Китайците го построиха, но клиенти така и не дойдоха. New South China Mall е истинско бетонно чудовище - пусто, празно и занемарено. Гигантската сграда отваря врати през 2005 г. - със своите 2350 магазина тя е световен рекордьор по големина. Днес е достойна снимачна площадка за фентъзи жанра.
Пред мола в град Донгуан има Триумфална арка и реплика на египетския Сфинкс, палмови дървета, фонтани, че дори и изкуствени канали с гондоли.
Единственият проблем е, че молът на практика е безлюден. Въпреки бомбастичния дизайн и огромните планове, едва половината от магазините му са наети. По-голямата част от огромната сграда е празна, клиентите са малко, а наемите са скъпи. Наричат го „мъртъв мол".
Коридорите му са прашни, ескалаторите са заринати с пръст - сякаш се разхождаш в призрачна сграда. Виждат се камари с боклуци, мазилката от стените пада, табелите и рекламите са избледнели.
В увеселителния парк, поместен вътре, също е скучно. Хората просто си разговарят, убивайки време, докато над тях фучи влакче на ужасите. Дори киното, което се намира пред сградата, е по-посещавано. Идват и семейства с деца заради образователния и развлекателен център.
Молът в южната провинция Гуандун е открит през 2005 г. с убийствена прогноза от 100 000 посетители на ден. Размерите му надвишават двойно Mall of America, най-големият търговски център в САЩ. Единствено Dubai Mall може да съперничи - общата му площ е по-голяма, но територията, отдавана за магазини, отстъпва през тази на китайския великан.
Осем години по-късно посетителите са рядкост. Защо? Един от основните проблеми се крие в местоположението. Донгуан е град на фабрики и промишлено производство, където живеят около 10 милиона души. Голяма част от тях са пришълци, които се мъчат да свържат двата края с упорит труд.
„Хората идват тук, за да работят. Нямат пари и време да пазаруват или да се возят на влакчето на ужасите", казва работничка от мола.
Внушителната сграда - призрак е символ на бясната урбанизация, която се развива в Китай. Пазарът на недвижими имоти също работи на бързи обороти - солидни проекти получават зелена светлина без много маркетингови и бизнес проучвания.
Виктор Тео, асистент от Университета в Хонгконг, споделя, че подобни мащабни проекти не са плод на бизнес стратегии и внимателни анализи, а на лесния достъп до капитал и съмнителна мотивация.
„Този мол не е единственият такъв. Навсякъде в Китай се среща феноменът „призрачни градове" - инфраструктурни проекти, които за живеене, така и за търговия, които просто стоят празни", обяснява той. Кредитният бум създаде условия за строителство на много сгради, за които няма обитатели.
Инвестиционният отдел на мола предвижда до края на годината търговските площи да са отдадени на 80%. В момента са запълнени една 20% от магазините, така че им предстои много работа.
Не знам дали молът е мъртъв, но като видя намаления от по 50/70% и ме обхваща тежък размисъл. Колко всъщност е реалната стойност на боклуците дето продават там? И има ли смисъл човек да плати повече пари за опаковката, от колкото за съдържанието?
Еми много ясно, че ще фалира - как да продава на китайците маркови италиански стоки, като някой от клиентите може да си ги познае, че ги е правил той?! Оригиналните маркови стоки са тези които са произведени в китайските заводи по поръчка на европейските и американски дизайнерски фирми, ментетата са същите стоки, произведени в същите заводи произведени в повече, без поръчка на маркетинговият отдел на споменатите горе дизайнерски фирми.
Мол Галерия в Пловдив е наистина трагичен,ако не е Карфур вътре отдавна да е затворил кипенците...Този недостроеният Марково тепе Мол щеше да е най-посещаван,заради централната си локация,но инвеститорите ги удари кризата нещо и парите свършиха... Явно се строи от хора близки до Тройната коалиция,защото след падането на правителството на Станишката работата по проекта спря...