Ако родените през 80-те и 90-те с носталгия си спомнят за детството, прекарано навън без телефон, днешните подрастващи (а и родители) трудно могат да си представят ежедневието без възможността за неограничена комуникация и сърфиране в интернет.
Затова не е голяма изненада фактът, че над 80% от децата на възраст между 7 и 12 г. и 96% от тийнейджърите от 13 до 19 години всеки ден прекарват време в интернет.
Данните са от скорошно проучване на Yettel "Дигиталният живот на децата и техните родители", което представя тенденциите в интернет потреблението и най-честите рискове за подрастващите.
Любопитни към този необятен свят, децата често избират социалните медии като "врата" към виртуалното общуване. Според данните от допитването 9 от 10 подрастващи (до 19 години) имат профил в социалните медии - 75% го създават преди да навършат 12 години, а 5% - под 7-годишна възраст.
Твърде ранният досег на децата до тези платформи обаче създава рискове за тяхната безопасност, защото може да ги изложи на заплахи, за които все още не са подготвени.
Според експертите от Националния център за безопасен интернет (Safenet) не е препоръчително децата да имат профили в социалните медии преди да навършат 13 години, каквото е изискването в повечето онлайн платформи. Ограничението не е произволно - то е съобразено с технически, законови, емоционални и психологически фактори, включително с развитието на фронталния лоб на мозъка, който е отговорен за критичното мислене, самоконтрола и осъзнатото вземане на решения.

Първите профили на децата
С навлизането на технологиите и интернет все по-рано в живота на новите поколения, повечето социални платформи вече имат специален тип профили, предназначени за непълнолетните потребители. Целта е по този начин акаунтите им да не бъдат изложени на неподходящо съдържание, да се ограничи видимостта им и да се осигури по-висока защита на личните данни.
Функциите на тези профили позволяват също родителски контрол, проследяване на екранното време и невъзможност за получаване на съобщения от непознати.
Колко често новорегистрираните профили се маркират като "детски"? Близо 1/3 от участниците в проучването на Yettel (между 7 и 19 г.) посочват, че са създали първия си профил самостоятелно. В тези случаи едва 17% от новорегистрираните акаунти са отбелязани като "детски" или "тийнейджърски". Във втория сценарий 44% от децата създават профилите си заедно с родител или друг възрастен. Тогава почти половината от акаунтите са съобразени с възрастта на детето.
Третият подход е родителят сам да направи регистрацията - близо ¼ от участвалите в допитването са посочили този вариант, при който делът на детските профили е най-висок - 59%. Това показва, че при активна родителска намеса е по-вероятно профилът да бъде настроен със защити, но въпреки това голям процент от децата използват акаунти с неограничен достъп до съдържание.
Влиянието на социалните медии
Освен безгранично общуване и достъп до разнообразно съдържание, социалните медии носят и риск за сигурността на по-малките при твърде ранен досег с тях.
Тъй като невинаги зрелостта съответства на възрастта на децата, преди да разрешат или забранят създаването на профил, родителите трябва да преценят дали детето им е готово за този нов свят. Като например дали разбира основните правила за онлайн поведение, осъзнава ли до какво може да доведе споделянето на лична информация и има ли умения да се предпазва от нежелани контакти.
Подрастващите могат да бъдат изложени на неподходящо съдържание онлайн, което включва дезинформация, агресивни видеа или теми, за които все още нямат емоционалната зрялост, за да ги възприемат правилно. Социалните медии могат да създадат изкривена представа за реалността, поднасяйки идеализирани образи на външен вид, успех и социален статус.
Освен това динамичният поток от кратки видеа стимулира мозъка с постоянна смяна на информация и това затруднява способността на потребителите да задържат вниманието си върху една тема за продължителен период.
В отговор на тези предизвикателства Yettel развива програмата "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" за изграждане на осъзнато и отговорно онлайн поведение както при децата, така и при възрастните.
Дългогодишен партньор на телекома е Националният център за безопасен интернет, а сред ключовите инициативи е кампанията "Дигитално родителство", насочена към родителите като най-важните учители на децата за безопасността им в интернет, но и техни модели за пример и подражание.
Чрез специални събития и практически ресурси кампанията, от една страна, запознава родителите с рисковете за новото поколение в интернет, а от друга - насърчава активното им участие в дигиталния живот на децата и защитата им в мрежата.
През 2024 г. над 700 родители се включиха в тематичните срещи с експертите на Центъра за безопасен интернет, а на специалната страница в сайта на Yettel са събрани полезни съвети за изграждане на здравословни навици у децата и поддържане на доверителната връзка родител-дете.
Като част от своята стратегия за устойчиво развитие операторът си поставя за цел всяка година да достига до 40 000 деца и младежи с темите за онлайн безопасността, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения.
През 2024 г. компанията помага на общо 82 000 души да придобият нови знания за защитата в онлайн среда и новите технологии.