"Булгартабак холдинг" АД има намерение да смени името си. Това става ясно от публикувана покана за общо събрание на 11 април. Основен предмет на събранието ще е смяната на името на компанията на Български инвестиционен холдинг / Bulgarian Investment Holding.
Новото дружество, чието име подсказва, че ще бъде инвестиционен холдинг, ще има и нов устав. Той обаче ще бъде гласуван на 25 април 2019 г.
Новината идва на фона на продължаващите промени в цигарената компания. Бившият тютюнев монополист беше приватизиран през 2011 г. от регистрираната в Австрия BT Invest, чиято собственост е скрита зад офшорки. През 2017 г. тя разпродаде най-големите си цигарени брандове на "Бритиш американ тобако" (British American Tobacco или BAT) срещу повече от 100 млн. евро.
През лятото на 2018 г. приватизаторът и доскорошен мажоритарен акционер в "Булгартабак холдинг" - австрийското дружество BT Invest, продаде всичките си останали акции и вече не притежава дял, съобщава "Капитал". Купувачи сa двете лихтенщайнски дружества, съакционери в BT Invest - Woodford Establishment и Stiga Anstalt.
В началото на януари бе закрита най-голямата фабрика на холдинга - тази в Благоевград, а през април 2016 г. бе затворена тази в София.
През 2017 г. холдингът и дъщерните му дружества започнаха да изкупуват предприятия, свързани с Делян Пеевски, съобщи "Капитал". През второто тримесечие "Благоевград – БТ" придоби мажоритарния дял от 72.65% от "Техномаркет България", а през третото тримесечие част от цигарения холдинг стана дружеството за млечни продукти "Лодис инвест".
Това доведе и до сериозно намаляване в продажбите като за първата половина на 2018 г. те са почти двойно по-ниски спрямо същия период за предходната година, а загубите се увеличиха и достигнаха общ размер от 10.5 млн. лв., според консолидирания междинен отчет, публикуван на сайта на Българската фондова борса, пише "Дневник".
Близо 40% от приходите от продажби на "Булгартабак холдинг" са от млечни продукти и електроника, посочи консолидираният отчет за последното тримесечие на 2017 г. Продажбите на млечни продукти с бранда "Лакрима" и на електроуреди в магазините "Техномаркет" вече формират близо 40% от приходите на холдинга.