"Къде отиваш днес?", попита ме съпругата ми сутринта.
"В Айвърнес", беше моят отговор.
"И какви автомобили ще карате днес?"
"Porsche"
"Това звучи малко опасно. Времето ще е ужасно."
"Не се притеснявай, това са дизелови и хибридни версии. Те не са много бързи."
Бавни модели на Porsche? Какъв е смисълът да шофираш Porsche, ако автомобилът не лети като светкавица?
Panamera винаги е бил нетипичен модел на Porsche. А сега с добавянето на дизел и хибридна версия, нещата стават по-странни - тези нововъведения сякаш не са присъщи на традициите на компанията, които са свързани с отлична динамика и забавление зад волана.
Panamera дебютира през 2009 като автомобилът за пътешествия на Porsche и наистина предлага четири пълноразмерни места в купето, четири врати и най-общо, прилича на хечбек.
Моделът е създаден, за да съперничи на Maserati Quattroporte и Aston Martin Rapide, но е по-добър и от двата споменати модела - особено що се отнася до динамика и удобство за пътниците. Пасажерите са само трима, но пътуват луксозно, а в същото време водачът може да се забавлява зад волана. Panamera e с внушителни размери, и тегло, но въпреки това е динамичен и повратлив като Ferrari California.
Но, пасажерите седят ниско в купето, което позволява комфорт при атаката на завоите и те спокойно могат да продължат започнатия на магистралата разговор. Единствените оплаквания, които се чуват по адрес на Panamera са свързани с неособено впечатляващия дизайн на модела, но това не попречи на дилърите на компанията да продадат над 30 000 бройки в цял свят.
Много е трудно да наречеш Panamera и Panamera S бавни автомобили. Максимална скорост около 275 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 5 секунди - много малко спортни коли и супер автомобили могат да се похвалят с такава динамика. Примерно - Bentley GT би могъл да бъде сериозен съперник на Panamera.
Но, подчинената на клишета логика ни подсказва, че дизеловата и хибридната версия на Panamera трудно биха се доближили до тези постижения. Да, те със сигурност ще се отличават с икономия на гориво и отделят по-малко вредни емисии в атмосферата, но дали ще са толкова динамични?
Оказа се, че предположенията ми са грешни. Не знам защо бях подценил дизелът и хибридната версия. Съпругата ми се оказа напълно права за времето. Шотландските планини се оказаха обвити в мъгли, духаше силен вятър и валеше безспирно. Но новите версии на Panamera се справиха отлично с всички изпитания, при това с отлично темпо.
Електромоторът в хибридния Porsche Panamera осигурява скромен разход на гориво и впечатляващо ниски вредни емисии за такъв голям автомобил (159 грама въглероден двуокис на километър). В градски условия електромоторът може сам да задвижва автомобила, при това абсолютно тихо, за около 2,5 километра. Но по-интересната му роля е при включването му като сила, добавяща мощност и скорост. Ако трябва да изпреварите, натискате педала на газта до дъно, моторът изревава, след малко се активира и електродвигателят и се изстрелвате напред. Ускорение от 0 до 100 км/ч за 6 секунди - това не е бавно, нали?
В Англия хибридната версия струва с 24 000 лири повече от дизеловия Porsche Panamera. Но и дизеловата версия заслужава вашето внимание - по-добър разход на гориво в сравнение с бензиновата класика, малко по-бавно ускорение и повече вредни емисии. Но изборът е вече налице.