Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да купя домати, краставици и храна за кучето... от Amazon Go

Това ли ще е магазинът на бъдещето? Снимка: Getty Images
Това ли ще е магазинът на бъдещето?

Amazon успя да промени начина, по който пазаруваме онлайн, но технологичният гигант няма намерение да спира дотук - той иска да промени начина, по който въобще пазаруваме.

През 2018 г. компанията отваря първия си физически магазин в Сиатъл, наречен Amazon Go. Обектът не предлага нищо революционно по стелажите си, но за сметка на това извършва нещо, което доскоро е изглеждало невъзможно - функционира изцяло без каси и касиери.

"Just Walk Out" е слоганът, с който Джеф Безос рекламира новото си достижение. Просто пазаруваш и си излизаш. С този слоган са открити още около 20 такива супермаркета в различни части на САЩ, които в малка или по-голяма степен са успешно за Amazon начинание.

Тази седмица в Сиатъл обаче отваря врати нов тип магазин. Той отново е с името Amazon Go, но в много отношения е напълно различен от досегашните обекти на фирмата.

Важно е да отбележим, че Amazon притежава веригата за здравословни, био и веган храни Whole Foods и сега ще се опита да се възползва максимално от това. Новооткритият магазин ще е с размерите на голям хипермаркет и ще предлага огромна част от асортимента на Whole Foods. Там всеки маниак на тема здравословно хранене ще може да открие любимите си био стоки.

За останалите също е помислено, защото ще има цял набор от продукти извън каталога на веригата за био храни и огромно разнообразие от брандове.

От Amazon посочват пред "The Verge", че въпросното многообразие ще бъде комбинирано с изключително ниски цени - такива, на каквито купувачите са свикнали в нискобюджетни магазини като Wallmart.

Магазинът се наблюдава денонощно от камери, разположени по тавана. Под стоките в рафтовете има вградени сензори, които засичат теглото на всеки обект, поставен върху тях. Всичко това се комбинира със система, която идентифицира потребителите по техните смартфони. Местонахождението на всеки един продукт и всеки един човек в обекта се знае непрекъснато.

Така системата знае, ако клиентът е взел стока от рафта и я е сложил в количката си, или ако я е върнал обратно.

След като е готов с всички покупки, потребителят сам ги опакова и излиза през изхода на магазина, без да чака на каса и да плаща на ръка. Дължимата сума се заплаща през специално създадено мобилно приложение, което тегли от банковата карта колкото пари е необходимо.

От Amazon се хвалят, че разработената от тях система вече е на много високо ниво и дори долавя опити за измама като този върху сензора да бъде поставен предмет със сходна форма и тегло. А един от малкото случаи, в които би ви се наложило да общувате с персонал на обекта, е когато си купувате алкохол, тъй като ще ви искат лична карта.

Дотук няма почти нищо, което Amazon да не са показвали вече на клиентите си. Безкасови магазини на компанията има в Сиатъл, Ню Йорк, Сан Франциско и техните редовни посетители са свикнали с този тип пазаруване.

Новият Amazon Go магазин обаче е различен откъм мащаби и демонстрира сериозните амбиции на фирмата в офлайн търговията.

Досега в нейните обекти фокусът беше предимно върху пакетирани храни, замразени продукти и консерви. Част от обектите дори нямаха лиценз за продажба на алкохол, а в други асортиментът беше доста ограничен.

Новият магазин в Сиатъл се простира на площ от над 3 хил. кв. метра. За сравнение обикновените Amazon Go са с размер от по около 300 кв. метра.

Причината за тази смела стъпка е, че дори и в САЩ мнозинството все още предпочита да пазарува продукти като пресни плодове и зеленчуци, месо и алкохол от физически магазини. Едва 2 на сто от покупките на такива стоки се случват онлайн и екипът на Джеф Безос осъзнава, че в краткосрочен план картината няма да се промени.

Не я промениха и комплименти като доставка на поръчката в същия ден за потребители с премиум акаунти и различните кампании с отстъпки и комплименти.

Затова Amazon има своя отговор с безкасов хипермаркет, в който има "от пиле мляко".

Там клиентът ще намери асортимента на Whole Foods, но и по-масови брандове. Ще вземе храна за домашния любимец, както и базова козметика като грижа за косата и кожата. Може да мине и през пекарната за един топъл кроасан, прясно изпечен хляб или сандвич.

А Amazon в типичния си стил казват, че за тях винаги е "Ден първи" - на техния език означава, че това е само началото на дълъг път за изминаване.

Зад Amazon Go хипермаркета се крият куп въпроси, които засега нямат своя отговор.

Инфраструктурата, вградена в пода, стелажите и покрива на магазина все още е скъпа за изграждане и конкурентите на Безос вече се подсмихват, че компанията му ще бъде принудена да вдигне цените, за да излезе на печалба, а оттам ще загуби куп клиенти.

Друга огромна спънка за компанията е липсата на достатъчно персонал.

На коя друга фирма, освен на Amazon, й се налага да обяснява на всеослушание, че на служителите й не им е забранено да отскачат до тоалетната? Да, брандът има сериозни проблеми с подбора и задържането на служителите си, който може да съсипе Amazon Go хипермаркета още в зародиш.

Техниката може и да функционира перфектно, но за да върви всичко в магазина са необходими и хора. Те отговарят за подредбата по рафтовете, почистването, охраната, проверката на документите на купувачите, насочили се към щандовете с алкохол.

Така че с касиерки или без - въпросителните пред Amazon Go все още са прекалено много, за да го обявим за магазина на бъдещето.

 

Най-четените