Илон Мъск може да се окаже първият частен предприемач, който ще качи изпрати собствен космически кораб на друга планета.
Притежаваната от него компания SpaceX обяви, че планира да осъществи самостоятелна мисия до Марс през 2018 г.
Проектът предвижда изпращането на безпилотната капсула Dragon до Червената планета в рамките на следващите 2 години.
Целта на мисията е да се тества технология за пренос на тежки товари до Марс - ключова стъпка в посока на колонизирането на планетата, което някой ден може да позволи дългосрочното й заселване с хора.
Илон Мъск предупреди, че капсулата Dragon все още не е готова да изведе хора на борда си до Марс.
But wouldn't recommend transporting astronauts beyond Earth-moon region. Wouldn't be fun for longer journeys. Internal volume ~size of SUV.
— Elon Musk (@elonmusk) April 27, 2016
"Dragon 2 е проектирана така, че да може да кацне в произволна точка от Слънчевата система. Мисията Red Dragon Mars ще бъде първият изпитателен полет.
Но не бих препоръчал превоза на астронавти отвъд района Земя - Луна. Няма да е никак приятно за по-дълги пътувания. Вътрешният обем на капсулата е сравним с размера на джип", написа той в Twitter.
Оказва се, че NASA също участват в плановете на SpaceX.
Административният зам.-директор на NASA Дейва Нюман обяви, че космическата агенция на САЩ ще предостави техническа помощ за мисията на SpaceX в замяна на данните за навлизането на совалката в атмосферата на Марс, както и за приземяването и кацането й на повърхността на планетата.
Решението идва само ден след като NASA обяви, че съкращава бюджета на собствената си мисия до Марс с 85%.
Техният гигантски надуваем кораб, наречен Low Density Supersonic Decelerator (Свръхзвуков деселератор с ниска плътност), трябваше да използва парашути и триенето в атмосферата, за да може да транспортира големите товари до повърхността на Марс.
Тестовете на машината през 2015 г., обаче, не дадоха очаквания резултат, а самият проект струваше на NASA около 20 млн. долара на година. Сега агенцията обяви, че съкращава парите за програмата заради бюджетни ограничения.
От друга страна, споразумението й със SpaceX е напълно безплатно, като се основава единствено на възможността за обмен на информация.
Използването на SpaceX за тестването на стратегия за приземяване е умен ход от гледна точка на финансирането.
"Приключи времето на "космическата надпревара", когато доминиращата тема беше конкуренцията между отделните нации", пише Нюман. "Вместо това, все по-често тичаме в една и съща писта".
Партньорството на NASA с частния сектор дава доста добри резултати - агенцията съкрати значително разходите си за транспорт на товари до Международната космическа станция (МКС), след като реши да използва външни компании за превоза.
Остава въпросът какво ще се случи с останалата част от мисията на NASA "Пътешествие до Марс".
След като капсулата Dragon започне да извежда астронавти до МКС (по план - през 2017 г.) и приземи карго на Марс, е възможно да се разчита на сравнително скъпата и все още слабо тествана капсулата Orion на NASA за превоза на първите хора - изследователи до Марс.
Илон Мъск обещава да разкрие повече информация за плановете на компанията си (включително - идеята му да построи град на Марс) по време на Международния космически конгрес през септември.
През месец май 2018 г. Марс и Земята ще се подредят в благоприятна позиция за възможно най-краткото пътуване между двете планети.
Ако SpaceX успее да завърши проекта си до тази дата, компанията ще има възможност да приземи капсулата си към края на 2018 г.