Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Летящата крепост" на СССР - полетяла като Икар, разбила се като "Титаник"

Истински учудващото е, че произведението на Калинин успява да излети Снимка: Стопкадър @ YouTube
Истински учудващото е, че произведението на Калинин успява да излети

През 30-те години Съветският съюз вече надушва, че може би се задава мащабен военен конфликт.

Москва прекрасно знае, че този път битката до голяма степен ще се пренесе във въздуха и започва да разработва специфичен тип бойни летателни машини. Наричат ги "летящи крепости" заради чудовищните им размери и защото на практика това са няколко самолети, сглобени в един.

С разработката се заемат Константин Калинин и Харковският авиационен завод.

На Калинин и екипа му им трябват две години, за да са готови с няколко варианта - от малкия К-1 до чудовището К-7.

"Калинин-7" или К-7 е иновативна идея за военен самолет, съставен само от едно гигантско крило, върху което са монтирани двигателите. Крилото е дълго 53 метра и е с внушителната площ от 245 кв. метра. То трябва да побира 120 военни екипаж плюс още 11 войници, които да отговарят за управлението и навигацията.

---

Един или повече космонавти загиват, докато СССР се опитва да изпрати човек в Космоса? Факт или измислица:

---

К-7 се задвижва от шест 48-литрови двигателя с по 12 цилиндъра. Те са монтирани в предния ръб на крилото и всеки от тях е с мощност от 750 конски сили.

Ако екипажът прецени, че мощността не е достатъчна, може да включи седми и осми резервни двигателя, които се намират отзад. Не е учудващо, че машината тежи 210 тона, а ако бъде натоварена с боеприпаси, може да достигне и 400 тона.

Също не е учудващо и че с едно зареждане на четиринадесетте резервоара тя може да мине само 1000 километра.

Истински учудващото е, че произведението на Константин Калинин успява да излети. Все пак К-7 по онова време е най-големият бомбардировач в света и мнозина се съмняват, че подобен гигант въобще може да функционира.

По чудо изпитателните полети, които машината успява да изпълни, са точно седем, но последният завършва с фатална катастрофа.

На 22 ноември 1933 г. се провеждат изпитания край Харков, като на терен са самият Калинин, както и един от най-опитните пилоти на СССР - Снегирьов.

Той е и един от загиналите при катастрофата, общо 14 на брой. Само дни по-рано съществуването на К-7 е официално оповестено във вестник "Правда", където самолетът е наречен "летяща крепост" и "победа на СССР с огромно политическо значение".

В материалът се подчертава, че стоманата за машината е добита изцяло на съветска територия. Официалната причина за трагедията пък е повреда в опашната част на самолета. Някои обаче подозират саботаж и то вътрешен.

---

Как СССР се опитва да направи ядрен автомобил - разказваме тук:

---

Някои вярват, че конкурентът Андрей Туполев умишлено саботира К-7 за сметка на своите АНТ.

Самият Калинин е арестуван от НКВД през май 1938 г., обвинен е за шпионин, враг на народа и негов вредител и е екзекутиран. През октомври същата година е осъден на смърт и е екзекутиран веднага.

И до днес се спори дали К-7 не би имал решаващо значение във Втората световна война.

Някои смятат, че подобна гигантска машина е можела да нанесе огромни щети на по-близките цели в Германия и да обърне хода на конфликта. Други припомнят, че тромавият и бавен К-7 най-вероятно е щял да стане лесна мишена за по-пъргавите изтребители.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените