В България отново се сглобяват самолети. На летище Лесново до София се проведе презентация на българската компания Aircraft Construction Service - ACS, която организир сглобяване на свръхлекия самолет Skyleader 600 („Скайлидер 600") чешко производство.
Той е предназначен основно за развлекателни полети, като може да изпълнява и специализирани задачи, като например наблюдение от въздуха.
Skyleader 600 е целометалически двуместен самолет. Изпълнен е като долноплощник с трапецовидно крило и прибираем колесник. Като опция се предлага и неприбираем. За безопасността на екипажа спомага и балистична парашутна система.
Като основен вариант се предлага пилотска кабина с цветни дисплеи на фирма Dynon, но има опция и за оборудване само с конвенционални стрелкови пилотажно-навигационни прибори.
Машината се предлага и с три варианта двигатели, производство на австрийската фирма Rotax - има възможност за монтиране на R912UL, R912ULS и R914UL, като мощността е 80, 100 и 115 конски сили съответно. Витлото може бъде дву- или трилопатно с променлива стъпка.
Максималната излетна маса е 472 kg със спасителен парашут или 450 kg без него. Крейсерската скорост е до 230 km/h, а сривната скорост в конфигурация за кацане е 56 km/h. Разходът на гориво на варианта, задвижван от двигател R912ULS, е 18,5 литра на час при режим на работа с максимална продължителна мощност.
ACS организира сглобяването от китове, произведени от чешката компания Jihavian airplanes s.r.o. в софийския авиоремонтен завод ТЕРЕМ - „Летец". Българската компания е изключителен представител за продажби на самолета не само у нас, но също в Гърция, Полша и Румъния.
Първият самолет, представен на Лесново, е сглобен от кит в Чехия от екип от специалисти на ACS и завод ТЕРЕМ - „Летец". Той се използва като машина за демонстрации пред клиенти.
В момента ACS има договор с ТЕРЕМ - „Летец" за сглобяване на три самолета в България от части, доставяни от Jihavian airplanes s.r.o.
В завода, разположение в северния район на летище София вече има отделена площадка за извършване на работите по сглобяването и изпитването, като това започва още следващата седмица.
Цената на самолета варира от 90 до 150 000 лв., като във вариант с максимално оборудване и екстри достига 300 000 лева.
Министерството на отбраната какво чака- нали им трябваха спешно самолети за контрол на ВП.
Крив Макарон, каква е тази "походна скорост", за първи път чувам такова нещо. По скоро ако искаш да бъде по разбираемо може да се употреби "средна скорост". Такава каквато самолета поддържа на определена височина. На английски ще звучи cruising speed,( крюзинг спиид), което в превод отново си е "крейсерска скорост".Русизъм не русизъм, това е положението, наложило се е като понятие.