Част от жълтите павета ще станат парк, ул. „Граф Игнатиев" ще бъде с велоалеи по западен модел и трамваи-совалки, паркинг ще приютява автомобили под мавзолея, Националният стадион „Васил Левски" ще се сдобие с площад и знамената на ЕС, а около храм-паметника „Св. Александър Невски" ще грейне паважно осветление.
Така накратко ще изглежда центърът на София, когато се изпълнят проектите - победители в конкурса за преустройство на централната градска част. С тях Столична община ще кандидатства за финансиране от 50 милиона евро по ОП „Регионално развитие" за следващия програмен период на ЕС (2014 г. - 2020 г.).
Ако сте мечтали да видите някои от емблемите на столицата в нови дрехи, вече сте една стъпка по-близко да го доживеете. Като почакате до 2019-та година, когато София се е прицелила да бъде европейска столица на културата.
До няколко години около храм-паметника „Александър Невски" няма да спират автобуси, ще минават предимно пешеходци по нов площад със символични „златни" павета с имена на герои и заслужили личности. Той ще е част от специално обозначен туристически маршрут. Депутатските коли, които в момента паркират в близост, ще се преместят в паркинг под земята.
Не мавзолей, а парк с подземен паркинг
На мястото на бившия мавзолей ще е зелено - и то като част от продължението на Градската градина до сградата на Националната художествена галерия, включително върху площад „Александър I" и пътното платно на бул. „Цар Освободител". Разширената градина ще има велоалеи и фонтан с малко изкуствено езеро.
Автомобилите отстъпват за сметка на парка - трафикът ще минава през тунел, а под площадката на взривената гробница на Георги Димитров ще има обществен паркинг за 109 коли, който ще облекчи проблема с паркирането.
Нов подземен паркинг се предвижда и за обслужване на сградата на бившия Партиен, където заседават парламентарните комисии, но там бройката е по-щедра - 309 автомобила.
Архитектите от "НИКОНСУЛТ" ЕООД залагат за в бъдеще тунелът под сегашното платно с жълти павета на бул. „Цар Освободител" да бъде продължено до кръстовището с ул. „Георги Раковски".
Графа ще върши пеша, с колело и трамвай
Нов живот ще има и за ул. „Граф Игнатиев" - като пешеходна зона с цялостни паважни настилки от край до край. Трамвайното движение ще се запази, но в по-ограничена и основно туристическа степен - и скорост от 10 км/ч. По релсите ще се движат мотриси топ „совалка" - от Съдебната палата до площад „Журналист" и обратно, а през останалото време ще се ползват като велоалеи.
На „Графа" ще бъде монтирано ефектно улично осветление - на места ще е приглушено, а там, където основно се събират хора, ще действат т.нар. „светлинни острови".
Култовият книжен пазар на площад „Славейков" ще бъде запазен, но ще се промени подредбата на щандовете, за да не бъдат в една линия. Алтернативната „островна подредба" ще бъде приложена и за зеленчуковия пазар при църквата „Св. Седмочисленици".
В проекта на „А.Д.А" е заложена и отдавнашната идея ул. „Шишман" да стане пешеходна зона, но това ще важи само през събота и неделя. В делнични дни движението по улицата ще се осъществява при по-ниски скорости.
Не е ясно обаче дали ще се облекчи движението покрай Националния стадион „Васил Левски", тъй като кръстовището на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" и ул. „Й. Гурко" ще бъде заместено от кръгово. В проекта се предвижда увеличаване на три платна в посока на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", което да облекчи трафика, а по протежението на булеварда до Орлов мост ще има Алея на спорта.
Спечелилите предложения бяха представени от главния архитект Петър Диков и председателят на журито арх. Георги Бакалов, който оглавява и Съюза на българските архитекти. Подбрани проекти ще попълнят изложба, която се очаква да бъде открита през следващата седмица.