Новият сезон във Формула 1 може да започне с интересни промени относно собствеността на някои от най-активните играчи през 2011 година. Всъщност, някои от най-смелите прогнози от миналата година са на път да се сбъднат.
Още преди няколко месеца се появиха предположения, че правителството на Малайзия може да продаде автомобилния производител Proton, който пък от своя страна е собственик на Group Lotus - компанията, която възроди производството на английските спортни автомобили с това име и стана основен спонсор на тима на Renault във Формула 1. За 2012 отборът вече е преименуван на Lotus Renault, а „другият" Lotus, този на Тони Фернандес вече се казва Caterham.
Интересното при сделката за Proton и Group Lotus е, че новият собственик е милиардера Сиед Моктар Ал-Букари и консорциум от още няколко негови партньори, а основна роля за осъществяването й има Жерар Лопес - собственикът на тима на Renault във Формула 1. Нещата се завъртяха по интересен начин, нали?
За около три месеца всичко беше утихнало, през това време сделките се движеха. И сега всичко е ясно - правителството обяви, че консорциумът на Сиед Моктар - DRB-Hicom купува Proton, националният производител на автомобили, който пък притежава Group Lotus. Продавач е един от държавните холдинги. Тази сделка беше обявена като част от плановете на правителството да продаде част от индустриалното производство - крайната цел е местната икономика да стане по-конкурентна и да се осигури приток на нови инвестиции.
Тепърва предстои да разберем как това ще се отрази на Group Lotus, която финансира Lotus F1 Racing във Формула 1, но това обяснява активната роля на Жерар Лопес. Предполага се, че Сиед Моктар е платил 410 милиона долара, за да придобие контрол над Proton - цената не е особено висока, въпреки че правителството ще отчете сделката като успешна, като се имат предвид не особено добрите резултати на Proton в последните години.
DRB-Hicom продава и сглобява автомобили Volkswagen и Mercedes в Малайзия, така че не е новак в бизнеса. Сега холдингът получава контрол над двата завода на Proton, които имат капацитет да произвеждат 350 000 автомобила годишно. Предполага се, че забавянето на сделката се дължи на опитите на президента на Proton Мод Наджми Мод Салех да купи част от акциите на правителството в автомобилната компания.
Сиед Моктар все още не е обявил кой е финансирал сделката, но е възможно планът му да включва последваща продажба на Group Lotus, за да се покрият разходите по придобиването на Proton. Вече на няколко пъти беше обявено, че DRB-Hicom се интересува основно от увеличаване на производството на автомобили в Малайзия, което ще върви заедно с опити за подобряване на имиджа и продажбите на Proton.
Това ще позволи на Лопес и подкрепящите го инвеститори да купят Group Lotus или поне голяма част от компанията. От това следва, че той ще получи сериозен контрол върху отношенията между компанията и тима от Формула 1, а плановете на амбициозния бизнесмен включват разрастването на производителя на спортни автомобили.
Все още обаче не се знае дали в плановете на новите собственици влиза настоящият изпълнителен шеф на Group Lotus Дани Бахар. Точно той беше в основата на това Proton да гарантира заемите за компанията в размер на около 400 милиона долара и точно Бахар е човекът, който създаде амбициозната спортна програма на Lotus, която се простира от Формула 1 до IndyCar. Наскоро Бахар обяви, че остава начело на компанията до 2015, но това беше преди да стане ясно, че Proton ще има нов собственик.