Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

КТМ-5 - "ковчег на колела", който отказва да умре

Това ли е най-грозният трамвай, създаван някога? Снимка: iStock
Това ли е най-грозният трамвай, създаван някога?

Трамваят КТМ-5 може да изуми дори някои от по-младите руснаци, особено ако са от Москва или Санкт Петербург.

Машината никога не е обикаляла по особено "престижни" трасета, не може да се похвали с добър дизайн и дори за своето време е изглеждала много грозна. Заради ръбатия си едър корпус не особено мило я наричат и "ковчег на колела".

Трамваят обаче е незаменим в суровите условия на Северна Русия и издържа дори и през най-разкаляните и разкривени релси.

А и именно необятната и неприветлива руска провинция налага създаването на КТМ-5.

През 50-те и 60-те години големите градове на СССР обмислят да сведат до минимум трамвайните си трасета, защото намират трамваите за старомодни и непрактични. В индустриалните градове обаче нуждата от евтин, надежден и здрав транспорт си остава неизменна.

Снимка: iStock

Още повече, че наличието на трамваи в градове като Волчанск, Красноярск и Томск е било живо и подвижно доказателство за съветския инженерен гений.

Затова през 1959 г. Москва постановява да бъде разработен трамвай за серийно производство, който да се сглобява лесно, да използва евтини материали и да може да функционира в който и да било край на СССР. Само за три години са готови първите прототипи на КТМ-5, кръстен на завода "Киров" в Уст-Катав.

Двата експериментални трамвая са изработени от стомана, имат три широки приплъзващи се врати и в оригинала са с дървени скамейки вътре.

••• Летящата крепост на СССР, която така и не заработва - четете за нея тук:

Първите бройки от КТМ-5 са тествани веднага в Челябинск и върнати за някои поправки, които, уви, не ги правят по-красиви.

Инженерите изтъкват, че широките груби врати са изключително удобни и са по-комфортни от по-тесните двойни врати на западните трамваи.

Лаконичните прави линии, които са избрани да влязат в серийно производство, са по-лесни за направа, а и за последваща поправка.

За сравнение, по това време в България се произвеждат великолепно изглеждащите трамваи "Космонавт", "София 65" и "София 70", които са със заоблени линии и по-модерен вид.

Освен това и в бившия Източен блок вече се използват пластмасови елементи, които да олекотят каросериите на трамваите. КТМ-5 обаче остава изцяло метален.

Също така остава изцяло в пределите на Съветския съюз - нито една бройка не е доставена извън СССР. За да не загрозяват градските пейзажи, КТМ-5 се използват само в провинцията, докато в големите и силно посещавани градове съставът е предимно от чешките Tatra.

Скоро след масовото пускане на грозните трамваи започват и оплакванията.

Ватманите се жалват, че КТМ-5 често се развалят, докато от завода "Киров" заявяват, че вината е на самите водачи или на лошото трамвайно трасе.

Снимка: iStock

През 1974 г. спирачките на мотриса КТМ-5 в град Орел отказват, блъскат траурна процесия и убиват 11 души.

Пожарите поради проблеми с контактната мрежа също не са рядкост. С времето ватмани и работници в депата се научават да отстраняват проблемите с подръчни материали, без да навредят фатално на трамваите.

Разпадът на СССР пък може и да спира производството на КТМ-5, но машините продължават да се използват и обновяват.

И продължават да дават дефекти.

На 2 юли 1996 г. в Камянске, днешна Украйна, отново заради проблем със спирачките трамвай убива 39 души.

От Москва се оправдават с това, че на територията на Русия подобни инциденти стават и с чешките Tatra.

По тази причина не е учудващо, че през януари 2025 г. в руските градове са преброени общо 710 трамвая КТМ-5. Част от тях имат само един маршрут - от центъра на града до завода, към който трябва да извозят работниците, и обратно.

По тази причина въпреки че редица градове се отказват от КТМ-5 или от трамваите изцяло, точно този "ковчег на колела" продължава да обикаля като съветски призрак.

••• Коя е "Ладата на шефа"? Разказваме тук:

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените