Най-добрата железопътна компания в Европа не е швейцарска. А най-лошата не е БДЖ.
Това показва класацията на основните влакови оператори на Стария континент, изготвена от Transport and Environment (T&E) - федерацията, която обединява редица европейски неправителствени организации в областта.
Като цяло влаковите услуги в Европа не са на задоволително ниво и са необходими спешни промени в политиките в тази област - това са част от изводите от анализа на данните. Той оценява 27 жп оператори на Стария континент според 8 критерии, включително цените на билетите, надеждността и удобството във влаковете.
Според тези данни излиза, че най-добрата жп компания в Европа е италианската Trenitalia - заради изживяването при пътуване, което осигурява.
На второ място са швейцарските железници SBB - заради прословутата си точност, а на трето - чешката Regiojet, която пък печели с достъпни билети.
Топ 5 на най-добрите влакови оператори в Европа
- Trenitalia, Италия
- SBB, Швейцария
- RegioJet, Чехия
- OBB, Австрия
- SNCF, Франция
В дъното на класацията е международната Eurostar, която обслужва редица страни в Западна Европа, включително Великобритания, Франция и Германия. Причината са високите цени и не особено добрата надеждност на услугата.
Лошо е представянето и на гръцките железници Hellenic Trains, френските Ouigo и шведските Snalltaget.
5-те компании в дъното на класацията
- Eurostar
- Hellenic Trains, Гърция
- Ouigo, Франция
- Snalltaget, Швеция
- NS, Нидерландия
Резултатите показват, че е нужна широка реформа на цялата жп индустрия, която да подобри услугите в Европа, смятат от T&E.
Най-голяма тежест при оценяването и съответно за крайния резултат на влаковите компании има цената на билетите - 25% от общата оценка, тъй като тя е водещ фактор пътниците да избират този вид превоз.
15% е тежестта на оценката са отстъпките и специални тарифи за определени уязвими категории пътници. Същата е важността и на надеждността на услугата и на това доколко лесно и достъпно е да се резервират и купят билети.
С по-малка тежест - между 5 и 10 на сто са останалите фактори като политики за компенсации, пътническо преживяване, нощни влакове и достъпност за колелета.
От 27-те жп компании българската БДЖ е класирана на 21-во място. Националният ни жп превозвач е на 4-то място при цените на билетите, но на последно по отношение лесното и удобно резервиране на билети.
По въпроса с надеждността резултатът на БДЖ е 0, тъй като информацията за точността или закъсненията на влаковете у нас не е публично достъпна.
Специалните тарифи на БДЖ са сред тези с най-висока оценка, но политиката за компенсации е сред най-лошите при анализираните превозвачи.
Едва ли е особена изненада и че българските железници се представят зле при показателя "преживяване за пътниците" - 24-то място.
Лидерът в класацията Trenitalia е на пето място по надеждност, на същото и по отношение резервациите на билети, в челото по предлагането на специални тарифи с отстъпки за уязвими групи, но чак на 18-то в класацията за цените.
Именно заради високите цени някои от най-големите жп компании в Европа се провалят в класацията, включително Eurostar, където билетите струват средно два пъти повече отколкото при останалите компании. Твърде скъпо е и за пътуване с германските Deutsche Bahn и френските SNCF.
Въпреки това друг оператор в Германия - Flixtrain, е с най-висока оценка по критерия за цени на билетите. Следват Ouigo във Франция и чешките RegioJet. БДЖ са четвърти.
Най-скъпо е пътуването с Eurostar, британската Avanti и нидерландската NS.
По критерия за специални тарифи и отстъпки за пенсионери, деца, семейства и т.н. освен българската БДЖ на челните места са и жп компаниите в Португалия, Италия, Швеция и Гърция.
Само 11 от 27-те компании могат да се похвалят с точност и над 80% пристигнали по разписание влакове.
Най-надеждни са швейцарските, белгийските и испанските влакове, а най-много закъсняват гръцките, португалските и немските.
Резервацията на билети е най-удобна и лесна в Швейцария, Германия и Австрия. Тук България и Гърция са на дъното.
При показателя "преживяване за пътниците" по-зле от БДЖ се представят само белгийските жп линии SBCB, гръцките Hellenic Trains и нидерландските NS. Белгийските и гръцките влакове са оценени ниско, защото нямат Wi-Fi.
Лидер в това отношение са френските SNCF, Trenitalia и Deutsche Bahn.
По отношение на някои от най-важните фактори за жп услугите, от T&E отбелязват, че далеч не винаги компаниите имат пълен контрол при представянето си. Например доколко са надеждни и какви цени предлагат зависи и от управлението на жп инфраструктурата, която ползват компаниите, както и от регулаторните власти.
При цените отношение имат и ДДС и таксите за ползване на релсовата мрежа.
"Високите цени отблъскват хората от влаковете. За да се разкрие потенциалът им, билетите трябва да станат по-достъпни, и това е споделена между индустрията и правителствата отговорност", коментира Виктор Тевене от T&E.
Още повече, че анализът на федерацията показва, че по-високите цени не гарантират по-добри услуги. Пример в това отношение са Eurostar и британската Avanti.
От неправителствения сектор припомнят, че добре работещата жп система е сред основните начини за постигане на нулеви емисии по отношение на мобилността.
"Климатичният потенциал може да се максимизира, ако влаковите оператори подобрят услугите си, а Европейският съюз и държавите-членки ги подкрепят с инициативи и регулации", допълват от T&E.