Лидл България отбелязва общ принос от 2,68 млрд. лв. за българска икономика за 2023 г. Това стана ясно на официалното представяне на данните от анализа "Ефектът на Lidl: Принос към икономиката и обществото 2022-2023".
Той е изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България и за първи път обобщава данните за приноса на компанията към икономиката и обществото.
Икономически принос
Към 2023 г. Лидл разполага със 134 магазина в 58 български града, както и с 2 големи производствени бази, а за компанията работят близо 4000 души.
"Всички ние си представяме търговията като транзакция между потребител, който влиза в един търговски обект, плаща и получава стоката, слага я в торбата и стоката се потребява. Това, което ние искаме да покажем, е, че за да стигне до щанда или да бъде изнесена в пазарската количка от потребителя, тази стока трябва да бъде произведена, доставена, опакована и проверена дали отговаря на всички изисквания за безопасност. Целият този процес ние наричаме процес на създаване на стойност в икономиката", коментира Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика.
Анализът, направен от ИПИ, изчислява влиянието на Лидл върху българската икономика на база преките ефекти от работата на компанията, които включват разходите ѝ в страната, както и непреките - създаденото допълнително търсене по веригата на стойността.
За 2023 г. само преките ефекти от дейността на веригата хипермаркети у нас достигат 1,495 млрд. лв., като в това число влизат плащания към доставчици на стоки и услуги, инвестиции и разходи за възнаграждения.
Непреките ефекти засягат допълнителното търсене в икономиката, провокирано от всеки разход, който компанията прави. Техният общ размер за 2023 г. достига 1,185 млрд. лв.
Така общият принос на компанията към българската икономика се равнява на 2,68 млрд. лв. - ръст от цели 67% в сравнение с резултатите за 2021 г. Тогава икономическият принос на компанията е изчислен на 1,61 млрд. лв.
От ИПИ отбелязват, че в този ефект не влизат внесените от Лидл данъци и такси към дървата и общините, които за миналата година възлизат на 56,2 млн. лв.
Водещият елемент - работата с партньорите
По отношение на икономическото въздействие на ритейлъра, водеща роля имат партньорствата с български производители. Разходите на Лидл за покупка хранителни и нехранителни стоки от родни производители и доставчици за продажба в България през 2023 г. надхвърлят 830 млн. лева.
Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групата "месо и месни продукти", "мляко, млечни продукти, яйца" и "плодове и зеленчуци", става ясно още от анализа.
Там се отчита също така, че за миналата година средната заплата в Лидл България е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор "Търговия" у нас и с над 43% повече от тези в сектор "Транспорт".
"С магазини в 58 града и над 4000 служители, в партньорство с над 270 български компании за доставка на стоки, Лидл България оказва влияние на доходите, на заетостта, на всички свързани производства, създава допълнително търсене на пазара", коментира по темата Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.
Според Лъчезар Богданов, компанията помага на други бизнеси на пазара да се утвърждават и да растат.
По думите му инвестициите ѝ имат трансформираща роля за цели сектори и региони на България, като част от компаниите, с които ритейлърът работи, са нараснали 3 до 5, а понякога и до 10 пъти, само защото могат да реализират своя продукт през търговската мрежа на Лидл.
Социалният принос
Втората част от анализа се спира върху приноса на Лидл към обществото чрез различни социално-отговорни инциативи, подкрепа за каузи, спонсорства и дарения. За периода 2022-2023 г. компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 инциативи, като чрез тях е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията върху обществото.
"Данните показват, че в резултат на различните дейности, които Lidl реализира, 137 869 души отчитат значително подобрение в своя живот, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна. Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения - 362 049 души са придобили нови знания, благодарение на инициативите на компанията, а при 195 889 души има промяна в качеството на живот", коментира Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в PwC България.
Най-много хора са достигнати през социалните инициативи на Лидл в сферата на образованието и на културата, а след това се нареждат защитата на околната среда и здравето.
Немският посланик в България Ирене Планк, която също взе участие в събитието, акцентира на още един аспект от социалния принос на Лидл за България - програмите за интегриране на хора от ромските малцинства чрез стипендии, стажове, възможност за кариера и други.
Сред собствените инициативи, реализирани от компанията в отчетния период, се отличават "Ти и Lidl за нашето утре", "Дай шанс на Балканката" и "Заедно за по-чисти реки".
Сред по-големите и по-дългосрочни проекти, които компанията подкрепя, са спонсорство на Българската федерация по волейбол, "Заедно в час", "Българската Коледа" и др.