Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пътеводител за мечти

Пътеводител за мечти Снимка: Лидл България

Темите за личностно развитие стават все по-популярни и все повече хора се стремят да развиват в себе си т.нар. меки умения. Това ги прави по-осъзнати, по-лесно постигат целите си, стават по-щастливи в личен план. В допълнение към собствените им професионални знания, меките умения ги правят дори по-конкурентоспособни на пазара на труда.

Именно развитието на тези знания и умения са залегнали в поредица от обучения, които Лидл България организира за своите служители, като им дава възможност да научат повече по важни за 21-ви век теми като например медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

След големия успех на вътрешните обучения компанията започна образователен видеокаст по същите теми, който е достъпен напълно безплатно в youtube канала на Лидл България. В осми епизод на поредицата Надежда Михайлова, която е професионален сертифициран обучител към Международната федерация по коучинг, разказва кои са важните стъпки, за да превърнем всяка своя мечта в реалност.

Снимка: Лидл България

Нека започнем с това защо е важно да си поставяме цели? Ако не си поставяме, лошо ли е?

Ще ви отговоря с цитат от "Алиса в страната на чудесата". Там тя пита чеширския котарак:

— Би ли ми казал кой път да хвана оттук?

— Зависи накъде отиваш — отвърна Котака.

— Все едно накъде... — каза Алиса.

— Тогаз е все едно кой път ще вземеш — рече Котака.

— ...само да стигна някъде. — добави Алиса, за да поясни.

— О, сигурно ще стигнеш — рече Котака, — но трябва да вървиш доста дълго..."

Така е и с личните цели. Можем и без тях, но ще е като да плуваме към отсрещния бряг с надуваем дюшек. Ще се оставим на милостта на природата да ни направлява, вместо да вземем лодка, да се научим да гребем и да следим вятъра и така бързо и целенасочено да отидем там, където искаме.

Има ли разлика между мечта и цел?

Мечтата е идеята, а целта е планът, по който ще вървим. Първо имаме мечта, идея, поставяме си цел, а след това идва подготовката за успеха и отговорността за предприемане на действия. Накрая е реализирането на целта.

За да е успешен този план за постигане на лични цели, трябва да имаме силна, енергизираща мечта, да знаем къде е крайната точка, кои са необходимите ресурси и какви действия ще са ни необходими.

Мечтата е енергийният ресурс за целите, тя ни помага ни да не се отказваме.

Защо някои хора не успяват да си постигнат целите, въпреки че имат такива?

Вероятно защото имат нужда от подобрение при поставяне на целите. Ето какво имам предвид:

Често формираме целите си с "не" отпред. "Не искам да съм толкова притеснителен". В това изречение ни липсва картината на успеха. Всеки път, като кажем "не", обричаме целта на неизпълнение, защото мозъкът не разбира от "не".

Ако ви кажа "Не си представяйте жълт слон", за какво ще си помислите? Разбира се, за жълт слон. По същия начин работи мозъка и когато си поставяме цели с "не". Той просто не може да се измъкне от състоянието, от което се опитваме да избягаме.

За да има цел, трябва да има картина и затова е важно да спрем да казваме какво не искаме да сме, а само какви искаме да бъдем.

Също е важно да няма сравнение в целта. Казваме "Искам да съм ПО-уверена", но това е като скрит негатив. Сравнението ни припомня, че не сме там, където искаме да бъдем, без да дава яснота как точно искаме да сме.

Добре формулирана цел би била "Аз съм способна да направя презентация пред публика", а не "Не искам да се притеснявам от презентиране пред публика", нито пък "Искам да съм по-уверена, когато презентирам".

Нека обобщим: Какво включва една добре формулирана цел включва?

  • Казвам какво искам
  • Казвам го с конкретика - по какво ще разбера че съм стигнал/а там
  • Да е под мой контрол
  • Да е добро за мен и за другите

Наистина е важно целта да е под наш контрол и да знаем какви точно стъпки трябва да предприемем: Ако искам да стана уверен презентатор, ще подобря дикцията, стойката си, презентационните умения и ще се упражнявам много, за да добия увереността, която ми липсва.

Колко цели трябва да имаме за даден период от време?

Ако имаме само една цел за даден период от време, вероятността да я изпълним е над 80%. Обяснението е просто - фокусирани и отдадени сме само на нея. Ако имаме две цели, вероятността да ги изпълним спада на 50%. Колкото повече цели имаме, толкова по-бавно ще се случват нещата.

Но понеже животът ни е многолик и често имаме няколко цели, е важно да подчиним всяка наша цел на някоя по-голяма, за да стигнем по-далече. Интегрираме ли всички малки цели в обща, голяма цел, това ще ни даде ясна посока и стимул да вървим напред.

Има ли инструменти, с които да следим дали си изпълняваме целите?

Нека припомня третия елемент от добре формулираната цел - да е проследяема. Това значи да можем да я разбием на стъпки, които да предприемаме във времето. Казват, че едно пътешествие започва с първа крачка, но продължава и с всички останали крачки.

Започнем ли да действаме, ще дойдат следващите идеи и следващите улеснения. Задействаме ли се, идва и мотивацията. Не е нужно да чакаме да се мотивираме, за да започнем да действаме. Просто правим първата стъпка. После втората. И после се увличаме в пътешествието към мечтата.

Как да запазим постоянството при постигане на целите?

Има най-различни начини, по които човек може да се мотивира да е постоянен в изпълнението на целите си. Много хора разбиват целта на малки задачи и ги включват в календарите си.

Други се вдъхновяват от т.нар vision board - снимки на мечтата, които поставят на видно място. А японците имат кукла дарума - дървена кукла с две бели очи. Поставя се на видно място, за да ти напомня за мечтата ти, за поставената цел. Всеки път, когато я погледнеш, си спомняш за плана си и действаш.

Надя, нека ти зададем и последен въпрос: Кое е за теб ключовото умение на 21-ви век?

За мен това е любопитството. Да не осъждаме, а да сме любопитни и отворени към света и възможностите, които той ни предлага.

Снимка: Лидл България

За видеокаста "Уменията на 21-ви век":

Образователният видеокаст "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешната вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lidl.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама експерти от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори със специалисти в различни области те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

За госта в 8-ми епизод:

Надежда Михайлова е професионален сертифициран коуч (РСС) към Международната федерация по коучинг (ICF) и е сред водещите треньори в България с повече от 20 години опит в областите лидерство и личностно развитие. Опитът ѝ включва 10 години като лидер в динамична и бързо разрастваща се консултантска организация, където управлява и развива високоефективни екипи, които поставят стандартите в бранша. Надежда е фокусирана върху решения и базирана на ценности, комуникация и въздействаща позитивна настройка на мисълта. Тя работи успешно с лидери и екипи, които са иновативни, предизвикват статуквото и се осмеляват да влияят и променят себе си.

За Лидл България:

Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 130 магазина в 57 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.



 

Най-четените