Няма друга страна в Европа, където пътните такси са толкова евтини. Когато плащаш почти нищо за една услуга, ясно е какво ще получиш.
Няма друга страна в Европа, където пътищата да са в толкова плачевно състояние - по последна оценка около 30 на сто от общата мрежа.
Това означава, че въпреки всички ремонти и прерязани ленти, въпреки новия дали-става-за-ядене асфалт и топлите конграчулейшъни за магистрали, картинката е двойно по-надупчена, отколкото през символичната 1990-та година.
Но няма страшно. Правителството смята да увеличи цената на винетните стикери почти двойно - около 100 лева на година за лек автомобил, вместо сегашните 67.
МРРБ твърди, че винетките осигуряват приходи от около 200 милиона лева на година, докато поддържането на пътната мрежа изисква поне 600 милиона лева. По проста сметка излиза, че поскъпването на стикерите пак няма да е достатъчно, още повече че има хора, които се скъпят не само за зимни гуми, но и за тока от мигачите.
Тарикатите зад волана са едно, но съвсем друго е, когато на пътя няма базисна маркировка, мантинелите са откраднати, а настилката прилича на последните кадри на НАСА от Марс.
В статистиката на МВР за пътните произшествия има една графа, наречена „несъобразена скорост". Не я бъркайте с „превишена скорост". Там се вкарват всички катастрофи, свързани с дупки, обратен вираж, липсващи или скрити в храстите знаци и т.н., все „обстоятелства", които в най-добрия случай радват единствено автомонтьорите.
Но ако наистина иска да печели от пътища, още повече предвид географското й разположение, държавата трябва да се ориентира към товарните превози. Прекосяването на Франция излиза около 60 евро, докато у нас еднократните пропуски струват 10 лева. Ето това е разлика в пъти.
Идеята за поскъпване на винетките има смисъл, но само ако сме сигурни, че събраните средства ще се изразходват единствено и само за пътна поддръжка. Най-малкото за да не се изненадваме от всеки снеговалеж.
Проблемът не е във винетките и цената им, а в българския капитализъм. Ако не бъркам, когато за първи път въведоха винетните стикери, годишната винетка струваше 36 лв. След 1-2 години май стана 45 лв., след това 56 лв., сега 67 лв. .... и все са малко. При условие, че се плащат и данъци за всяко МПС. Все ми натякват как тази цена била най-евтината в света, а не се сещат да сравнят заплатите у нас, с тези в света. Пропуска се и друго - в условията на днешния капитализъм, никой от капиталистите няма интерес от това пътищата да бъдат правени или ремонтирани качествено. За това и цените на винетките ще растат. но не за да имаме хубави пътища, а за да се осигури бизнес на "бизнесмените" ни. Има разлика между едното и другото. И забележете - както в много други дейности, и тук бизнесът се осигурява от държавата, а не от пазара. Това, донякъде е добре, защото, оказва се, че такова нещо като "пазар" няма. Това е химера. Остава само да се направят известни "корекции" в държавата и най-вече в капиталистите, тъй като последните са на практика на държавна издръжка, а се държат като герои, "оцеляващи" в пазарни условия.
Пътища не се строят и поддържат с винетки,а с добре работеща и мощна икономика,а също така и с щедра европейска помощ. Бедна Ви е фантазията,какви пари са налети от Европа през последните 25 години в държави като Португалия.Италия,Гърция и най-вече Испания.Гигантски пари,на фона на които,тези за България са трошички.Това е истината.Тази Европа вече не е ''онази''от преди 10-15 години. Между другото...пътния данък в Испания се нарича ''Данък върху механичното сцепление''.Отива изцяло в бюджета на кметствата и регионите.И изненада....данъкът/пътния/ за лека кола е 132 лева/български пари/годишно. Честито на печелившите! Също така,до всяка новопостроена магистрала,която е заплатена има и абсолютно паралелна такава,която е построена с държавни пари и по нищо не отстъпва на платената като качество на пътната настилка.Разликата е,че първата/държавната/ е построена частично с европейски пари,а платените магистрали са изцяло с европейски пари,за които има клаузи,че трябва да се връщат от ТОЛ такси.Познайте колко коли се движат по платената и колко по безплатната магистрала?
Пуеблото, Не си плащаме, защото преди нас едни други копеленца отдавна трабваше да са се научили да плащат данъци и осигуровки. Да плащат прилични заплати, но по всичко изглежда, че няма и да се научат. Не искат. И ние взимаме пример от тях. След като те, с многото пари не плащат за какво пък трябва да се напъваме ние, дето сме с малко и само ни се натяква, че трябва да стягаме коланите?