След като спечели две награди "Грами" миналата година и се разходи по червения килим като небесна дебютантка с две кръжащи в орбитата й луни, Лейди Гага сега е номинирана за албум на годината за Fame Monster.
Да се надяваме, че тя ще се появи в "Стейпълс Сентър" в Лос Анджелис в костюм, който е още по-възхитително отвратителен от всичко, което нейните най-запалени фенове, "малките чудовища", биха могли да си представят.
Костюмите на Гага като профанация на висшата мода
Стефани Джан Анджелина Джерманота нахлу като валяк в масовото съзнание с леснодостъпния си поп-ритъм, екстравагантно поведение на обществени места и добре изградена лична биография, базираща се на неустоимата легенда за неразбраната изгнаница, която сега има над 10 милиона приятели във Facebook.
Но колкото и хората да обожават песните й или да мразят вездесъщостта им, невъзможно е музикалният й успех да бъде отделен от стила й - облекло, което размива границите между костюми и висша мода.
Усетът й за тоалети е твърде съзнателно обмислен, за да бъде налудничава драматургия. Същевременно обаче той няма специфичния тип изразителност, присъща на френското. По същината си той е кич-версия на висшата мода.
Връзката на Гага с модната индустрия, както и би могло да се очаква, е сложна. В нея се преплитат симбиоза, възползване, безочие - и на моменти неловкост.
В миналото, когато модните дизайнери се залавяха с нова звезда, те я огъваха според собствената си воля. Ако е била дебела, скоро тя отслабва. Ако косата й е била джунгла от къдрици, бързо става перфектно изправена. Ако вкусът й е бил прекалено бедняшки, незабавно става почитателка на елитните неща.
Горкото момиче просто няма шанс, когато с него се заеме цяла индустрия люде, самоизбрали се за Пигмалиони.
Този път обаче Гага командва парада.
Армани се прероди като автор на нейни тоалети
Певицата върна към живота италианския ветеран Джорджо Армани, който често се чувстваше смазан от собствения си успех. "Американски жиголо", церемониите за "Оскари", делови костюми... Гага освободи моделиера от тази му клетка.
Когато нейната покрита с кристали рокля с кринолин се появи на червения килим миналата година, екипът на Армани разпрати електронна поща из целия свят на модата, идентифицирайки я като творение на иначе винаги спазващия дискретност дизайнер.
На това хората биха могли да реагират само със "Свещено заслепление!"
Изживяването предизвика удивление у навлизащия в седмото си десетилетие дизайнер. "Истинската креативност няма граници", ентусиазирано заяви той. "Животът има допълнително измерение, съставено от мечти, удоволствие и ирония." Да се надяваме, че малките чудовища ще могат да ни обяснят какво точно може да означава това.
Доктрината на Гага
Дързостта на Гага отвори немалко врати за нейния сътрудник Никола Формичети - стилистът и моден редактор, който измисли роклята от сурово месо, която тя носеше на видео-наградите на MTV през есента. Формичети сега е творчески директор на Тиери Мюглер и е натоварен с възраждането на френската марка от трайния й залез. И той го прави на базата на нещо, което може да се опише като "доктрината на Гага".
"Начинът, по който работя с Гага, ми дава възможност да се чувствам свободен, да творя и да правя нещо ново", казва Формичети. "Началната точка винаги трябва да бъде изкуството, модата, музиката и сценичното изпълнение. Така подхождам към всички мои проекти. Така започнах и с Мюглер... Интернет, цифровата комуникация, маркетирането на облеклото е толкова важно, колкото и проектирането му. Не съм елитарист. Искам всички да споделят идеите, които сме възприели."
Замайването на 70-годишния дизайнер по 24-годишната попзвезда
Армани, човекът, който с най-малък шанс да бъде разтърсен от вихъра Гага, я открива по най-баналния начин: вижда я на сцената на американските музикални награди преди малко повече от година. "Бях поразен от изключителния й талант за писане на музика и майсторския й контрол върху гласа й," споделя дизайнерът. И той буквално се влюбва в начина, по който тя "целенасочено бе създала абсолютно необикновен образ."
Повечето знаменитости идват при Армани да търсят спасение от своите безвкусни тоалети. Но Гага не отстъпва пред авторитети; тя вдъхновява дизайнера да създаде блестяща сребърна мини-рокля с аксесоар за глава във формата на светкавица. Той прави черното кожено боди за клипа й "Алехандро". Той е подготвил целия гардероб с костюми за настоящото й турне.
Тя дори го склонява да създаде за нея зелено, обсипано с пайети трико с рамене, подобни на ушите на Мики Маус. Армани очевидно е опиянен от Гага - и последният й костюм е модният еквивалент на среднощно обаждане на пияна глава.
"Никой друг изпълнител не би ми дал възможността да измисля толкова оригинални и необичайни неща," обяснява Армани. "Костюмите на Лейди Гага са чисто упражнение по творчество, което ми позволява да създавам грандиозни, почти сюрреалистични тоалети."
Мюглер има шанс да възкръсне - благодарение пак на Гага
Но докато Гага дава възможност на Армани да излезе от своята златна клетка, тя помага на Формичети да се окаже в центъра на модната сцена. Мъжката му колекция дебютира през януари, а дамската ще бъде показана следващия месец. Гага не е сред публиката, но присъства в музикалния фон - и влиянието й е очевидно в откриващия видеоклип. В него участва моделът Рик "Рико" Женест, който чрез татуировки е придобил външния вид на скелет в пълния му блясък в стил Хелоуин.
Формичети има планове да се опре на стабилната биография на модната къща, известни със силните си силуети и мащабна визия. (За пример вижте клипа на Джордж Майкъл "Too Funky" от 1992 г.) "Обличането на дреха на Мюглер някога предизвикваше усещане за сила," казва Формичети. "Дрехите с тази марка имаха почти свръхчовешки аспект. Това, което искам да продължа да правя, е... не само отлични, силни дрехи, но и смесване на музика, субкултури, повече развлекателен дух."
Получилите се в резултат на това тоалети са мрачни и драматични. Би било преувеличено да приписваме тези характеристики единствено на Гага. Но вярата на Формичети, че има място за костюмни драми в съвременния свят, че разтухата не винаги е най-важна и че привличането на шокирани погледи на улицата е достойна за уважение цел - това определено е чиста Гага-философия.
Попкултурата осигурява бъдеще на безумните експериментатори
"Тя взе това, което аз правех за списания, с модели - и реално започна да го носи," споделя Формичети. "Тя въплъти в реалността тези фотосесии - и това беше много силен момент за мен."
В резултат на това Формичети сега заявява: "Не искам просто да направя много стандартна колекция за масово производство."
Той просто иска да прави нещо в стил Гага - което на езика на модата означава творческо, смело и щастливо безумие.