"И най-нищожната добрина е усилие срещу човешкия застой" - думите са на руския автор и духовник Йоан Крестянкин. А Бетовен е казал: "Не се сещам за друг признак на превъзходство, освен за добротата".
Освен, че живеем в несигурно време, в което доброто е способно да върне надеждата, че си струва човешкият род да се пребори и този път, повечето от нас са изпитали и лично каква сила имат подадената навреме ръка или споделената болка.
Семейство Личеви са от хората, които също са се убедили в това, но по трудния начин. Едва на 50 г. те са отпили от най-горчивата чаша - да загубят единствения си син. Едно последно негово желание обаче им оставя надежда и ги спасява от емоционален разпад след тежката загуба.
"Прекрасни родители сте, не оставайте без дете. Ако нещо се случи с мен, осиновете...", казва им той преди да си отиде. Така вместо живот в спомени и снимки, те започват да гледат напред - към осиновяването на дете.
Семейството не подозира обаче, че в траура си ще трябва да се сблъска с недоумение, с негативизъм, с неуместни въпроси, недоверие и скептицизъм... И може би най-страшното, когато става дума за личен акт на добрина като осиновяването - сблъскват се с формалното отношение на системата.
За щастие на семейството, както и на едно 8-годишно изплашено, свито и почти "невидимо" дете, те попадат на The Human Safety Net. Благодарение на глобалната инициатива на Дженерали, днес Личеви имат нов смисъл на живота си, а детето с тежка съдба вече знае какво означават топлина, любов и истинско семейство.
Пътят към осиновяването обаче не се оказва лесен. Напротив, той е дълъг и е необходима сериозна подготовка от страна на кандидат-осиновителите, както и много търпение. Когато обаче за всичко това имат точният човек за съвет - нещата се случват.
Инициативата The Human Safety Net (THSN), която помага на сем. Личеви, е стартирана от Дженерали Застраховане като част от Стратегия 2021 на Група Generali. Благодарение на нея експертите от фондация "За нашите деца" успяват да помогнат на 64 осиновителни семейства от началото на годината.
Това е особено важна инициатива във време, в което за проблемите се чува все по-често, но не и достатъчно за това как може да се помогне. Вероятно всеки познава семейство, на което би подал ръка, но няма експертизата да го направи. А колкото и клиширано да звучи - доброто е заразно и особено сега е важно да си го припомняме.
Просто понякога на доброто му е нужен посредник.
Инициативата, зад която застава Дженерали, е базирана на идеята, че хора помагат на хора, което, убедени са те, може да доведе до устойчива промяна и да създаде позитивен ефект. Идеята - да се работи с деца в риск, с деца без родителски грижи и деца със специални нужди в развитието. А също да се подпомагат и деца до 7-годишна възраст вътре в техните собствени семейства, защото за всяко дете е по-добре да остане с близките си.
За да постигне това, на застрахователната компания е нужен сигурен партньор. Затова залагат именно на опита, познанията и доказаното име на фондация "За нашите деца", които за 29-те си години са помогнали на над 15 000 деца и семейства в риск.
Партньорството на една социално отговорна компания и НПО зависи не само от мисията на неправителствената организация. До голяма степен влияе качеството на стратегическо управление, пълната прозрачност на модела на функциониране на организацията и принципите на управление.
За 7-те години, през които Дженерали и фондация "За Нашите Деца" си партнират, организацията се доказва като отговорен и сигурен партньор. Специално пред Група Дженерали "За Нашите Деца" се отчитат на всеки три месеца като се показва както инвестираната сума и начина на разходване, така и постигнатите резултати в живота на децата и семействата. Организацията прилага дългогодишно развивани политики за прозрачно управление, които изискват издаването на редовни отчети към своите корпоративни дарители, към всеки индивидуален дарител, към общинските и национални власти.
Всяка година организацията издава и своя обществен отчет, който показва важността на нейната мисия, конкретните резултати и предизвикателствата, пред които се е изправяла. Списъкът с източници на инвестициите и самите дарители е видим.
И така, Дженерали са убедени, че помощта в ранна детска възраст е от изключително значение и може да доведе до положителна промяна за цял живот. Желанието им е всички български деца да имат равен шанс за развитие и качество на живот. И вярват, че това е инвестиция в бъдещето - и на най-малките, и на България.
За да постигнат целите на The Human Safety Net и Фондация "За Нашите Деца" да работят активно в подпомагането на деца и семейства в затруднено положение, е нужна професионална помощ за най-уязвимите деца, както и насърчаване и изграждане на сигурни семейни отношения. Затова силите на екипа са фокусирани върху подобряване качеството на живот на най-малките, осигуряване на специализирана помощ на родителите на деца с трудности в развитието, на приемни родители и на интегриране на деца със специални нужди в образователната система и обществото като цяло.
Освен огромната морална подкрепа и помощ за тези семейства, всичко това ще придобие и физическо измерение чрез Комплексите за ранно детско развитие на фондацията в София и Пловдив, в които експерти ще консултират, помагат, обучават и подкрепят семействата и техните деца.
Често липсата на достъп за семейства в нужда до специалисти като социални асистенти, педагози, рехабилитатори, логопеди и медицински работници се оказва сериозна пречка. Затова в тези центрове ще се работи активно и с родителите, и с децата, които се нуждаят от специални грижи, така че да могат да водят пълноценен и достоен живот.
А крайната цел е да бъде осигурен сигурен дом и защитена семейна среда за всяко дете, както и помощ за всяко семейство в нужда, независимо дали е родно, приемно или осиновително.
Как се стига до тази стъпка?
Като застрахователна компания, в Дженерали Застраховане винаги са били ангажирани с корпоративната социална отговорност. Или както казват от компанията: "В работата си като застрахователи сме длъжни да пазим живота на хората". И го правят, като през годините откликват на социални и демографски предизвикателства, които пряко засягат обществото.
Но сега стигат по-далеч. Извън работните си задължения Дженерали Застраховане се опитват да променят живота на нуждаещите се от помощ деца.
"Възможността да се включим в тази глобална инициатива ни дава шанс да създадем позитивна промяна, която не познава граници и която не само помага на хора в затруднено положение, но и създава верига от хора, помагащи на други хора. Защото решението да помогнеш е първата крачка към един по-добър свят. Свят, в който сме създали сплотени общности, за които е важно благосъстоянието на всеки един от нас", казват от компанията.
Освен, че подкрепят инициативата The Human Safety Net и Фондация "За нашите деца" с ежегодни корпоративни дарения, Дженерали Застраховане ще участват активно и в подпомагането и набирането на средства. Или както обясняват самите те: "Целта не е просто дадем едни пари някъде, а да бъдем активни да вдъхновим и други хора да помогнат".
Част от служителите им участват доброволно с ежемесечни дарения от заплатите си в тази инициатива, а се подготвят и фондонабирателни събития, с които да се привлече вниманието на общността към проблема.
Отделно всеки клиент, който има желание да дари средства, ще може да го направи лесно и бързо през ново и удобно мобилно приложение, което се очаква да стартира тази година.
И така се завърта веригата на взаимопомощ за най-нуждаещите се. Но не онази студената и далечна, в която просто да кажеш, че си се включил, а активната помощ, от която резултатите си струват най-много.