ЕС разработва свой безпилотен самолет

Германия, Франция и Италия подписаха договор за техническо сътрудничество и разработване на европейски военен безпилотен самолет. Така Старият континент ще прекрати зависимостта си от американски и израелски производители. „Евро-дронът" по план ще бъде завършен до 2025-та година.

Машината ще извършва разузнавателни и наблюдателни цели - граничен контрол, при бедствия и аварии, засега се планира да лети на средни височини, но основното й предимство ще е издръжливостта. Става дума за категорията MALE, при която дронът достига височина от 9000 м за 24 часа.

В следващите две години екип от специалисти ще разработи подробен план на безпилотния самолет. Очаква се в разработката да бъдат включени компаниите Airbus, Dassault и Alenia Aermacchi.

Стойността на проекта е 1 милиард евро. „Целта е да може да решаваме сами за какво, кога и как използваме безпилотни самолети. Това прави нас, европейците, независими", коментира германският министър на отбраната Урсула вон дер Лайен.

Френският й колега Жан-Ив льо Дриан описа споразумението като „много важна, критична стъпка напред за европейското сътрудничество".

В продължение на едно десетилетие водещите европейски страни така и не успяваха да изработят общ проект за безпилотни военни самолети. В момента Великобритания, Франция и Италия използват американските дронове Reaper, а Германия и Франция - техните израелски аналози.

Берлин, Рим и Париж се съгласиха да сътрудничат за създаване на безпилотна въздушна машина през 2013-та година. Така се стигна до днешното споразумение, което по-късно може да се разшири към Испания и Полша.

Наскоро европейският комисар по транспорта Виолета Булк коментира на конференция за авиацията, че Европа трябва да бъде по-амбициозна и да приеме дроновете като съществена част от бъдещето. В момента регулацията на безпилотните самолети в ЕС е доста различна - Испания е забранила дроновете за търговски цели, докато Франция и Великобритания са по-либерални. Затова ЕК разработва единни правила, които да регулират сектора.

Новините

Най-четените