Анджелина Джоли и демоните на Босна

Глутница кучета се топлят на слънце в старото еврейско гробище на хълма, който гледа към сараевския квартал Гърбавица. По време на обсадата на Сараево през Босненската война, сърбите са разположили тук оръдията си, за да обстрелват града. Петнадесет години след края на войната, този мръсен квартал е станал център на нов конфликт.

Смята се, че това е едно от местата, където Анджелина Джоли би желала да снинма дебютния си филм като режисьр. Историята донякъде е свързана с изживяванията на мюсюлманка - жертва на известните лагери за изнасилвания.

Филмът провокира разпален скандал кой има правото да интерпретира един от най-мрачните епизоди на конфликта - и как. Споровете дори са разделили групите, които говорят от името на оцелелите след изнасилвания.

Проблемът идва от това, че мъглявият слух - че Джоли смята да представи любовна връзка между сръбски изнасилвач и мюсюлманската му жертва - се е превърнал в дебат за политическото и социално влияние на групите на жертвите от войната във все още изпълненото с проблеми общество.

В резултат на това министърът на културата на страната Гаврило Граховац оттегля разрешението си Джоли да снима, като само няколко дни по-късно е принуден да прибегне към неловка отстъпка.

Скандалът доминира тв новините и обикновените разговори

Мнозина подкрепят Джоли. В четвъртък водещото политическо седмично списание на страната  Dani посвети 16 страници на проблема - със снимка на Джоли над разядени от киселина думи: "Добре дошла в Сараево".

Сред противниците на филма на Джоли е Бакира Хасечич - жертва на изнасилване и ръководител на Асоциацията на жените, пострадали във войната. Нейното мнение - по думите на критиците на Хасечич - има прекомерно влияние в босненската политика. Тя твърди, че каквото и да е представяне на връзка между сръбски изнасилвач и жертвата му би било оскърбително.

Не всички жертви на изнасилване обаче я подкрепят. Ениса Салчинович, която е била изнасилена в лагер във Фока, се отделя от организацията на Бакира през 2006 г. и сега е ръководител на женската секция на Асоциацията на жертвите на концентрационни лагери. "50% от жертвите, които ми се обадиха след ескалацията на скандала около филма, ми заявиха, че не подкрепят Бакира", коментира тя.

Въпреки че членовете на нейната група също биха искали да бъдат успокоени относно съдържанието на сценария на филма, тя настоява, че те са изключително недоволни от агресивната тактика на Хасечич и казва, че тя не би трябвало "да говори от името на всички нас".

"Анджелина Джоли се среща с жени жертви в Горазде", добавя тя. "Не смятам, че тя иска да засегне жертвите от войната." Тя обвинява Хасечич, че се възползва от позицията си в изгода на собствените й политически интереси - не на последно място заради близките й връзки с босненски политици-националисти. Това, което със сигурност е истина, е че нито културният министър, който първо оттегля разрешението за снимки, нито Хасечич са виждали сценария, преди да организират протестите си.

Борба с демоните

Скандалът също така предизвика остри реакции сред други босненци, като някои - включително автори в сп. "Dani" - нарушиха отдавна съществуващото табу за критикуване на организациите на жертвите от войната - и влиянието им в босненското общество.

Сред тези, които се чувстват подтикнати да проговорят, е Белма Бечирбашич, старши редактор и автор, която е провеждала научно изследване за босненските лагери за изнасилвания, по чието мнение разногласията отразяват доста по-дълбоко социално безпокойство в общество, коетовсе още се бори с демоните си от 15 години. И което преминава през нарастваща радикализация, произвеждайки лидери, използващи жертвите от войната за собствени цели.

"Зад историята за Анджелина Джоли и нейния филм стои неспособността на едно общество и култура да продължат напред и да оставят войната зад себе си", коментира Бечирбашич. "Това е първият път, когато аз си позволявам да пиша за истинската Бакира и другата страна на организациите на жертвите от войната. Защото ако пишеш за тази друга страна, как те се възползват от обществения дискурс, те се обиждат. Това, което се случи около този филм, беше само оправдание. Следващата седмица ще има нещо друго, което те да превърнат в проблем. А в случая с Бакира това, което се случи, е че тя монополизира дискусията за изнасилените босненки."

Кой има правото да разкаже историята на сръбските лагери за изнасилвания?

Бакира Хасечич е в малкия офис на асоциацията си в периферията на Сараево, на партерния етаж на кооперация. Членовете на нейната група са се събрали на среща за филма на Джоли, все още твърде недоволни от перспективата за снимки, без допълнителни подробности за сценария.

Стените са облепени с изрезки от вестници и плакати и политически снимки, дадени й от нейните високопоставени поддръжници. "Героинята на Вишеград", град в източна Босна, където мюсюлманите са понесли ужасни опустошения, дело на сърбите, е силна и емоционална жена.

Тя признава, че още не е видяла сценария и казва, че възраженията й са базирани на слухове от Интернет. И този слух за любовна връзка между изнасилвач и жертва е това, за което тези жени са се уловили. Има и други неща, които я глождят - например факта, че въпреки писмата и молбите й, Джоли не е разговаряла с нея, след като скандалът за първи път избухва в края на август.

Но има и нещо повече: настойчива вяра, че тъй като никой не може "да разбере през какво са преминали те", външни хора нямат правото да го описват.

Бакира признава, че те са смятали да заснемат собствен филм, за да разкажат "истинските истории", но не са могли да си осигурят финансиране. В един момент тя насърчава другите жени да говорят, "така че да не е само Бакира, Бакира, Бакира". Но друга жена, която сервира кафе, признава, че "всички те са зад Бакира".

След това тя пуска запис на съобщение по телефона от членка в Бихач. То е кратко и трогателно - въпреки че се отнася до сюжетна линия, която може би дори не съществува. "Ако се срещнете с Анджелина Джоли, запитайте я дали тя би се влюбила в своя изнасилвач."

Новините

Най-четените