Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Българските изтребители F-16 не са втора ръка: Проверка на факти

Покрай пристигането на първия се появиха редица неверни информации Снимка: БГНЕС
Покрай пристигането на първия се появиха редица неверни информации

На 2 април в България кацна първият изтребител F-16D Block 70 на българските Военновъздушни сили (ВВС). 

Той бе посрещнат на авиобаза Граф Игнатиево от премиера Росен Желязков, министъра на отбраната Атанас Запрянов и началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Събитието обаче не премина без противоречия. В социалните мрежи и дори някои медии бързо започнаха да се разпространяват неверни твърдения относно произхода и качествата на изтребителя.

В тях се посочва липсата на българска маркировка, като вместо нея, на фюзелажа стои опознавателен знак на американските военновъздушни сили. Според твърденията това е доказателство, че машината не е ново производство, както би трябвало да бъде по договор, и най-вероятно пристига у нас, след като вече е била на служба дълги години.

От разследващия екип на журнала за военни конфликти De Re Militari уточняват ситуацията и оборват невярната информация.

Обяснението за липсата на българска маркировка е свързано със стандартна процедура при доставка на нови военните самолети.

По време на пътуването си те трябва да бъдат с отличителните знаци на държавата, която ги доставя, докато не премине процедурата по прехвърляне към страната-получател.

"Съгласно международното авиационно право и практиките за възлагане и изпълнение на военни поръчки, въздухоплавателните средства запазват отличителните знаци на доставящата държава по време на полета за доставка. Това е законово изискване", посочват от De Re Militari.

Пътуването на изтребителя от Щатите до България се е осъществило на два етапа. Първият е във формация с още два новопроизведени F-16C на словашките ВВС и летящ танкер KC-135 на Националната гвардия на САЩ от производствената база в град Грийнвил, през Атлантическия океан до база в Испания

От там, българският F-16 е продължил с полет до България. На приложен снимков материал от престоя в Испания се вижда, че законовото изискване е спазено и за словашките самолети, които също преминават Атлантика с американски опознавателни знаци.

След пристигането си у нас маркировката на самолета е променена с българска. Тя се намира на опашката и е била облепена временно с фолио.

"Това е стандартна практика, която се извършва в подготовка за изпълнението на документалното предаване на българските ВВС. След преминаване на митнически и данъчни процедури, България ще може да поеме оперативния контрол над машината", обясняват от De Re Militari.

Формално тази процедура ще се случи на 12 април.

Това е първият от общо 16-те самолета F-16 Block 70, които компанията Lockheed Martin продаде на България в изпълнение на двете споразумения, подписани съответно през 2019 г. и 2022 година на обща стойност около 5 милиарда лева.

До края на годината страната ни трябва да получи всички 8 изтребителя по първия договор. Вторият договор ще бъде изпълнен до края на 2027 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените