- Да гледаме мача на Левски на по биричка?
- Супер, ама по коя ще го дават..?
Този диалог може да чуем само в България. Не само защото отбор с името Левски не играе в нито едно друго първенство. 17 дни преди старта на „А" група отново не знаем кой, кога и как ще предава мачовете от нея. Твърде показателно за нивото на организация в родния футбол. И доста изнервящо за феновете.
Преди седмица БФС призна, че реални оферти няма. Със сигурност такава ще даде bTV, притежател на правата досега. Но тя ще е много ниска, вероятно не за повече от 1,5 милиона лева. Далеч, далеч от исканите от клубовете пари. Всъщност тук говорим за „параграф 22", защото телевизиите разбират, че не могат да върнат евентуална голяма инвестиция в продукта, но искат да го имат. Просто интересът няма да доведе реклама, достатъчна за положителен баланс. Клубовете искат по-сериозни пари, но не доставят подходящ продукт. А също имат нужда от това, мачовете да се излъчват.
В тази ситуация печеливш няма. Офертата на bTV ще бъде приета на нож заради скандала с удържаните близо 2 милиона лева по предишния договор. Футболът и медията стигнаха до съд, така че изглежда абсурдно сега пак да се договорят за излъчване на мачовете. Алтернатива няма и единствената светлинка идва от вечния фар БНТ, където усвояването и харчене на държавни пари е отдавна познат спорт. Има и условия за това, защото настоящото държавно управление е насочено към спорта и извличането на максимално добър имидж от него, така че не е изключено целево БНТ да спаси положението. Идват и избори, а един такъв ход би донесъл много червени точки пред гласоподавателя - фен.
Клубовете обмислят и революционната идея със собствен канал. Но го говорят, без да са проучили световната практика, както и хипотетично да са я натопили в родната реалност. Такава футболна телевизия ще струва няколко милиона за студиата, набирането на кадри, техниката, наемането на ПТС за директно излъчване на всеки мач (около 15 000 лв), стопанските разходи ... Говорим за стойност около 10 милиона лева само за създаването на канала и първия цял шампионат, който се излъчи. А как в момента ще се върнат, че и с печалба, от реклами тези десет милиона? Проблем е и, че продуктът е неособено конкурентен на пазара освен в два свои пункта - Левски и ЦСКА. Тези два отбора се гледат и ще се гледат винаги, дори повече от безкрайно обичаната у нас Висша лига.
Просто цяла България иска да види своите „сини", но и как се дънят „прасетата" (авторът моли прошка за жаргонното наименование, използвано от левскари за цесекари). А „червените" не само се кефят на победите, но и обичат да виждат как се провалят „говедата" (и още веднъж - извинявайте). Манталитет. Народопсихология. Но Левски и ЦСКА са гледаеми и продаваеми.
Да, но ако тази Animal football TV (заради говедата и прасетата) тръгне в обсега на някой или някои кабелни оператори, малките клубове ще я закъсат още повече от сега. Защото разпределението по досегашния договор е било процентно, според това кой отбор е по-често на екран. Но дозирано и регулирано. В условията на дивия телевизионен капитализъм със собствен канал, вече ще имаме тотална доминация на грандовете. Те ще разберат, че няма нужда да делят с Видима-Раковски или Светкавица. А и вече няма да го има другият играч по контракта - телевизията, притежател на правата, който може да коригира или променя правилата и да регулира разпределението на средствата. В Animal football TV грандовете ще изядат малките, както става по Animal Planet.
Засега такъв вариант е само хипотеза. Ще струва много и изглежда трудно постижим. За старта на този сезон - абсурден. Най-вероятно футболът ще приеме каквато и да е оферта от която и да е телевизия, защото е в слаба позиция. И във финансова криза заради която отбори фалират, губят лицензи и изчезват. Вероятно мачове по телевизията ще има. Дали добре излъчени и отразени, неправилно подбрани или с куп технически гафове, но ще има. За да има някакъв бизнес и у нас в спорта, който по света е бизнес за милиони.