Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Летящият шотландец": Британия празнува вековния юбилей на най-известния локомотив в света

Машината държи рекорди и има впечатляваща история Снимка: iStock
Машината държи рекорди и има впечатляваща история

Когато преди 100 години този локомотив излиза от железопътния завод в Донкастър, за да поеме по релсовите пътища на Великобритания, той е просто номер 1472.

Година по-късно - през 1924 г., е наречен "Летящият шотландец", тъй като пътува между лондонската гара "Кингс Крос" и Единбург.

Днес "Летящият шотландец" се смята за най-известния парен локомотив в света.

Все още в движение, той празнува вековен юбилей, посрещан е подобаващо от тълпите като истинска звезда, а всяко негово пътуване е събитие за любителите на влакове.

Локомотивът е гордост за британската жп индустрия още от първите си години. През 1928 г. с него е осъществено първото пътуване без спиране от Лондон до Единбург - 630-те километра са изминати за 8 часа и 3 минути.

Той е пратен и два пъти на Изложението на Британската империя - през 1924 и 1925 г. като флагман на компанията, която го притежава тогава - London and North Eastern Railway.

Локомотивът е икона още от първите си години. Снимка: iStock
Локомотивът е икона още от първите си години.

През 1934 г. бележи световен рекорд, ставайки първата парна машина, достигнала скорост от 100 мили в час, или 161 км/ч. Подобна скорост значително намалява времето за пътуване от Лондон до Единбург.

Кариерата на локомотива по трасето продължава 40 години и през 1963 г. "Летящият шотландец" е пенсиониран след навъртени над 2 млн. мили по релсите.

За да се избегне опасността локомотивът да отиде за скрап, той е купен от бизнесмена и любител на железниците Алън Пеглър за 3500 лири.

Той се заема с поправки и подобрения по машината и отново я пуска в движение. Към този момент "Летящият шотландец" вече е историческа знаменитост - на първото си пътуване след ремонта - от Лондон до Уелс, в Бирмингам локомотивът е посрещнат от 8000 души.

Често машината се посреща и изпраща така. Снимка: Getty Images
Често машината се посреща и изпраща така.

В края на десетилетието машината започва да се радва на международна слава. Пеглър откарва "Шотландеца" в САЩ и Канада, където локомотивът обикаля няколко години. След първоначалния успех обаче Пеглър фалира и се налага да се раздели с придобивката си.

Бизнесменът обаче има огромен сантимент към машината - желанието му е като почине половината от праха му да бъде хвърлен в пещта на "Летящия шотландец", докато локомотивът се изкачва по най-високата точка от релсовия път от Лондон до Единбург - Стоук Банк.

Това желание е изпълнено - през 2018 г., а моментът е отбелязан и с продължително надуване на свирката и минута мълчание от пътниците.

След фалита, локомотивът е спасен от друг британски бизнесмен, който го откупува от американските железници. Когато се връща у дома през 1973 г., "Шотландецът" пътува на собствен ход от Ливърпул до Дерби, а линията е обградена от тълпи, които приветстват машината.

През 1984 г. парният локомотив тегли Кралския влак, с който Кралицата майка отива да открие жп музей в Уулуич.

През 1988 г. машината отива в Австралия, където е централна атракция на фестивал на парните локомотиви, а след това поставя и втория си световен рекорд - за най-дълго разстояние, преминато от парен локомотив - 679 км без спиране, при това с 375-тонен влак - също рекордна тежест.

"Шотландецът" е национална гордост. Снимка: Getty Images
"Шотландецът" е национална гордост.

Отново във Великобритания, през 1995 г. "Летящият шотландец" дерайлира и е снет от служба. На следващата година е купен от нов бизнесмен с афинитет към жп делото за почти 1,5 млн. лири, който отделно дава още 1 млн. за поправки.

Също толкова - около 1 милион - са хората, които излизат да видят върнатия на релсите локомотив през 1999 г. за пътуването му от Лондон до Йорк.

Следват обаче нови финансови трудности и се налага локомотивът да отиде на търг.

Заради опасността реликвата да се окаже в чуждестранни ръце, Националният железопътен музей обявява, че ще наддава и организира кампания "Спасете нашия шотландец". Музеят успява да спечели наддаването - с предложените 2,3 млн. лири, по-голямата част от които от британския Национален фонд за наследството. С дарение участва и милиардерът Ричард Брансън.

Така от 2004 г. машината вече е собственост на Националния железопътен музей и преминава през дълъг и многомилионен ремонт - за 4,2 млн. лири, за да стане движещ се експонат.

По случай 100-годишния си юбилей знаменитият локомотив отново е на релси, а тържествата са впечатляващи. Те продължават през цялата 2023 г. и включват всевъзможни чествания.

Началото беше в Единбург, където местен поет посвети поема на локомотива, наречена "Изработването на Летящия шотландец", написана по време на пътуване с него.

На гарата имаше и танци, а шоуто приключи с изява на групата Red Hot Chilli Pipers (бел.ред. да не се бъркат с Peppers, тези имат гайди).

Локомотивът ще се движи из Великобритания цялата година, като някои от пътуванията са особено луксозни. През септември например "Летящият шотландец" ще потегли от Йорк към Единбург, а цената на билета е 750 лири и включва шампанско, коктейли, блини с хайвер и 6-степенна вечеря.

И тълпи на всяка гара, които посрещат реликвата.

 

Най-четените