250 000 души търсят половинка... без да подозират

Как абсолютно неизвестен сайт за запознанства, с абсурдното намерение да срине Facebook, стартира още в първия си ден с 250 000 потребители?

Много просто - като взема данни директно от Facebook.

Поне такъв е подходът, използван от двамата провокатори, стартирали преди дни сайта Lovely-Faces.com с профили с имена, местоположение и снимки, извлечени от публично достъпни страници във Facebook. Сайтът категоризира тези нищо неподозиращи доброволци по типове характери, използвайки алгоритъм за разпознаване на чертите на лицето, така че можете да потърсите някой във вашия район, който е "сговорчив", "самодоволен" или "закачлив". Или просто можете да търсите по истинските имена на хората.

Връзката за запознанство в сайта обаче води към профила им във Facebook

Двамата създатели на сайта твърдят, че се занимават с изкуство, не с бизнес. С изрази, звучащи като извадени от речник по хуманитарни науки, медиа-артистът Паоло Чирио и медийният критик и главен редактор на сп. Neural Алесандро Лудовико обясняват защо са създали сайта.

Самият сайт пък изглежда като предизвикващ неудобство коментар за повърхностността на профилите в сайтовете за запознанства - и за объркващите политики за защита на личната информация в най-голямата социална мрежа.

"Facebook, който за мнозина е невероятно приятно място, същевременно се превръща в златна мина за кражба на самоличност и запознанства - за съжаление без контрола на потребителите," поясняват двамата. "Но това е в самата природа на Facebook - и на социалните медии като цяло.

Ако започнем да експериментираме с концепциите за кражбата на самоличност и запознанствата, ще бъдем в състояние да разкрием колко крехка може да бъде една виртуална самоличност, предоставена на затворена платформа. Почти всичко, публикувано онлайн, може да получи различен живот, ако просто бъде поставено в различен контекст."

Според прогнозите на двамата "творци", ако хората достатъчно сериозно поемат по този предизвикващ притеснения път, причините за пазарната капитализация от $50 млрд. на Facebook ще станат по-ясни на мнозина.

Изкуство, ирония или просто провокация

На практика Lovely Faces е част от поредица шеговити сайтове, първите два от които бяха насочени към Google ("Google Will Eat Itself") и Amazon ("Amazon Noir"), която има за цел да накара хората да се замислят повече за данните в ерата на Интернет мастодонтите.

Чирио определя сайта като вид социален експеримент. Той заявява, че винаги се е интересувал от властта на информацията - и от изследване на начините, по които данните могат да бъдат "оформяни", за да създават нови конструкции с потенциал за промяна и влияние върху обществото. Според него този проект е "вид визуална скулптура, подобно на повечето му творби".

"Ще се срещнем в съда!" - ако има кой да се появи

Юристите на глобалната социална мрежа, както и би могло да се очаква, съвсем не са приятно изненадани. "Извличането на информацията на хората нарушава условията ни за употреба," коментира директорът по политиката и комуникациите във Facebook Бари Шнит. "Предприемали сме и ще продължаваме да предприемаме по съдебен ред агресивни наказателни действия срещу организации, които нарушават тези условия. Проучваме този сайт и ще вземем необходимите мерки."

Условията за употреба на Facebook изискват желаещите да събират информация от профилите да кандидатстват за разрешение - нещо, което Чирио и Лудовик не са сторили, когато са извличали публично достъпната информация в профилите на 1 милион потребители на Facebook. (Те обаче далеч не са първите,  извличали милион профили от Facebook.)

Вероятността двамата италианци да бъдат осъдени за сайта обаче е относително малка - те назовават адрес за кореспонденция в Берлин, а в условията за употреба на Facebook е упоменато, че компанията ще води дела срещу нарушители на условията за ползване в американски съдилища.

Освен това Чирио и Лудовик разчитат като защитен аргумент на определението на сайта като "некомерсиална художествена творба" - и обещават да премахнат профилите на конкретни потребители. Ако бъдат помолени да го сторят...

Лошият пример е заразителен - самият Зукърбърг го е правил

Донякъде иронично звучи ситуацията от Facebook да се оплакват от незаконното извличане на лични данни, които са полу-публични.

Основателят на сайта Марк Зукърбърг се прочува в Харвард, като извлича имената и снимките на свои състуденти от училищните сървъри, за да ги използва за система, наречена FaceMash. Със снимките Зукърбърг създава предизвикала скандал система, която противопоставя две студентки, позволявайки на другите да гласуват коя от тях изглежда по-добре.

Така че дори ако очакваната неприятна юридическа хватка на Facebook се добере до двамата "творци", те ще имат отличен аргумент в защитата си: "Научихме се как се прави това по вашия собствен пример, Марк."

#3 bulbuzzer 08.02.2011 в 15:50:19

Mariana Antova | 07.02.2011 Татяна Дончева ти е излязла при сърч на български .... жени!?

Новините

Най-четените