"Опция 1. Да заложим много на сприятеляването. Една потенциално луда идея е да обмислим заличаване на графите на всички и да ги накараме да започнат отначало."
Това пише изпълнителният директор на технологичната компания Meta Марк Зукърбърг до свои подчинени в компанията през 2022 г. Под "графи" се имат предвид списъците с приятели на потребителите във Facebook.
С други думи, Зукърбърг е обмислял да изтрие всички приятелски листи, за да провокира хората отново да търсят свои познати и да изграждат връзки с тях.
Целта - да се засили ползването на социалната мрежа, която по това време вече губеше тежест сред потребителите.
Вътрешният мейл, за който едва ли някога е предвиждано да стане публично достояние, беше разкрит на започналото в понеделник дело срещу Meta. Компанията е обвинена в монопол и е в позиция да се брани срещу правителството на САЩ и призивите за раздробяване на бизнеса ѝ.
Зукърбърг беше първият, който седна на съдебната скамейка, за да бъде разпитан по случая. "Доколкото си спомням, така и не направихме това", обяснява той за идеята приятелите на потребителите да бъдат изтрити.
••• Моментът е подходящ да гласувате в нашата анкета:
Коя социална мрежа ползвате най-често през пролетта на 2025 г.?
- За какво е делото
То беше заведено през 2020 г. от Федералната търговска комисия (ФТК) на САЩ, според която Meta са монополист на пазара на социалните мрежи. През юни 2021 г. делото беше прекратено, но два месеца по-късно Комисията отново го заведе и този път съдията позволи то да продължи към съда с аргумент, че са осигурени по-сериозни доказателства.
Делото е част от опитите на регулаторите да озаптят технологичните гиганти на фона на критики, че няколко компании задушават конкуренцията и оставят потребителите без избор.
ФТК смята, че Meta е придобила платформата за споделяне на снимки Instagram и приложението за пращане на съобщения WhatsApp - съответно през 2012 и 2014 г. - като част от своята стратегия да "купува или закопава" свои конкуренти. Като аргумент от Комисията използват и мейли между Зукърбърг и негови подчинени от времето, в което компанията е изоставала на мобилния пазар.

"Те решиха, че конкуренцията е твърде трудна и ще им е по-лесно да купят конкурентите си, вместо да се състезават с тях", коментира адвокатът на Комисията - Даниел Матисън - в съдебната зала, цитиран от "Уошингтън Поуст".
Според ФТК компанията на Зукърбърг след закупуването на Instagram и WhatsApp е започнала да инвестира по-малко в своята собствена платформа Facebook, което е било в ущърб на потребителите - довело е до по-слаба защита на личните данни и до по-ниско качество на предлаганите реклами.
Според Матисън, цитиран от "Блумбърг Нюз", Meta години наред се е радвала на значителни печалби, каквито нямаше да са възможни в по-конкурентна среда.
В документите по делото от ФТК посочват, че в друг вътрешен мейл от 2008 г. изпълнителният директор на компанията - Зукърбърг - е написал, че е "по-добре да купуваш, вместо да се конкурираш".
••• Какво планира Зукърбърг за Facebook - разказваме тук:
- Що е то социална мрежа
Един от интересните моменти около делото е определението за това на какъв пазар оперира всъщност Meta и за какво точно се използва Facebook днес.
Обвинението на ФТК е за монопол на пазара на социалните мрежи, а определението на Комисията е, чe това са приложенията за поддържане на връзка с приятели и роднини. От гледна точка на комисията следващият по големина участник на този пазар е Snapchat.
От Meta обаче не са съгласни. Според компанията техни конкуренти са и TikTok, YouTube и X, т.е. не може да се каже, че са монополисти.
Това послание ехти и в показанията на Зукърбърг, според когото Facebook се е променил за последните 20 години и основната цел на платформата вече не е да свързва приятели. По думите на изпълнителния директор фийдът, който потребителите виждат, по-скоро се е превърнал в пространство за "откривателство и забавления".
••• За какви неща се ползват групите във Facebook - вижте тук:
- Какво може да се случи
Очакванията са, че ако съдията по делото - Джеймс Босбърг - се съгласи с аргументите на FTC, Meta може да бъде принудена да продаде Instagram и WhatsApp. И двете платформи са от огромно значение за компанията - не само, че са разширили присъствието на нейни продукти сред потребителите по света, но и носят много възможности за реклама.
Загубата им със сигурност би била болезнена - според аналитичната компания eMarketer тази година Intagram ще е отговорен за малко над половината от приходите на Meta на американския пазар.
Неслучайно наскоро Зукърбърг дори посети Белия дом, като според няколко западни медии целта на посещението е било да лобира пред администрацията на президента Доналд Тръмп Федералната търговска комисия да бъде притисната да се откаже от делото.