Дали домакинството на Световното първенство по футбол води до дългосрочни икономически ползи? Зависи от гледната точка.
Първенството в Япония - която беше домакин заедно със съседната Южна Корея през 2002 г., продължава да тежи на икономиката на местните общности, защото поддръжката на изградените за първенството стадиони струва повече от приходите, които осигуряват.
Осем от десетте стадиона, изградени или реновирани в Япония за Световното първенство по футбол през 2002 г., носят загуби между $2 млн. и $6 млн. годишно, които покриват японските данъкоплатци.
"Без стратегия няма успех," казва Ичиро Хиросе, член на комитета по избора на Япония за домакинство на Световната купа през 2002 г. Липсваше стратегия за това каква да е употребата на стадионите след първенството, коментира той.
Световното първенство през 2006 г. в Германия
доведе до ръст от $2.6 млрд. След като продажбите на храни, напитки и сувенири от Световната купа приключиха обаче, икономическите ползи също изчезнаха.
"Германия има голяма икономика и подобно събитие е много малко, направо миниатюрно. От самото начало беше много невероятно то да има някакво голямо въздействие върху икономиката," казва Герт Вагнер от немския Институт за икономически изследвания.
Първенството от 1998 г. във Франция
измъкна страната от икономическата стагнация, в която се намираше в този момент.
"Това, което Световната купа постигна, беше може би увеличаване на вярата на потребителите - и някакъв вид вълна на еуфория, която доведе до по-големи разходи от потребителите," казва Алексадър Лоу, главен икономист в компанията за икономически анализи Xerfi. "Но това не беше основният фактор, който стоеше зад възстановяването на френската икономика," допълва Лоу.
Световната купа през 1994 г. в САЩ
доведе до $60 млн. излишък от продажби на билети, спонсорства и лицензни споразумения, казва Алън Ротенбърг, председател и изпълнителен директор на 1994 World Cup. Доколкото първенството използваше съществуващи стадиони, нямаше сериозни инфраструктурни последици от него, коментира Робърт Боланд, професор по спортен бизнес в Нюйоркския университет.
Но според Ротенбърг по-голямата цел на първенството е била да се засили интересът към най-популярния спорт в света в най-голямата световна икономика. "Мотивацията ни не беше да печелим пари. Мотивацията ни беше да развиваме спорта и да създаваме, да бъдем домакини на най-големия спортен спектакъл в света," казва Ротенбърг.
Световното първенство в Южна Африка тази година
се очаква да има общ икономически ефект върху икономиката на страната от $12 млрд., според доклад от април на Grant Thornton South Africa.
Очаква се броят на посетителите на мачовете да бъде 373 000 души - под първоначалните прогнози за почти половин милион зрители. Очаква се обаче пристигналите в страната да останат по-дълго и да похарчат по-големи суми, съобщава докладът.
Прогонозите са, че всеки от посетителите на първенството в Южна Африка ще похарчи около $3900 по време на престоя си.