"Аладин" е игралната версия на едноименния анимационен филм от 1992-а, за която никой не е молил. Първите кадри от филма, който нахлува в кината в края на май, предизвикаха смесени реакции и поляризираха публиката. Образът на многословния син джин, който гласът на Робин Уилямс превърна в поп-културно явление през 90-те, сега се изпълнява от нуждаещия се от хит Уил Смит.
Маркетинговата кампания и еволюиращите зрителски вкусове и настроения са в състояние да спасят филма и да го изведат на печалба в световен мащаб, но няма как да не обобщим емоциите около предстоящата премиера с една единствена думичка: "Защо?".
Почесването по главата като жест на неразбиране е вдъхновено и от името на режисьора на новия игрален "Аладин". Това е Гай Ричи.
На 50 години и ранен от бруталния провал на суперпродукцията "Крал Артур: Легенда за меча" (2017), Ричи се впуска в бурните води на семейното развлечение. Ще бъде интересно да видим как майстора на тарикатския британски жаргон и специфични мачо шеги ще се справи на територията на детския хумор. Или пък няма. Разочарованието от "Крал Артур" беше толкова голямо, че разклати вярата в Гай дори на най-големите му почитатели.
Истината е, че "Аладин" е колкото неочаквано, толкова и логично развитие на кариерата на британския хулиган. Наречете го странният случай с Гай Ричи. Човекът просто има една от най-абсурдните режисьорски траектории в бизнеса.
Ричи изгря в края на 90-те години на миналия век като новата надежда на изпадналото тогава в криза независимо британско кино с нискобюджетната гангстерска комедия "Две димящи дула". Филмът утвърди младия тогава Гай като майстор на лафовете с кокни жаргон, енергичния монтаж, завъртяните мафиотски сюжети, ансамбловите изпълнения, забавния мачизъм и еклектичните надъхващи саундтраци. Талантът му да изгражда колоритни запомнящи се персонажи беше несъмнен. Две години по-късно Ричи повтори формулата, но с по-голям бюджет и Брад Пит в "Гепи".
И после... После се омъжи за Мадона.
Бракът с певицата драстично промени курса на Ричи. Покрай Мадона той задълба във всякакви езотерики и стана фен на религиозно-мистичната традиция Кабала, която прочутата му жена беше превърнала в част от глобалния си личен бранд.
Творческите резултати бяха плачевни. През 2002-а Гай Ричи режисира съпругата си Мадона в главна роля в безобразната приключенска романтика "Отнесени от бурята". Към момента оценката на този опит за филм в сайта IMDb е 3,6 от 10. Анти-престижен рейтинг, обикновено запазен за смехотворни третокласни заглавия.
Дистанцията от "Гепи" до "Отнесени от бурята" си остава едно от най-драматичните режисьорски падения в близкото минало.
Сетне Ричи реши да съчетае тарикатската гангстерска формула на "Две димящи дула" и "Гепи" с философските си залитания в "Револвер". Отново взе Джейсън Стейтъм и му даде задачата да изиграе алфа-мъжкар в мистична битка с архивраг, който накрая се оказва собственото му его. Технически "Револвер" беше повече от приятно упражнение, но драматургичната и идейна бъркотия допълнително утежни творческата ситуация на Ричи.
Към 2008-а бракът на Гай с Мадона отиваше към приключване. По същото време той пусна "Рокенрола", който напомни за първите му два свежи опита, но в още по-лъскава опаковка и почти без претенциозните бълнувания на "Револвер". Но Ричи се нуждаеше от истински хит. И реши отново да смени посоката.
След шумния си развод с кралицата на попа, Гай изплува на върха с комерсиалния хит "Шерлок Холмс" с Робърт Дауни-син и Джуд Лоу. С този филм и неговото продължение той доказа, че може да оркестрира суперпродукция и да достави на големите студия полиран и завършен блокбастър продукт.
Те му гласуваха доверие и огромен бюджет за "Крал Артур", но там Ричи отново се спъна и си спомни за времената на брутални рецензии от творческия му период с Мадона.
"Аладин" едва ли ще изкупи греховете му и със сигурност няма да реставрира репутацията му на тарикатеещ майстор на комедийния мачизъм с намигване и готини песни. Но пък може да го върне в комерсиалната игра точно навреме за "Шерлок Холмс 3". Независимо от резултата, странният случай с Гай Ричи продължава.