Държавният инвестиционен фонд на Саудитска Арабия определено търси своето място в нишата на електромобилите. И това си личи по парите, които влага в компании от сектора, сякаш с лека ръка.
В понеделник стана ясно, че саудитците ще налеят повече от 1 млрд. долара в компанията Lucid Motors, смятана за един от големите потенциални конкуренти на производителя на електромобили Tesla.
Ако сделката приключи успешно и всичко върви по план, това ще позволи на базираната в Силициевата долина Lucid до 2020 година да пусне на пазара своя собствен модел електромобил Lucid Air, обаявиха от компанията.
Основната идея е те да се включат във все по-ожесточената битка между Mercedes, BMW, подразделенията Audi и Porche на Volkswagen и Tesla за лидерска позиция на пазара на премиум електрически автомобили.
И това се случва само седмици, след като основателят на Tesla Илон Мъск заяви, че същия този Държавен инвестиционен фонд ще му помогне да свали компанията от борсата, изкупувайки акциите на Tesla. По данни на Reuters по-рано тази година фондът е купил акции на Tesla за малко под 5% от капитала на компанията.
Самият Мъск в крайна сметка реши да изостави идеята си за излизане от борсата, след като инвеститорите са го убедили, че в крайна сметка това ще е по-добре за компанията.
Това обаче още повече отвори вратата за саудитците към сделка с Lucid. За мнозина това беше и доста по-логична сделка. Саудитският фонд и младата американска компания са договорили срочна схема, по която фондът може да инвестира над 1 млрд. долара като по този начин се превръща в мажиротарен собственик.
Парите по сделката ще отидат за завършването на завода на компанията в Аризона, както и за завършване на разработките по Lucid Air.
Макар мнозина да прогнозират на Lucid бляскаво бъдеще, сравнимо с това на Tesla, компанията е още в сравнително начален стадий на развитие.
Тя е основана през 2007 г. под името Atieva от Бърнард Це – бивш вицепрезидент и член на борда на директорите на Tesla, и Сам Уен – бивш изпълнителен директор в Oracle и Redback Networks.
Досега компанията разчиташе най-вече на солидните инвестиции от Китай, включително и от държавната автомобилна компания BAIC. На фона на настоящата американска външна политика обаче за Lucid става все по-трудно и дори невъзможно да поддържа потока на парите от Китай.
Ситуацията, която наподобява на начало на икономическа война между двете суперсили, определено не е добра новина за бизнеса, разчитащ предимно на финансови инжекции от Китай.
Идеята е парите на саудитците да заменят до голяма степен китайските капитали като по този начин позволи на проекта да се движи с първоначално предвидената скорост.
За Саудитска Арабия този проект също е важен. Инвестицията в Lucid е част от продължаващите усилия на кралството да отдалечи максимално много икономиката си от настоящата зависимост от петрола. Това до голяма степен става чрез изграждане на екосъобразна икономика като част от плана на принц Мохамед Бин Салман Визия 2030, с който престолонаследникът се опитва да диферсифицира източниците на средства за държавата и да я отдалечи от петрола.
"Инвестирайки в бързо разширяващия се пазар на електромобили, фондът печели експозиция към дългосрочни възможности за растеж, подкрепя иновациите и технологичното развитие и увеличи приходите и секторната диверсификация на кралство Саудитска Арабия", заяви представител на фонда.
И инвеститорите, и компанията обаче виждат голямо бъдеще в Lucid Air. Прототипът на машината може да развие скорост от 378 км/ч (на специално трасе в Ohio Transportation Research Center, но все пак).
Луксозният модел ще развива до 1000 к.с., генерирани от два електродвигателя – един на предната (400 к.с.) и един – на задната ос (600 к.с.), а за 2,5 сек електромобилът може да ускори до 100 км/ч.
Допълнително с това от Lucid обещават до 640 км пробег с едно зареждане на батерията. А енергията от всичко това ще идва от литиево-йонни батерии, производство на Samsung.
Всичко това говори за една интересна машина във високия клас. Големият въпрос обаче ще е дали ще успее тя да се пребори за своето място измежду вече съществуващите автомобилни гиганти, дори и след фианансовата инжекция от Саудитския фонд.