Над 100 години историята на "Титаник" пленява въображението, вълнува милиони хора, ражда касови хитове и нови трагедии.
Последният знаков момент беше тъжният край на подводницата "Титан", която през 2023 г. имплозира в океана, пътувайки към останките на прочутия лайнер.
Австралийският милиардер Клайв Палмър обаче не е фаталист. От 2012 г. той има план да построи и пусне на вода реплика на оригиналния "Титаник", макар и - естествено - с подобрени характеристики по отношение на безопасността.
Заради някои пречки и последвалата пандемия проектът все още е далеч от реализация, но наскоро Палмър обяви рестарта му.
Круизният кораб ще се казва "Титаник II" и ще е съвременно копие на оригиналния лайнер по отношение на дизайна, но с най-съвременните технологии по въпросите на безопасността, навигацията и технологиите и със сигурност достатъчно спасителни лодки.
Целта е да се получи "автентичното изживяване от "Титаник" и луксозно пътуване назад във времето със същия интериор и кабини.
Самият бизнесмен е интересна фигура. Вече на 70 години, Клайв Палмър е минен магнат с компании за добив на желязо, никел и въглища. Има и туристически и голф бизнес и е сред най-богатите хора в Австралия с над 4 млрд. долара състояние. Има и политическа кариера, включително като депутат от собствената си дясна партия.
"Имам много пари и на моята възраст трябва да опитам да направя с тях нещо позитивно за света", описва той пред "Ролинг Стоун" мотивацията си, особено след 10-годишното забавяне на проекта.
"Далеч по-забавно е да се занимавам с "Титаник", отколкото да стоя и дома и да си броя парите", цитира "Си Ен Ен" думите на Палмър и пред местните медии.
Палмър иска да построи нов "Титаник", защото го вижда като международен символ на любовта и мира. "Знаем как да водим войни и ни е много по-трудно да правим мир", пояснява той и дава пример с любовната история на Джак и Роуз от знаменития филм на Джеймс Камерън.
Освен това според австралиеца трябва да си спомним хората от "Титаник" и някои от ценностите, които според него днес изчезват - като смелостта и саможертвата. Палмър дава пример с музикантите, които не спират да свирят, докато корабът потъва, загрижени за пътниците, а не за себе си.
"Културата ни се основава на общество, центрирано около личното, и искаме да променим фокуса", пояснява той.
Освен като знак на надежда на фона на войните в Украйна и Газа, Палмър вижда проекта и като въплъщение на традиционните ценности, които да се противопоставят на woke политиката.
Първоначално планът е бил корабът да бъде построен за 3-4 години, но процесът отнел 5-6 заради високите изисквания за безопасност, съобразени със стария дизайн, а след това настъпи пандемията и проектът е бил замразен.
Сега Палмър го възобновява - не само като бизнес начинание, но и като лично предизвикателство и почит към съхранението на историята и луксозното пътуване.
Очакванията са строителството на репликата да струва между 500 млн. и 1 млрд. долара.
Първото пътуване по график би трябвало да е през юни 2027 г. - естествено по оригиналния маршрут от Саутхемптън, Великобритания до Ню Йорк.
Освен по оригиналния маршрут, лайнерът ще пътува и по цял свят, с идея да е кораб на мира между всички страни на планетата.
Воаяжите обещават лукс от началото на миналия век и автентичното изживяване на "Титаник" плюс съвременна сигурност.
За проекта, според Палмър, са ангажирани най-добрите корабостроители, дизайнери и инженери на света, включително и компанията, заета с интериорния дизайн на класически лайнери като Queen Elizabeth II и Queen Mary II.
"Това ще е корабът на любовта и върхът на стила и лукса", зарече се Палмър.
"Целта е да предложим на пътниците несравнимо пътуване назад във времето, да ги потопим напълно в разкоша и великолепието на живота на борда на оригиналния "Титаник", поясни той.
Копието ще тежи около 56 000 тона и ще има 9 палуби. Кабините ще са 835 за първа, втора и трета класа, за общо 2435 пътници.
Пътниците от трета класа ще получават същата храна като преди век - яхния с картофено пюре, сервирани на дълги общи маси в столовата, но от компанията на Палмър, която реализира проекта - Blue Star Line, обещават, че ще има и други ястия за тези, които не държат на чак толкова автентично кулинарно изживяване.
"Титаник II" ще се задвижва на дизел, за разлика от оригинала, който е бил на въглища, и ще има 4 комина.
"Милиони са мечтали да плават с "Титаник", да го видят на пристанището и да се докоснат до величието му. "Титаник II" ще бъде корабът, с който тези мечти ще се сбъднат", обещава милиардерът.