Новият телевизионен договор на "А" група вече се обсъжда, като параметрите му са за близо 6 милиона лева на сезон. Новината от дни циркулира в медиите и се очаква петгодишен контракт да я официализира, като мачовете останат в ефира на Нова, Нова спорт и Диема.
30 милиона лева звучи като водопад от пари върху клубовете, които имат проблем да си платят дори зимните подготвителни лагери (обикновено 20-25 хиляди лева, ако са у нас, тройно повече в Анталия).
Но се явяват и някои въпроси. Защото 6 милиона лева годишно означават спасение за по-малките клубове от "А" група и стимул за попадане в нея на по-добрите от "Б" дивизия.
Солидна инжекция са дори за грандовете Левски и ЦСКА, защото именно те прибират лъвския пай - при тези параметри това ще са поне по 800 000 хиляди лева на сезон за тях. А това си е като един добър трансфер навън на футболист в настоящите условия на родната игра.
Но договорът ще е в ръцете на "Футбол про медия", фирма, която се ръководи от Кирил Домусчиев - бос на Лудогорец. Партньор му е Тодор Батков, шеф на Левски. Те двамата ще сключат контракта с БФС и клубовете, а после ще препродадат правата на Нова.
Дали това не е конфликт на интереси? Президенти на клубове, които са в среда на конкуренция и помежду си, и с останалите от групата, да определят правилата и да държат "ключа от касичката"?
Никъде по света един или двама клубни президенти не определят условията за останалите с договора за тв парите. Така Домусчиев и Батков може да диктуват правила, особено на отбори, които без сумите от тв договора ще фалират. А такива са вероятно половината от елита.
Тук е тънкият момент на този иначе спасителен контракт. И БФС като организацията, в която членуват всички клубове, трябва добре да претегли риска от това. И да реши дали интересите на неговите членове са добре защитени от евентуални намеси и конфликт на интереси.
Встрани от тази леко деликатна тема, очертава се да се върнат времената на "хляб и зрелища", в които изведнъж едни големи пари от някоя телевизия заливат футбола и мачовете текат по целия уикенд - всичките в пакет. Скъп продукт, който е и рискова инвестиция за медията, която поема ангажимента да го развива.
За зрителя значение няма - нали ще гледа футбол...
За клубовете, които страдат дори да плащат заплати, договорът също идва като спасение. И гарантира известна сигурност, при това за немалък период.
Дано с това поне временно агонията на иначе традиционни, популярни и успявали клубове у нас да бъде спряна.