Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Влак на водород - това ли е бъдещето на железниците?

Маршрут в Германия ще бъде обслужван само от такива машини Снимка: iStock
Маршрут в Германия ще бъде обслужван само от такива машини

В сравнение с други видове транспорт, железопътният не е точно най-голямата заплаха за околната среда, но и там има какво още да се направи.

Германия стана първата страна в света, която ще обслужва редовна пътническа линия само с влакове на водород, съобщава "Си Ен Ен". 14 такива машини ще заместят дизеловите влакове и ще возят пътници по регионален маршрут в Долна Саксония, близо до Хамбург.

Първите 5 локомотива потеглиха още тази сряда.

Влаковете на водород не произвеждат вредни емисии и като бонус са и тихи. Те имат двигатели, които използват горивни клетки. При тази технология се използват водород и кислорода от въздуха. Горивната клетка превръща двете в електричество, а отпадъкът е само пара и топлина.

Със само един килограм водород се добива енергията, за която са нужни около 4,5 литра дизел.

Засега новите машини ще обслужват линиите в град Бремервьорде, но идеята е мрежата да се разшири постепенно.

Сделката за водородните влакове е за 93 млн. евро. Тя е между железниците на Долна Саксония Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen и френската Alstom - компанията-създател на влаковете Coradia iLint.

Влаковете имат обсег без зареждане от 1000 км. и могат да пътуват цял ден с един резервоар водород. По маршрута е построена и първата станция за зареждане с водород.

Максималната скорост, която могат да достигнат, е 140 км/ч.

Снимка: iStock

Това е модел за пример за останалата част от света и крайпътен камък по пътя за климатично неутрален транспорт, обяви при официалното откриване на водородната линия премиерът на Долна Саксония Щефан Вейл.

Проектът стартира още през 2018 г., когато за пръв път новият вид превоз беше тестван по маршрути в Долна Саксония. Оттогава локомотиви на водород се движат по локални линии, но основната част от превоза оставаше с дизелови машини.

Сега за пръв път цяла линия ще се поеме напълно от новия тип влакове.

Очакванията са новият метод да пести около 8 тона въглеродни емисии годишно. Регионалната железопътна мрежа в Долна Саксония разполага с 126 дизелови влака, но плановете са такива повече да не се купуват.

Водородните влакове са възможно решение за маршрутите, по които няма как да се сменят дизеловите машини с такива, задвижвани с ток.

В Германия около една пета от пътуванията с влак се осъществяват с дизелови влакове, а общо в Европа около половината от регионалните влакове се движат така.

Причината е, че електрификацията на по-малко използваните регионални маршрути е доста скъпа и икономически неизгодна. Ако по линията има тунели и мостове, което изисква смяна на маршрута, преминаването на ток е почти невъзможно.

Във Франкфурт също са поръчани 27 водородни влака, които ще обслужват района около града. По няколко водородни влакове ще стартират и в Ломбардия в Италия, както и във Франция.

В Германия се очаква и първият водороден влак на Siemens, който трябва да пристигне през 2024 г. Toyota пък разработва коли на водород.

Това обаче засега едва ли е универсално решение. Водородът е навсякъде, но почти винаги е смесен с кислород - във водата. Извличането на чист водород е скъпо и изисква енергия, обикновено от изкопаеми горива.

Бъдещето може и да почака.

 

Най-четените