

Яхтата "Clio", за която се смята, че е собственост на Олег Дерипаска, пък вече е акостирала на Малдивите.

Тази мобилност обаче далеч не гарантира сигурност за мегаяхтите и техните притежатели.

Санкциите може и да не засегнат пряко скъпите лодки и собствениците им, но биха могли да ги сварят неподготвени при опит за акостиране, при който екипажът и пътниците осъзнават, че нямат разрешение да навлязат в пристанището.

Както посочват редица световни медии, пристанището в Малайзия вече отказва разрешение за навлизане на някои руски плавателни съдове и то само от страх да не нарушат международните санкции.

А дори и да не бъдат ударени от западните мерки, мегаяхтите продължават да са в опасност. През изминалата седмица хакери успяват да хакнат софтуера на "The Graceful", която се свързва с руския президент Владимир Путин, и променят дестинацията ѝ от Калининград на "Към ада". Въпрос на време е недоброжелатели да извършат и по-смело хакерско нападение.

В Майорка пък беше арестуван инженер с украински произход, който се опитал да потопи яхта на руски олигарх. "Бих го направил отново", категоричен бе задържаният.

   

Най-четените