Президентът наложи вето върху договорите за закупуването на F-16

Президентът Румен Радев наложи вето върху ратифицирането на договорите за закупуването на изтребителите F-16.

Това съобщават от пресцентъра на президентството като допълват, че поради важността на темата държавният глава държи да защити устно аргументите си за ветото.

По тази причина се очаква Радев да направи изявление пред медиите в сряда, когато е на визита в Хърватия.

В мотивите на президента, посочени в прессъобщението се посочва, че Радев като държавен глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България не може да остане безучастен към модернизацията на Българската армия.

Там се допълва, че "когато се вземат стратегически решения, свързани с отбраната и националната сигурност на страната, е необходимо не само да бъдат осигурени постижими за държавата финансови параметри, но и да има широк консенсус и подкрепа."

Според Радев "острите спорове в Народното събрание при обсъждането на ратификационния закон, нетипични за този вид закони, показаха, че по параметрите на договора не е потърсено и не е постигнато обществено съгласие."

В съобщението на президента се казва още, че "обвързването на Република България със задължения, при това за години напред, без да има национално съгласие и убеденост във взаимноприемливите условия на договора, е изключително тревожно."

Припомняме, че на 19 юли след дебати от почти пет часа парламентът ратифицира на първо и второ четене договорите със САЩ за закупуването на изтребителите F-16.

В подкрепа на ратификацията гласуваха ГЕРБ, ВМРО и ДПС.

Важен момент във финансовия модел на тези договори е начинът на плащане, който предвижда определената цена (cash with acceptance).

Цената е посочена в международните договори с правителството на САЩ и трябва да се депозира изцяло в кратък срок след тяхното подписване по сметка на федералното правителство.

Няма възможност за друг начин на плащане, тъй като досега българската държава няма големи доставки на въоръжение от САЩ.

Депозираните пари ще се използват от Агенцията на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната и сигурността за извършване на плащания в хода на изпълнението на договорите.

#1 Онуфрий 23.07.2019 в 16:28:01

По въпроси, по които дори експертите не могат да се разберат не може да има "национално съгласие", иначе как беше: ако я няма Белене токът от 220 Волта ще стане 120 Волта... Пределно ясно е, че се плаща накуп, за да стане сделката необратима. Това дори беше казано в прав текст по едно време.

#2 dedo adji 23.07.2019 в 22:39:17

Поредното отхвърлено президентско вето. сигурно има и някои, които са минали, но не си спомням нито едно. А радев е единственият по върховете, който разбира от самолети. Бойко се е качвал на Спартан, Каракачанов едва ли, тоя огромен гъз ще претовари самолета. А договорът е класически пример за рекет. Плащане в аванс, а доставката, когато е удобно на доставчика Въоръжението и обслужването бамбашка. В последно време всички производители на оборудване, от електронни регулатори до тоалетни, включват в условията сервиз от производителя. Инструкциите са мъгляви, резервни части се доставят по усмотрение на фирмата и гаранциите се анулират при всяко пипане от потребителя без специалист от фирмата. Които услуги и части се таксуват на безбожни цени. Това за цивилно оборудване, мислете как ще е за военно. Бойко се изцепи като мутрак и плати в аванс, но няма в ръка бухалка, с която да си иска платеното. А тия 2.5 млрд са само първата вноска. И дори да си получим самолетите в идеални условия, Ердоган има 245.

#3 Онуфрий 23.07.2019 в 23:48:12

А радев е единственият по върховете, който разбира от самолети. ================================================ Тежко на тая държава ако само един рабира от самолети... От 20 години се говори за превъоръжаване на армията, което все нещо не става, защото не ни се ще да плащаме или по конюктурни/политически причини. Така можем да я караме и следващите 20 години (през които ще плащаме за ремонти на МИГ-овете и накрая като му теглим чертата все едно сме си купили нови самолети, само дето няма да имаме никакви). Тъй като на американците това им е добре известно си искат парите накуп и напред, а изцепките на Тиквоний нямат абсолютно никакво значение. Голямата болка на някои тук е, че предстои напълно скъсване с руската оръжейна промишленост. Останалото са словоблудства.

#4 Dox 24.07.2019 в 00:05:40

Единственото, което трябва да е ясно за тази сделка е, че тя е политическа. Няма нищо общо с т.нар. "свободен пазар", НАТО, "ценности" и пр.глупости. Колкото и да ми глаголят разни "експерти", фактите са достатъчни - купуваме самолети /8 ли бяха или повече - това няма значение/, които могат само да излетят и след това да кацнат. Нищо повече. Няма въоръжние за тях, няма оборудване, а пък то е такова, че за всяка каишка трябва отделен софтуер и задължителни 6-месечни курсове за да се работи с него. Нещо като цените на билетите на Райънеър - От София за Дъблин - 60 евро /примерно/ и след това се почва - за ръчен багаж - още 20 евро. За чай или кафе по време на полета - още 10 евро. За сандвич - още 20 евро. За списание или вестник - още 10 евро. За тоалетна - още 5 евро. За възможността да се прозяваш по време на полета - още 10 евро. Да се почешеш - още 2 евро, но, айде това може да мине в отстъпката. Ако си до пътеката и можеш да гледаш в едър план задника на стюардесата - още 15 евро. Ако си от "онези" и ти е интересен задника на стюарда - още 25 евро /за по-евтино - лети с Търкиш Еърлайнз/ и т.н. и т.н. По всичко изглежда, че "началниците" още не са се разбрали за Московския консенсус. За тези, които не знаят какво е това - през 90-те Русия и САЩ се разбраха следното за България: Руснаците казват, че няма да имат нищо против политическо присъствие и политическа доминация на тази територия от страна на САЩ, а от своя страна, САЩ се ангажират да нямат нищо против каквото и да било капиталово присъствие на тази територия от страна на Русия. Но, след 2007 г. и особено след речта на Путин в Мюнхен, тази договорка вече не е в сила, но ужасът е, че няма друга, която да е ясна и да я замести.

#5 deaf 24.07.2019 в 09:33:59

За стотен път ще го кажа - тези изтребители не струват нищо на България,защото САЩ уредих сделка при която няколко арабски държави купиха оръжие от български оръжейни фирми за $1,5млрд. Между другото днес България вече продава и печели повече от продажбата на оръжие отколкото по времето на комунистическият режим.

#6 Оби Уан 24.07.2019 в 09:46:04

deaf | 24.07.201909:33 За стотен път ще го кажа - тези изтребители не струват нищо на България,защото САЩ уредих сделка при която няколко арабски държави купиха оръжие от български оръжейни фирми за $1,5млрд. ________________ Питане - тези "български оръжейни фирми" държавни ли са и 1,5-те милиарда влизат ли директно в бюджета (от където излизат парите за самолетите)?

#7 Онуфрий 24.07.2019 в 10:06:06

Колкото и да ми глаголят разни "експерти", фактите са достатъчни - купуваме самолети /8 ли бяха или повече - това няма значение/, които могат само да излетят и след това да кацнат. Нищо повече. Няма въоръжние за тях, няма оборудване... ============================================= И ти можеш да си глаголиш подобни опорки колкото си искаш, но това няма да ги направи истина. Това беше напълно вярно, но за грипените.

#8 Онуфрий 24.07.2019 в 11:04:02

Питане - тези "български оръжейни фирми" държавни ли са и 1,5-те милиарда влизат ли директно в бюджета (от където излизат парите за самолетите)? ================================================= Отговор: като сметнеш 20% ДДС върху няколко милиарда продажби плюс данъците на фирмите и тези на няколко хиляди човека работещи в тях, в най-лошия случай държавата си е избила поне половината от цената за самолетите. Освен това не всички оръжейни фирми са частни. Допълнително има и ефект на мултилпикатора върху потреблението и други детайли, които са прекалено сложни за пресмятане, но са налице.

#9 Оби Уан 24.07.2019 в 13:26:18

Т.е. да разбирам, че държавата ще плати 1,256 млрд от бюджета, за да може едни частни фирми да вземат поръчки за 1,5 млрд долара? Чудничко... Аз също съм за нови американски самолети, вместо втора ръка Ф-16 или Грипен, НО... При цена 160 милиона на самолет, при това не напълно окомплектован, не беше ли по-добре да се скочим за Ф-35? Пентагона договори голяма поръчка, при която Локхийд Мартин ще могат да произведат около 3000 броя, като по този начин цената става 80 милиона долара... Доколкото има инфо - потенциални чуждестранни купувачи са Сингапур, Гърция, Румъния, Испания и Полша, Обединените арабски емирства, Финландия и Швейцария. На мен ми звучи много по-добре да за тези 1,256 млрд да вземем 16 броя Ф-35А вместо 8 броя Ф-16-ки... Дори е по-добре 8 броя ф-35 пред 8 броя Ф16....

#10 deowin 24.07.2019 в 16:49:27

>Тежко на тая държава ако само един рабира от самолети И освен това този един е бил просто военен пилот. Все едно държавният експерт по автомобили с най-висок ценз да е шофьор. А това, че в случая летецът всъщност разбира доста повече от всички останали, не е повод за радост, а само илюстрира каква пълна трагедия е политическото управление в България в момента - дори простият избирател, тук в лицето на dedo adji, не очаква повече, а е напълно задоволен от това ниво на "експертност". Днес пожарникар за премиер, военен летец за президент и учителка за кмет, утре, кой знае, може чистачка за министър, шлосер за шеф на БНБ, таксиджия за главен прокурор или корабен сервитьор за академик в БАН. Що па да не? Все пак в България всеки разбира от всичко.

#11 boris 24.07.2019 в 17:23:30

Няма възможност за друг начин на плащане, тъй като досега българската държава няма големи доставки на въоръжение от САЩ. ---------------------------------------------------------------------------- Аха. И като няма друг начин за плащане - какви са тогава мотивите на президента? Иска обществен дебат на една възможна опция?

#12 Оби Уан 24.07.2019 в 17:33:29

deowin | 24.07.201916:49 >Тежко на тая държава ако само един рабира от самолети И освен това този един е бил просто военен пилот. ________________ Пак изсмука сравнение от пръстите - този "просто военен пилот" е генерал и е бил командир на ВВС на България... Освен това е от единиците българи летели с Ф-16, Ф-15, Грипен и Юрофайтър, т.е. един от малцината българи, можещи да дадат ЕКСПЕРТНО ПРАКТИЧЕСКО мнение за всеки един от самолетите, които искаме да купим. Останалите "експерти" са чели само инструкциите... Шофьор!??!! Хайде малко по-сериозно...

#13 deowin 24.07.2019 в 18:01:19

>"просто военен пилот" е генерал и е бил командир на ВВС на България Аха. Все едно да е бил диспечер на таксита или ТИР-ове. Чудесен ценз. >Освен това е от единиците българи летели с Ф-16, Ф-15, Грипен и Юрофайтър Аха. Все едно е шофьор, карал камион, самосвал и маршрутка. Чудесен ценз. Ще повторя - съвсем не твърдя, че опитът на Радев не му дава някакъв ценз. Дава му. Но ако това е очакването на българския гласоподавател за напълно разумно ниво на експертност, то нищо чудно, че държавата е на този хал. Докато за вас е напълно разумно държавата да я управляват пожарникари, учителки, журналисти и военни летци, нещата няма да се променят значително от сегашното статукво от последните десетина година, през които я управляват именно такива хора. Докато очакванията са ви толкова ниски, предлагането и резултатите ще са на сходно ниво.

#14 dedo adji 24.07.2019 в 21:28:41

...Чудесен ценз... А какъв ценз се иска за президент, прасчо? Ценз се иска за лекар, адвокат, щурман, ако щеш и за учител, но не съм чувал какъв ценз се иска за президент. У нас се изредиха философ, бракоразводен адвокат, партиен номенклатурчик и играч с имоти. от всички Румен радев е най-подходящ. Във всеки случай по-подходящ от по-красивата си, отколкото умна конкурентка. Но да оставим нашата глуха провинция, да вземем пример от най-демократичната демокрация, която ни е пътеводна звезда. Няма да задълбавам в историята, ще спомена само няколко от времето на моя живот. Генерал, спечелил война срещу многократно по-слаб противник, с помощта на могъщ съюзник. Плайбой, мафиотски син. Фъстъчен плантатор. Второразряден актьор. Друг плейбой, скрил се от военна служба в чужбина. Последните оставям за тебе, прасчо. да видим другата велика демокрация. Най-известният има квалификация на херцогски син и професионална кариера на военен кореспондент. След него по величие се нарежда една фармацевтка. На по-ниско ниво има един премиер и външен министър пианист. На най-високо един незавършил семинарист. Богата колекция за професионална подготовка за най-високия пост.

#15 dedo adji 24.07.2019 в 22:03:47

deowin | 24.07.201916:49 >Тежко на тая държава ако само един рабира от самолети И освен това този един е бил просто военен пилот. Прасчо, като си купуваш кола, консултирай се с някой PhD от Харвард със специалност етика. За допълнителни консултанти хвани борсов посредник и автодилър. Направо ти завиждам за супер изгодната сделка. Освен, дето е летял на всички възможни изтребители, Радев е управлявал хиляди мъже и техника и инфраструктура за милиарди. Което го прави експерт. Не е единственият. Но е единственият, който не е обвързан с партийна дисциплина и комисионни. Всички останали могат да бъдат подложени на натиск или изкушение. А хората вземащи решенията не могат да различат Ф16 от фърчило и Спартан от Ан. Както тия, които вземат решенията за Белене не могат да различат ядрен реактор от тенджера под налягане. На всички възражения на Радев отговарят с беззаветна вяра в доброто и щедро сърце на големия брат. Която вяра не се подкрепя с никакви факти. А основният аргумент и на управниците и на форумните идиоти е задълженията ни към НАТО. Никой не чувства задължение към България. Нито се грижи за защитата й, повече от щаба на НАТО. А, както имах неудоволствието да отбележа, 8 изтребителя, дори в идеално състояние, не могат да защитят България от Турция. Нито от Русия.

Новините

Най-четените