Ford F-150 е най-продаваният пикап в САЩ и до огромна степен е източник на патриотична гордост като символ на американското автомобилно производство. Това е типичната американска кола - голяма, мускулеста на вид и не особено икономична.
Затова когато от компанията съобщиха, че работят по електрификацията на F-150, реакциите бяха противоречиви.
От една страна Вашингтон, особено с президент като Байдън, също се бори с вредните емисии, но от друга никой не може да си представи емблема на високопроходимите автомобили като F-150 в електрическа версия.
Въпреки това за електрически пикап се говори от поне три години, а на 19 май вечерта той беше официално представен.
Преди това лично президентът Джо Байдън посети фабриката на Ford близо до Детройт и направи едно кръгче с електромобила, макар че колата беше облепена характерните черно-бели стикери, които крият детайлите от дизайна. И макар че на американския президент официално му е забранено да шофира лично!
"Този негодник е бърз!", не скри задоволството си от крайния резултат Байдън и разкри, че колата вдига от 0 до 100 км/час за малко над 4 секунди.
По време на речта му след тестдрайва обаче за кратко зърнахме Ford F-150 в пълния му блясък, тъй като беше сред автомобилите, които служиха за фон зад президента. Въпреки лекия технически гаф в тази насока точните параметри на електрическия пикап си останаха тайна чак до вечерта на 19 май.
Тогава стана ясно, че F-150 получава наименованието Lightning и ще се предлага в няколко варианта с различна мощност и пробег. Цената е повече от поносима и е ясно, че с този автомобил от Ford се опитват да се харесат както на заклетите фенове на големите коли, така и на по-младата и модерна аудитория, която се опитва да мисли и за природата.
И докато електрическият Mustang Match-E предизвика куп противоречия заради приликите си с Tesla Model Y, тук подобна грешка е успешно избегната.
Ford F-150 Lightning е на практика почти точно копие на своя събрат с двигател с вътрешно горене.
Отпред има монтирана фалшива решетка за охлаждане, заради която няма как да се объркате кой точно модел американски пикап е пред очите ви. Електромобилът идва със задвижване 4x4 и минимална мощност от 426 конски сили, като подобрената версия стига до 563 конски сили.
От Ford обещават пробег с едно зареждане между 370 и 480 километра и допълват, че електрическият пикап е снабден със специални сензори за височина и пресечен терен, които преценяват какво ускорение да приложат във всеки един момент.
Въпреки това с тегло от 3490 килограма за "обикновения" вариант и 4536 за подобрения може да се очаква, че в реални условия пробегът няма да е толкова голям.
Иначе водачът може да избира между четири режима на шофиране - нормален, спортен, офроуд и товарен. Самата батерия се намира във водоустойчива кутия, заобиколена от защита, която поглъща вибрациите и сътресенията по пътя. Въпросният модул на електромобила е тестван при до -40 градуса по Целзий.
Багажниците са другата впечатляваща екстра на електрическия F-150.
Както почти всички други електромобили на пазара, и този разполага с два багажника - заден и преден. В случая предният е наречен от Ford "мегабагажник", защото има капацитет от 400 литра и от около 180 килограма. С други думи, там може да бъдат побрани два наистина много големи куфара или два пълни комплекта за игра на голф.
В предния багажник са вградени и два USB порта за зареждане с мощност от 2,4 киловата, което означава, че могат да зареждат технологични джаджи, тонколони, хладилни чанти и други. Вграденият в софтуера кантар за багажа показва колко товар има в колата във всеки един момент, за да прецени водачът пробега си и натоварването на батерията.
Базовата цена на F-150 Lightning е 42 хил. долара или с около 12 хил. долара повече, отколкото струва бензиновият модел. Вариантът с по-големия пробег и мощност ще се предлага за 55 хил. долара, но от Ford са създали и два "премиум" версии - Platinum и Larilat.
Засега не се знае дали и кога електрическият F-150 би могъл да се появи и на европейския пазар, макар че е пределно ясно, че засега той не е приоритет за американския автомобилен гигант.