Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китай е на 3 години от електрически пътнически самолет

Той ще е с т.нар. кондензирана батерия и ще лети до 3000 км (снимката е илюстративна) Снимка: iStock
Той ще е с т.нар. кондензирана батерия и ще лети до 3000 км (снимката е илюстративна)

Въпрос на време е и самолетите да започнат да се задвижват с електричество.

Според най-големия производител на батерии за електромобили - Contemporary Amperex Technology Company Limited (CATL) това време ще дойде след 3-4 години.

Китайската компания, която държи над една трета от световния пазар на горивни клетки за електрически коли и доставя на редица компании, включително Tesla, Toyota и BMW, обяви успешни тестове с малки самолети, захранвани с батерии.

Става дума за акумулатори от собствената разработка на CATL - т.нар. кондензирани батерии, които имат много висока енергийна плътност.

При тестове с тях е осъществен полет на 4-тонен самолет за гражданската авиация, обявиха наскоро от компанията на икономически форум в Китай.

Самата батерия беше представена от CATL през 2023 г. Тогава компанията обяви, че става дума за полутвърда батерия с иновативен електролит - "кондензирано вещество", и с невиждана енергийна плътност от 500 ватчаса на килограм - близо два пъти повече от всяка друга батерия на пазара. Литиево-йонната батерия на Tesla Model 3 например е с плътност от около 265 ватчаса на килограм.

Още тогава китайският гигант обяви, че новия тип захранване ще е за приложение в авиотранспорта. Няколко месеца по-късно CATL започна партньорство с държавната COMAC - самолетостроителната компания на Китай.

Сега производителят на батерии твърди, че са проведени тестове с 4-тонен самолет и кондензирани батерии вече се влагат в такива машини. Изявлението на основателя на CATL Цън Ючун е цитирано от държавната англоезична медия "Чайна Дейли".

Подробности за батерията, вида двигател и от самия полет обаче няма.

Ючун обяви също, че компанията му работи по 8-тонен електрически пътнически самолет, захранван с кондензирана батерия.

Той се очаква през 2027 или 2028 г. и обхватът му ще е за полет от 2000 до 3000 км.

Изявлението е от проведената в Китай Годишна среща на световния икономически форум на новите шампиони, известна и като Летния Давос.

8 тона е тегло за малък самолет с няколко пътници на борда. Едни от най-масовите модели Boieng 373 и Airbus A320 например тежат съответно 31 и 41 тона и летят по 5700-6000 км. Самият шеф на компанията Цън Ючун също отбеляза, че революционните батерии имат достатъчно мощ за полети за частни и бизнес машини.

Ако обаче действително батериите на CATL вдигнат 8-тонен самолет, това ще е доста над досегашните планове на други компании - и за електрически машини, и за такива на водород.

И определено би било сериозен пробив в самолетната индустрия.







 

Най-четените