Летищата по света отдавна не са местата, в които се налага да убиеш няколко досадни часа, особено ако не говорим за Летище София.
Смятаните за най-добри аерогари не са просто съоръжения, откъдето се хваща самолет, а дестинации сами по себе си. Те са превърнати в нещо като огромни търговски центрове с магазини, заведения и редица възможности за забавления.
Не става дума за някакви сандвичи за из път или възглавници за самолет и списания. А за място, където хората ходят единствено за развлечение, а не за да пътуват - както правят жителите на Сингапур.
Летището на финансовия хъб - Чанги, държа короната за най-добро летище на света почти цяло десетилетие в престижната класация на консултантската компания Skytrax. В последните две обаче отстъпи позиции и според настоящия ранкинг е вече на трето място - след Хамад в Доха и Ханеда в Токио.
Сега обаче, след като въздушният трафик започна да се съживява след паузата заради пандемията, властите в града-държава са решени да върнат Чанги на върха.
Предстои изграждане на нов, пети терминал на летището, който ще е почти с капацитета на останалите 4, взети заедно.
Идеята не е просто да се появи нова транспортна инфраструктура за повече пътници, които да минават през едно от най-натоварените летища в Азия, а да се създаде ново социално пространство.
Според премиера на Сингапур Ли Сян Лун новият терминал ще може да се ползва от още 50 млн. пътници годишно, а като големина ще е колкото останалите четири. В момента през Чанги минават 82 млн. души на година.
"Строим още едно ново летище Чанги", обясни той.
Предвид какво представлява това летище и в момента, можем само да гадаем до какви висоти може да стигне в бъдеще.
Чанги се разраства постоянно от появата си в началото на 80-те години на миналия век, заедно с броя пътници, които минават през този азиатски хъб.
От години обаче летището е известно и като новатор. Например през 1995 г. там отваря първият в света плувен басейн, който се намира в транзитна зона на летище. След това се появяват и кино, спортна зала и градина с пеперуди.
През 2019 г. обаче отваря още една зона, която окончателно променя традиционната концепция - "Бижуто на Чанги" - многофункционален комплекс, предназначен не само за пътуващите, а и за жителите на Сингапур, които да посещават летището за забавление и шопинг.
"Бижуто" е с кръгла форма, облицовано със стомана и стъкло, с площ над 135 000 кв.м. на 10 етажа - половината под земята, и осъществява връзка между три от терминалите на летището. Струва над 1.1 млрд. долара.
В центъра е основната атракция - "Вихърът от дъжд" - 40 метрова водна каскада, която наподобява изливащ се от покрива дъжд и се смята за най-високия водопад на закрито в цял свят.
През нощта стените на водопада стават екран за светлинно и звуково шоу. Влаковете, които превозват пътниците между различните терминали, минават до водопада, така че и тези, които нямат дълъг престой да го видят.
Около водопада има огромна, висока 5 етажа градина с пешеходни пътеки, отделно на най-горното ниво има и друг парк с градини и съоръжения за отдих.
Shiseido Forest Valley също се води една от най-големите градини на закрито в Азия - разположена е на 22 000 кв.м., има 3000 дървета и 60 000 храсти от 120 вида, повечето характерни за тропическите гори.
Край цялата тази природа на закрито има 300 заведения и магазини, кино, хотел и места да забавления за деца и възрастни.
Така "Бижуто" се е превърнало само по себе си в туристическа атракция - през него минават по 300 000 души на ден, много от които местни, които не летят за никъде.
Или с други думи - търговски център в градски парк, който обаче се намира на закрито, и то на летище. Така "Бижуто" олицетворява самия Сингапур и е част от концепцията на властите за превръщане на целия град-държава в "Град в градина".
Заявките за новия терминал пък определено намекват за още природни чудеса под покрива на летище.
Работата по него се очаква да започне след 2 години, а първите си пътници ще приеме около средата на следващото десетилетие.
Терминалът също е замислен като нещо като продължение на самия град и ще представлява поредица от квартали, според дизайна на наетите за строежа архитекти от KPF и Heatherwick Studio.
Идеята не е за гигантска постройка с един покрив, а за множество пространства с различно усещане - от по-малки, дори интимни, до големи и просторни.
"Целта ни е да променим представата за това какво може да е едно летище. Повечето не са приятно място за прекарване на времето, но Чанги винаги е било различно", коментира дизайнерът Томас Хийтъруик от Heatherwick Studio.
"Вместо да правим една огромна, монолитна сграда в покрайнините на град за употреба с една-единствена цел, планът ни е са създадем социално пространство, което хората, които живеят в града, се радват да посетят", допълва той.
От другата архитектурна компания - KPF, обясняват, че проектът е вдъхновен от "уникалната смесица от природа и голям град, характерна за Сингапур".
"Когато го завършим, терминал 5 ще покаже на света какво място е Сингапур", обеща примиерът Ли Сян Лун.