През 30-те години Съветският съюз вече надушва, че може би се задава мащабен военен конфликт.
Москва прекрасно знае, че този път битката до голяма степен ще се пренесе във въздуха и започва да разработва специфичен тип бойни летателни машини. Наричат ги "летящи крепости" заради чудовищните им размери и защото на практика това са няколко самолети, сглобени в един.
С разработката се заемат Константин Калинин и Харковският авиационен завод.
На Калинин и екипа му им трябват две години, за да са готови с няколко варианта - от малкия К-1 до чудовището К-7.
"Калинин-7" или К-7 е иновативна идея за военен самолет, съставен само от едно гигантско крило, върху което са монтирани двигателите. Крилото е дълго 53 метра и е с внушителната площ от 245 кв. метра. То трябва да побира 120 военни екипаж плюс още 11 войници, които да отговарят за управлението и навигацията.
---
Един или повече космонавти загиват, докато СССР се опитва да изпрати човек в Космоса? Факт или измислица:
---
К-7 се задвижва от шест 48-литрови двигателя с по 12 цилиндъра. Те са монтирани в предния ръб на крилото и всеки от тях е с мощност от 750 конски сили.
Ако екипажът прецени, че мощността не е достатъчна, може да включи седми и осми резервни двигателя, които се намират отзад. Не е учудващо, че машината тежи 210 тона, а ако бъде натоварена с боеприпаси, може да достигне и 400 тона.
kalinin k-7 pic.twitter.com/RykcKZAQyL
— Detty (@0ddette) May 31, 2023
Също не е учудващо и че с едно зареждане на четиринадесетте резервоара тя може да мине само 1000 километра.
Истински учудващото е, че произведението на Константин Калинин успява да излети. Все пак К-7 по онова време е най-големият бомбардировач в света и мнозина се съмняват, че подобен гигант въобще може да функционира.
По чудо изпитателните полети, които машината успява да изпълни, са точно седем, но последният завършва с фатална катастрофа.
Kalinin K-7, a Soviet bomber from the 1930s that defied traditional design. pic.twitter.com/GWkS2UN8CF
— K (@KSparks19791024) October 11, 2023
На 22 ноември 1933 г. се провеждат изпитания край Харков, като на терен са самият Калинин, както и един от най-опитните пилоти на СССР - Снегирьов.
Той е и един от загиналите при катастрофата, общо 14 на брой. Само дни по-рано съществуването на К-7 е официално оповестено във вестник "Правда", където самолетът е наречен "летяща крепост" и "победа на СССР с огромно политическо значение".
В материалът се подчертава, че стоманата за машината е добита изцяло на съветска територия. Официалната причина за трагедията пък е повреда в опашната част на самолета. Някои обаче подозират саботаж и то вътрешен.
---
Как СССР се опитва да направи ядрен автомобил - разказваме тук:
---
Някои вярват, че конкурентът Андрей Туполев умишлено саботира К-7 за сметка на своите АНТ.
Самият Калинин е арестуван от НКВД през май 1938 г., обвинен е за шпионин, враг на народа и негов вредител и е екзекутиран. През октомври същата година е осъден на смърт и е екзекутиран веднага.
И до днес се спори дали К-7 не би имал решаващо значение във Втората световна война.
Някои смятат, че подобна гигантска машина е можела да нанесе огромни щети на по-близките цели в Германия и да обърне хода на конфликта. Други припомнят, че тромавият и бавен К-7 най-вероятно е щял да стане лесна мишена за по-пъргавите изтребители.