Артистично послание с дълбок смисъл или обикновена кражба? Пред този въпрос са изправени средите на съвременното изкуство след неловка ситуация, с която се сблъскаха галеристи от Музея за модерно изкуство в датския град Олборг.
В опит да изненадат посетителите си с нестандартна експозиция, дело на художника Йенс Хаанинг, бюджетът на музея изненадващо олекна с 84 000 долара, като срещу парите си са получили две празни платна от артиста, озаглавени "Вземи парите и бягай".
Представите на съвременните творци за това какво е изкуство през последните години не познават каквито и да е било граници, но последното, което от датската галерия са очаквали в замяна на предоставените банкноти, са две обикновени платна.
И сега везните клонят между две позиции - дали от музея имат право, твърдейки, че са станали жертва на дребно мошеничество, или трябва да гледаме на решението на художника от творческата перспектива на случката.
"Ние не сме богат музей. Всички средства, с които разполагаме идват от скромните ни резерви, предназначени освен за закупуването на нови творби, и за поддържането на сградата. Внимателно планираме разходите си и не можем да си позволим да станем мишена за артистични шеги", заявява уредникът на музея Ланс Андерсон пред ABC.
Галерията работи с концептуалния художник от 2007 г. насам и до момента не са имали проблеми с него. В залите на музея има две творби от Хаанинг, посветени на финансовото неравенство в Дания и Австрия.
Най-известното му произведение, представено от датската галерия, е "Среден датски годишен доход от 2010 г.", което представлява наредени една до друга банкноти, вместо обикновена картина. Същата е и концепцията във втората му творба "Среден австрийски годишен доход", в която използва 6000 евро, за да демонстрира средния доход в Австрия от следващата година - 2011 г.
Понеже визуализирането на несправедливото разпределение на финансите в двете европейски държави привлякло вниманието на посетителите в Музея на модерното изкуство, молбата на галеристите към Йенс била да създаде и трето произведение към поредицата, в което основната тема отново да са парите.
За целта от музея в Олборг са изпратили на концептуалиста 84 000 долара, които по план е трябвало да се претворят като достоен наследник на "Среден датски годишен доход от 2010 г." и "Среден австрийски годишен доход". Два дни преди изтичането на крайния срок, в който Йенс е трябвало да им изпрати завършеното произведение, служителите на галерията получават пратка, която ги оставя без думи.
Художникът им изпраща две празни платна с прикрепена бележка "Вземи парите и бягай", а от онези 84 000 долара, които е трябвало да бъдат наредени върху празното пространство, не е имало следа.
"Вярваме, че Хаанинг ще върне парите. Той е уважаван художник. Но ако не го направи, сме готови да заведем съдебно дело срещу него", казва уредникът на музея, след като разбира, че са били изиграни.
От своя страна обаче, концептуалният артист не мисли, че е нарушил договора си и ако се стигне до съд, смята да представи документа, в който никъде не е описано естеството на произведението, което се е съгласил да създаде за Музея на модерното изкуство.
"Не съм откраднал парите им. Беше ми поставено условие да им предоставя своя идея и аз го направих", твърди 56-годишният художник пред датско радио, като е категоричен, че музеят няма да получи обратно предоставените 84 000 долара.
Освен че ще задържи сумата за себе си, артистът окуражава и други негови колеги да последват примера му.
"Ако сте поставени пред трудни условия, хванати в неприятна работа за малко пари, не се двоумете да вземете това, което смятате, че ви се полага", допълва още концептуалният художник.
Комисионната, за която двете страни си стискат ръцете, е близо 4000 долара, които Хаанинг е трябвало да получи при представянето на произведението си. От музея подчертават, че при уговарянето на сделката датчанинът не е намекнал с нищо, че предложената сума му се струва недостатъчна.
Поръчката към Йенс е била само една от поредиците творби, които галерията е планирала за предстоящата си изложба, насрочена за 16 януари 2022 г. под наименованието Work It Out. Идеята на експозицията е да представи връзката между изкуството и труда и за изпълнението ѝ от галерията са вложили целия си наличен бюджет.
Надеждите са да се привлекат достатъчно посетители, така че салдото на финансите им отново да излезе на плюс след тежките условия на карантина и пандемия, които ги оставиха със затворени врати месеци наред.
Макар че финансовото им положение не е никак розово, уредникът на датския музей Ланс Андерсон е категоричен, че станалото недоразумение с Йенс Хаанинг не е планирана маркетингова тактика, чрез която да популяризират предстоящата си изложба.
"Ние сме платформа за изкуство, а на сцена за експериментално творчество. Изненадан съм от решението на Йенс, както всички останали", твърди Андерсон.
От музея са дали краен срок на художника, в който да им върне парите - 16 януари следващата година, датата, на която по план трябваше да представи последната си творба. А дотогава за артистичните среди остава въпроса - това, което направи Хаанинг пладнешки обир ли е или значимо изкуство.