С обща железопътна мрежа, която се измерва в стотици хиляди километри, страните от Европа предоставят възможност за едни от най-разнообразните и в същото време достъпни пътувания с влак по света.
Изборът минава от петзвездни луксозни спални вагони в Испания, през живописни гледки от прозорците на железниците в Норвегия, до 100-годишни жп маршрути в Словения. И все пак някои от тях са по-атрактивни от останалите.
Ето някои страхотни идеи, в случай че планирате някой ден да си организирате приключения с влак. Разбира се, след като пандемията позволи подобни неща:
Започваме виртуалната разходка с ултралуксозния влак със спални вагони Transcantabrico в Испания.
Той отвежда гостите си на 8-дневно пътуване от историческия град Сантяго де Компостела до Леон с неговата средновековна архитектура. Минаващ през северните крайбрежни градове на страната Сантандер и Билбао, 643-километровият маршрут предлага гледка към т.нар. Кантабрийско море и зелените върхове на Астурия, както и възможност за опознаване на националния парк Пикос де Европа и плажовете на Рибадео.
The north of Spain in complete luxury on rails !!! One of our suggestions for the coming year #transcantabrico #incentives #luxurytravel #slowtravel #trains #corporatetrips @spain @dynamicpartner pic.twitter.com/IyaDfiVlsL
— Dynamic & Partners (@dynamicpartner) December 27, 2019
Отдава се значимото и на онези места, които са символ на великолепието на храната и виното от Северна Испания. За целта са предвидени спирки в някои от най-добрите ресторанти за морски дарове в региона, а на борда се сервират ала-карте менюта, достойни за звезди Мишлен.
Вагоните Pullman от 1923 г. са оборудвани като луксозни апартаменти със собствени бани с джакузи, а освен това има и красиви ретро вагони за хранене.
Прехвърляме се на друга вълнуваща влакова спирка в Европа, която се намира в Берген, Норвегия.
Пресичайки националния парк "Хардангервида" на 1237 метра надморска височина, това е най-високата железопътна линия в Северна Европа. Маршрутът от 371 км започва от Осло, минава през зелени низини и наситено сини езера, изкачва се покрай внушителните фиорди, гладки като стъкло реки, заобиколени от гъсти гори, и стига до покрити със сняг планински проходи.
Докато стигне от Осло до Берген, влакът минава през внушителните 180 тунела и спира на 22 станции.
Всичко това отнема около седем часа. Много посетители обаче комбинират маршрута с разходка по отклоняващата се линия към Флом, хващайки влака от Мирдал. Това е т. нар. Flåmsbana - най-стръмната железопътна линия в Европа, която също отвежда през приказни планински гледки до Флом и обратно.
Със следващото предложение се приближаваме по-навътре в континента - с пътуване между Словения и Италия.
Тричасовото пътешествие започва от словенския град Йесенице и стига до Триест в Североизточна Италия.
Маршрутът прекарва пътниците през покритите със сняг върхове на Джулианските Алпи, минава през най-големия каменен мост в света (само главната арка е 85 метра), както и през най-дългия железопътен тунел в Словения - 6327 метра.
Първоначално линията е била построена, за да свърже Западна Австрия и Южна Германия с тогавашното австро-унгарско пристанище Триест. Днес обаче жп линията "Бохиндж" обслужва колоездачи и туристи, за да ги отведе до красивите пътеки в региона, както и почитатели на виното, които да изследват винарските изби в словенския град Нова Горица.
Това приключение е достъпно от май до ноември. Автентичен парен влак тегли вагоните, а персоналът носи същите униформи, които са носели и предците им от Австро-Унгарската империя през 1900-1906 г.
След такова вълнуващо пътуване, може да си мислите, че няма какво да ви изненада. Но "Гласи Експрес" (Glacier Express) в Швейцария ще ви предложи още по-вълнуващи алпийски гледки.
Това е едно емблематично пътуване през зимна приказка - от извисяващи се заснежени върхове, през гъста алпийска гора и високи 61 метра каменни виадукти, издигащи се от дълбоки проломи в долините.
Влакът достига средна скорост от 38 км в час, а пътуването отнема седем часа и половина. За това време "Гласи Експрес" пътува от приказното село Цермат до не по-малко красивия Сен Мориц. На пътниците е осигурено достатъчно време да се насладят на гледката на швейцарските Алпи, докато пият шампанско или хапват пушена пъстърва и говеждо месо със сос "Тартар".
Докато много посетители завършват пътуването за един ден, някои предпочитат да останат на ски в село Обервалд или на хребета Горнерграт, откъдето пък се разкриват гледки към връх Матерхорн.
А сега всички на борда на "Хогуъртс Експрес" (Hogwarts Express) в Шотландия!
По линията "Уест Хайленд" можете да проследите пътуването на най-известния магьосник в света - Хари Потър. Как? Като се возите в парен влак по виадукта Гленфинан с неговите 21 арки, известен от филмите от популярната поредица.
Петчасовото приключение води пътниците на пътешествие от 267 км - от града в низините Глазгоу до високопланинското пристанище Малейг, минавайки през спокойни езера и цветни мочурища в Лох Ломонд, Национален парк "Тросак" и Ранох Мур.
Влакът преминава през някои от най-дивите части на Великобритания, където е много по-вероятно да видите елени или орли, отколкото човек.
И стигаме до най-близката до родината ни железница - Montenegro Express, минаваща през Черна гора и Сърбия.
Открит през 1976 г., това е един от по-младите европейски железопътни маршрути на дълги разстояния. Въпреки че не може да се конкурира с по-старите железопътни линии с история, то планинският пейзаж, който ви очаква, със сигурност компенсира това.
12-часовото пътуване започва от пристанищния град Бар в Черна гора и продължава през 254 тунела и 435 моста през Динарските планини, за да стигне до сръбската столица Белград. Само на 475 км Montenegro Express минава през Националния парк "Биоградска гора" - една от малкото останали девствени гори в Европа, през най-голямото езеро в Южна Европа - Шкодренското (наричано и Скадърско) и дори се спуска в части от Босна и Херцеговина.
За най-добри гледки се препоръчва да седнете от лявата страна на влака, когато пътувате от Бар до Белград.
След всичко прочетено дотук, най-вероятно скоро няма да ви се качва на българските железници. И все пак, трябва да се има предвид, че родопската теснолинейка влезе в топ 10 на най-добрите пътувания с влак в Европа, в класация на престижното британско издание The Guardian от февруари.