Има определени житейски ситуации, които заслужават внимание, дори шокират, но човек не знае на чия страна да застане.
Такъв е снощният ръкопашен бой между таксиметров шофьор и полицай пред Народното събрание в центъра на София. Ако изобщо може да се нарече бой, защото шамарите ги е отнесъл униформеният.
Накратко: Таксиметров шофьор напада пътен полицай пред сградата на парламента, защото юнашкото сърце, декорирано в жълто, не трае да му казват къде може да спира и къде - не.
Следва удар в гърдите, струпване на патрулки и арест за 46-годишния Борис Тасев - самият той бивш полицай, съден за убийство и освободен предсрочно за добро поведение.
ДАИ, линейки, типична софийска вечеринка, в която само Волен Сидеров липсва.
Водачът няма удостоверение за психологическо изследване, пътна книжка, а на фискалния бон не е изписано неговото име като данъчно задължено лице. Предстои проверка във фирмата - превозвач.
Ако беше единичен казус - да го подминем, но факт е, че контролът върху хилядите софийски таксита и техните протежатели отдавна е слабо звено по веригата на таксиметровите услуги.
И понеже Uber спря да "трови" иначе супер изрядния таксиметров бизнес, ставаме свидетели на поредната сценка, която този път е повече грозна, отколкото опасна (полицаят е с лека телесна повреда), но очевидно застраховани няма.
Присъдата за убийство на шофьора не е проблем, въпреки че от нея лесно се правят заглавия.
Тасев е освободен предсрочно за добро поведение, а и хората с провинения зад гърба си трябва да работят нещо - затова е реабилитирането.
По-притеснителна е колективната безотговорност на собствениците на таксиметрови марки. Повечето фирми функционират единствено като лизингови компании, които не знаят с какви хора работят, нито проявяват необходимия интерес дали лизингоплучателите им се движат по пътищата с необходимите разрешителни.
От компанията превозвач определиха шофьора като "изряден", позовавайки се на златния му талон за шофиране. Таксиметровата услуга обаче включва и други компоненти освен шофьорските умения, които често се забравят. Като например, че на задната седалка се возят пътници.
Всеки, който е подавал оплакване от неизряден шофьор, знае какво е глас в пустиня.
В началото на октомври десетки таксита бяха проверени в столицата от автомобилна инспекция и полицията и се оказа, че масово таксиджиите карат без талони и психо тестове.
Тази показна акция обаче беше в контекста "Uber" и целеше да покаже, че, видиш ли, не само частният бизнес е под прицел, а и де що има нарушител.
Казусът "Uber" утихна, а с него и проблемът.
Без отговор остава и въпросът как полицай, па макар и пътен, не може да се справи с един невъоръжен шофьор.
Добре че чат пат някой и друг полицай отнася шамарите, че отново да се заговори за нередностите около таксиметровия бизнес у нас.
Добре че е жълтото лоби, че да проличи, че мълчанието и безразличието доминират в бозавата ни реалност. И добре че действието се развива на "сцената" пред Народното събрание, че да можем да погледаме и да поцъкаме с език.
"Без отговор остава и въпросът как полицай, па макар и пътен, не може да се справи с един невъоръжен шофьор." Питате за отговора - ми ако тоя полицай беше приложил правилата за действие срещу лице отказало да изпълни негово разпореждане и проявило в последствие насилие спрямо полицая то следствията биха били един размазан бакшиш насред паветата, обаче тогава заглавията щяха да са как полицаят е използвал прекомерна сила, как бакшишът бил реабилитиран и се опитвал честно да си изкара хляба и как родната полиция става само за да бие невинни граждани, деца щяха да реват, майки да си късат ризите, и бакшиши да кълнат таз синя прокуда .. и те така ..
Присъдата за убийство на шофьора не е проблем... Бех дотук... Уебкафе ред-дирекцията, усещате ли се, колко сте зле?