Попадали ли сте на новината, че американка беше арестувана, след като поиска премахване на своя снимка от Facebook, тъй като била "грозна" на нея?
Не, това не е измислица.
Жена, издирвана за грабеж в САЩ, беше арестувана, след като полицията сподели нейна снимка на Facebook страницата си.
Идеята на пазителите на закона била местните жители да видят снимката и да се обадят, ако имат някаква информация за нейното местонахождение. Дотук нищо необичайно.
Необичайното обаче е, че самата жена - Моника Харгроув, видяла снимката си и се е обадила в полицейското управление в Кълъмбъс, Охайо с молба да премахнат снимката.
Според представители на полицията, тя заявила, че снимката е твърде грозна и ги е умолявала да свалят от Facebook, защото я огорчавала.
Изглеждала зле на нея и затова решила да иде в полицейското управление да обсъди с тях този въпрос. Естествено, веднага била арестувана.
Звучи направо абсурдно, че 34-годишната жена се е предала на полицията, защото не е харесала своя снимка във Facebook.
Ситуацията става дори още по-комична, когато се замислим за скорошния шум в социалните медии за "секси престъпниците" Джеръми Мийкс и Стефани Бодуан, които се превърнаха в Интернет знаменитости, а техни снимки бяха споделяни хиляди пъти.
Въпреки че Мийкс бе арестуван по обвинения за притежание на оръжие и членство в престъпна банда, по-голямата част от дамите в Интернет точеше лиги по атрактивния му външен вид.
Сега той има свой агент, който го промотира като модел.
Междувременно Бодуан - срещу която има 114 повдигнати обвинения, основно за обири - е определяна като "най-секси престъпничката в света".
Звучи като епизод от съвременна комедия на грешките. Сигурно Чосър* успешно би могъл да я превърне в комичен фарс.
Но същевременно няма как да не се запитаме дали това не е огромен знак за нарастващото вманиачаване на човечеството по външния вид.
Милиони хора прибързаха да се възхитят на вида на Мийкс, без да се замислят за престъпното му поведение, или за жертвите, които той е оставил след престъпленията си. Харгроув се е вълнувала повече от това как изглежда на снимка, отколкото от характера си.
Доказва ли това, че сме станали по-суетни отвсякога?
Психологът бихейвиорист Дона Доусън е уверена, че в основата на всичко, което се случва днес, стои суетата.
"По-суетни сме, защото правим повече селфита и сме подложени на по-голям натиск да го правим, тъй като всички останали също го правят. Живеем живота си в това друго измерение, онлайн. Мисля, че цялата идея на селфито показва, че вече ни е нужно не само да гледаме в огледалото - трябва ни уверение в привлекателността ни отстрани".
Селфито (което влезе като понятие в речниците миналата година) е сред най-важните социални феномени на съвременността. Всички, от британския премиер, до президента на САЩ, са си правили такова, а младежите правят селфита с потресаваща честота (една тийнейджърка бе заснета на видео да прави 36 селфита за 58 секунди).
Така че не е странно, че селфито се е превърнало в символа на суетата през XXI век.
Сега селфитата са станали неотделима част от начина, по който общуваме. Някои от тях служат дори за благотворителност.
Движението #NoMakeUpSelfie, което по-рано тази година насърчаваше жените да си правят снимки без грим, набра милиони за благотворителни каузи. Сега знаменитостите са стартирали нов хаштаг, наречен #WakeUpCall, в който си правят селфита веднага след събуждане и след това даряват средства за УНИЦЕФ.
Съзнателно се сдържаме да задълбаваме в темата за предизвикателството с ледената кофа вода, за което се писа надълго и нашироко. Едно е ясно: приоритетите ни са се променили.
Вече външният вид е по-важен от репутацията.
Естествено, някои от движенията в социалните мрежи са с добри намерения или за благородни каузи. Трудно е обаче да игнорираме факта, че всички те са свързани с външен вид и преливат от суета.
Дори някои от #WakeUpCall селфитата изглеждат подозрително ефектно; сякаш хората, които са ги заснели, са сложили внимателно грим и са направили няколко пробни снимки, преди да споделят избраната от тях в Twitter (Ники Хилтън, Наоми Кембъл, познахте ли се?)
Защо всъщност сме толкова вманиачени по външния вид?
Психологът и преподавател в университета в Кембридж Тери Аптър казва, че в последните 50 години има сериозна културна промяна. Тя е особено силна в последно време и е свързана до голяма степен с интернет.
"Външният вид е лесно постижим, елементарен начин да се представяш пред другите. По-лесно е да изградиш добър имидж в социалните мрежи, отколкото да изградиш реални умения или да постигнеш някакви истински постижения.
Има промяна от грижата за репутацията към грижа за имиджа, която започва още от 40-те години. Нова версия на стара човешка слабост".
Винаги твърде много сме се вълнували как ни възприемат хората, но сега, когато живеем в онлайн свят, е по-лесно да се концентрираме върху външната страна на нещата.
Аптър коментира: "Акцентът върху външния вид е по-забележим, защото разчита на социалните медии и те генерират интереса на другите хора към него".
Тя обаче отказва да го определя като суета. Вместо това нейното определение е нарцисизъм, защото хората имат отчаяна потребност от възхищение от другите: "Това е една огромна несигурност. За да почувстваме, че сме "важни", трябва да изглеждаме по определен начин и да бъдем приемани по определен начин, и хората да ни гледат.
Това е обратното на голямо его - всъщност това е много крехко его".
Аптър добавя: "Мисля, че е много по-лесно в наши дни да имаш крехко его, защото се намираме в среда, в която винаги се говори за другите хора и те биват обсъждани и оценявани пред очите на всички. Когато гледаме новините, искаме да научим какво се случва в нашия свят - кой върви "нагоре", и кой "надолу". По-лесно е да се чувстваме не като реални хора. Единственото изключение е, ако сме част от тази медийна среда".
На фокус е нашето съмнение в себе си и несигурността.
Не само външните социални влияния провокират суетата или нарцисизма у нас. Нашето собствено поведение също го прави.
Колкото повече споделяме снимки и селфита онлайн, толкова повече другите изпитват нужда да се присъединят. Това е форма на физически "страх да не пропуснеш нещо".
В крайна сметка, когато социалните мрежи са пълни с хора, които правят предизвикателството с кофа ледена вода или си правят благотворителни селфита, е трудно да се дистанцираш и да откажеш да го сториш.
Дори във Facebook, една от най-популярните функции е "премахване на отбелязване", при което може да скриете непривлекателна ваша снимка.
Вманиачени сме не само по това да желаем снимки от всеки момент от живота си - очакваме да можем и да ги редактираме и да си гарантираме, че представяме най-добрия си образ пред другите.
"Това показва нашето съмнение в себе си и неспособността ни да се самооценяваме правилно", коментира Доусън.
"Според мен това е глупаво. Отделяме твърде много време, за да го правим. Изгубили сме способността си да живеем в сегашния момент. Или преглеждаме наново старите си трофеи и снимки онлайн, или правим нови за бъдещето. Това ни прави невротични".
Именно нервозата е най-големият недостатък на тази нова форма на социална суета. Не само че пилеем безкрайно много време, за да представяме "най-добрата" версия на нашето аз в Интернет, но и принасяме в жертва живота си.
Много от нас пропускат реалността - тук и сега - като просто я гледат през обектив, или се опитват да изберат най-добрия филтър за нея.
И, което е още по-лошо, засилваме своята несигурност.
Както отбелязва Доусън, "искаме другите хора да ни казват, че сме прекрасни, но това е глупаво. Увереността може да идва само от нас самите".
*Джефри Чосър - средновековен английски писател, автор на "Кентърбърийски разкази"