Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новите технологии спасиха киното: Как Холивуд снима филми по време на пандемия

Виртуална реалност, роботизирани камери и много, много скъпи джаджи Снимка: Getty Images
Виртуална реалност, роботизирани камери и много, много скъпи джаджи

Последната година бе ужасна за всички, но тя засегна особено тежко Холивуд и изобщо цялата кино индустрия. Хората нямат възможност да ходят на кино, тъй като залите са затворени, а ограничителните мерки принудиха филмовите студия да спрат работа още в началото на пролетта на 2020 г.

Въпреки всичко обаче нови филми излизат. При това много от тях са заглавия, заснети по време на пандемията. Как се случва това, при положение, че снимачните площадки са ограничени и работата на място е почти невъзможна?

Отговорът е съвсем лесен - технологиите. Индустрията бързо се адаптира към променените условия, а новите технологии предоставиха точните инструменти.

Например вече видяхме Solo Cinebot - специалната роботизирана камера, която може да се контролира от разстояние. Или пък Crew in a Box - куфарче, съдържащо всичко необходимо за направата на мобилно студио. То помогна на телевизии като MTV, ABC и NBC да правят интервюта в условията на карантина.

Друга подобна иновация е т.нар. облачно споделяне или cloud busting на аудио и видео материали чрез технологията Camera to Cloud на компанията Frame.io.

Обяснено накратко тя предоставя бърз достъп на филмовия екип до определен мултимедиен файл в момента, в който той бъде записан. При това от безопасна дистанция.

По този начин се ограничава присъствието на хора на снимачната площадка, а продуценти и специалисти по визуалните ефекти могат в реално време да дават бележки за продукта и да го ползват, без да е нужно дори да са на един и същ континент. След това следва обработка, редактиране, специални ефекти и файловете се връщат обратно в системата на Frame.io, където получават одобрение от режисьора.

Досега технологията Camera to Cloud е използвана във филма Songbird, излязъл през декември. Той бе първото заглавие, което изобщо започна да се снима, след като бяха облекчени ограничителните мерки в Калифорния.

"Имахме възможност да коментираме в реално време", споделя съпродуцентът Макс Вотолато. "Това е много голяма разлика в сравнение с обичайното 24-часово забавяне, при което екипът трябва да се връща и да обработва всичко", допълва той.

След Camera to Cloud от Frame.io съвсем скоро предвиждат и интегрирането на лайвстрийм функция, даваща онлайн възможност за поглед през камерата в момента на снимане.

Разбира се, високите технологии се намесват и в друг важен компонент от правенето на един филм - първоначалната подготовка и избирането на локация за снимки.

Обикновено тази процедура е доста тромава и включва участието на т.нар. Virtual Art Department (VAD) - технически екип, натоварен със задачата да издири, оцени и подготви потенциално място. После се намесват режисьорът, екипът по специалните ефекти и други участници в целия процес, които също посещават снимачната площадка.

Естествено, в условията на пандемия подобна практика е доста опасна и по тази причина VAD включват в арсенала си VR технологиите.

Снимка: Twitter, @movies_popcorn

Те им позволяват да маркират локации, да взимат решения за осветление и реквизит, използвайки Unreal енджина на Epic Games. Така всеки един телефон, лаптоп или VR хедсет, които поддържат Unreal, могат да помогнат на VAT екипа да комуникира в реално време, както и да маркира и мести различни неща. Единственото нужно в случая е 1-2 души да посетят мястото предварително и да го заснемат, така че то впоследствие да се пресъздаде във виртуалната реалност.

Всичко това се съчетава идеално със Stagecraft технологията. Тя изгражда динамични фонове на огромен LED екран директно на снимачната площадка, без да е необходима допълнителна обработка. Така значително се улеснява работата на актьорите, тъй като те не трябва да стоят пред празен зелен екран и да си представят, че виждат нещо.

Целият фон, който иначе се добавя впоследствие, е видим за екипа на площадката в реално време, а полученият продукт е толкова ясен, че над половината от първия сезон на The Mandalorian е заснета чрез Stagecraft. Технологията вече бе използвана и в The Midnight Sky с Джордж Клуни, предстои да я видим и в Thor: Love and Thunder и в новия The Batman.

Това е обаче е само началото. Коронавирус пандемията стимулира развитието и на други иновации през последната година, които тепърва ще се налагат като стандартни практики, наред с Camera to Cloud и Stagecraft.

"Постоянно говорим как 2020 г. бе ужасно трудна и колко много проблеми ни донесе тя. Но трябва все пак да отбележим и прогреса, който постигнахме с интегрирането на всички тези технологии", казва Вотолато. "Въпреки че бяхме принудени да го направим, в момента много вероятно сме седем години по-напред, отколкото бихме били иначе", пояснява той.

А какво ли ще бъде след още седем години?

 

Най-четените