За българските потребители качеството на продуктите вече е по-важно от изгодната цена. Това показва проучване на Лидл България за потребителските нагласи.
To е проведено през април 2024 г. с анкета сред 118 581 души в мобилното приложение Lidl Plus.
Данните от него показват, че високото качество на продуктите е определящият фактор за пазаруване при 93,8% от българските потребители, докато изгодните цени са фактор при 82,8%.
Цените всъщност са третият по важност фактор, като 85,4% от респондентите в анкетата отбелязват, че за тях е важно къде ще пазаруват и дали се ориентират лесно и бързо в магазина.
Според изследването високото качество е "решаващ фактор" при 36,3% от попълнилите анкетата, докато цената и лесното пазаруване са посочени съответно от 18,4% и 17,1%, което е сигнал за тенденциите в потребителските нагласи.
Другата водеща тенденция, която се отбелязва в проучването на Лидл България, е доверието, което потребителите изпитват към собствените марки на веригата.
Данните показват, че над 90% от анкетираните им се доверяват, а водещата причина е личният опит на потребителите, които познават вкуса и качеството на продуктите - 65,2% (при опция за повече от една възможност за отговор).
На второ място се нарежда съотношението на високо качество и атрактивна цена - 27,4%, а веднага след това е и гаранцията за качество на продуктите от собствените марки на Lidl - 27,1%.
От веригата отчитат в проучването си, че българските потребители следват европейската и глобална тенденция за стабилен интерес към здравословните продукти и устойчиви продукти.
Общо над 90% декларират, че здравословният елемент е важен за тях при избора на продукти за пазаруване, докато над 84 на сто посочват, че продуктите, произведени с грижа за хората и природата, за тях са с предимство.
Главният изпълнителен директор на Лидл България Милена Драгийска се похвали с резултати, според които близо 9 от 10 души потвърждават, че винаги или почти винаги намират на щандовете в магазина здравословните продукти, които търсят. Подобна е ситуацията и с онези продукти, които са създадени с грижа за околната среда и устойчивото развитие.
По думите на Драгийска интересът към здравословни продукти личи особено много при плодовете и зеленчуците.
Делът от оборота на магазините от продажбата на плодове и зеленчуци бележи стабилен ръст от година на година, като за последните две години това се вижда осезаемо.
Подобно увеличение има и в дела от оборота от продажбата на риба и морски продукти, като всяка седмица на щандовете в магазините на Лидл има поне между 13 и 16 рибни продукта.
"С това проучване на нагласите на огромен брой хора на практика получихме обратна връзка, че предимствата на Лидл съвпадат с потребителското търсене. Хората ни избират именно заради това - високо качество, изгодни цени, бързо и лесно пазаруване", коментира Драгийска.
Собственото проучване на Лидл България потвърждава до голяма степен и установената тенденция в най-новия доклад на McKinsey и EuroCommerce State of Grocery 2024, който определя ключовите тенденции за търговията с бързооборотни стоки за европейските пазари.
Според данните вътре 83% от потребителите оценяват качеството на собствените марки като същото или по-високо от това на търговските брандове и не се очаква те да се върнат обратно към търговските брандове, дори при подобрение на пазарната ситуация.
Докладът установява, че и през настоящата година, дори в условия на успокояващи се пазари, европейските потребители остават чувствителни към цените, но интересът към качеството расте.
Ясна тенденция е, че европейските потребители показват засилен интерес към продуктите в акция и намаленията.
По думите ѝ между 2022 г. и 2021 г. се наблюдава ръст в продажбите на телешките кюфтета в акция от около 20%. През 2023 г. ръстът в продажбите на артикула спрямо 2021 г. е 80%, а през 2024 г. вече достига 110% повече в сравнение с продажбите от 2021 г.
По думите на Драгийска тези аспекти са заложени и в основата на бизнес модела на компанията за "Умно пазаруване".
"Така не се налага потребителите да избират между цена и качество, защото получават и двете, пестят средства и време за важните неща. Това ние наричаме умно пазаруване и то е актуално не само днес, заради предизвикателната среда. Този модел е устойчив, защото се фокусира основно върху ползите за потребителя", допълва още тя.
Според Драгийска за компанията е много важно да се прилага умен подход в правенето на бизнес, като това означава интересът да не е само върху удовлетворяването на нуждите на клиентите за качествени продукти на оптимална цена и бързо и лесно пазаруване, но да се вложи внимание върху нуждите на служителите, отношението с партньорите и цялостната грижа за околната среда и обществото.
Главният изпълнителен директор на Лидл България посочи, че един от принципите на компанията е да подкрепя инициативи за укрепване на околната среда, които идват от местни организации.
Такъв пример беше обявеното в средата на май разширяване на партньорство на Лидл с инициативата "Капачки за бъдеще".
Всички клиенти, които връщат за рециклиране пластмасови бутилки и кенове в магазините на веригата, ще имат възможност да дарят сумата в подкрепа на каузите на "Капачки за бъдеще".
Чрез новата опция потребителите ще могат да избират дали да дарят стойността на ековаучера, който получават за своите опаковки, или да го използват както досега - за пазаруване в магазина.
Друг подобен пример е подкрепата на Лидл България за Академията за многообразие, равнопоставеност и приобщаване, организирана от Съвета на жените в бизнеса в България (СЖББ) и Стопанския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски".