Гнилите домати на кинокритиката

Не е тайна, че дълготрайната кариера във филмовия бизнес е въпрос на числа.

Колко добре се е справил филмът като боксофис, колко е струвал, колко Blu-Ray копия е продал -режисьорите и продуцентите постоянно жонглират с тези данни. Но има и други числа, които създателите на филми се налага да следят: оценката им "Tomatometer", в агрегатора на кинорецензии Rotten Tomatoes.

Уеб сайтът е постигнал могъщо онлайн присъствие, като събира отзивите на критиците и оценява филмите по рейтинг "свеж" или "гнил", който замества вдигнатия нагоре палец като бърз арбитър за качество.

Нарасналото влияние на Rotten Tomatoes се оказва проблем за някои хора.

Канадският режисьор Дейвид Кроненберг наскоро разкритикува сайта: "Ако посетите Rotten Tomatoes, ще видите, че има критици и ‘топ-критици'. Но има един куп други хора, които си мислят, че разбират от кино, но когато прочетете какво са написали, а те не могат да пишат, разбирате, че са много глупави и невежи."

През ноември актьорът Кърк Камерън организира шумна кампания с идеята да повиши отчайващия рейтинг на коледната си комедия Saving Christmas, като накара последователите си във Facebook да дадат на филма положителна оценка, която да балансира крайно ниския му Tomatometer рейтинг. За добро или лошо, усилията му претърпяха тотален провал.

Кампанията на Камерън стана обект на масови подигравки, но за начинаещите режисьори ниските оценки в Rotten Tomatoes не са шега.

В подобна ситуация например се е оказала Рамаа Моузли, която се опитва да реализира нов проект година след първия си филм "Чайникът". Дебютът беше посрещнат с противоречиви реакции на критиците, а оценката му в Rotten Tomatoes стигна около 30%.

Според 35-годишната режисьорка - чиято кариера минава през реклами, документални и късометражни филми - този Tomatometer рейтинг директно й е попречил да намери актьори за следващия си проект, който тя описва като "напрегнат трилър, със силни персонажи".

"Всичко се свежда до оценката", казва Моузли. "Имаме финансиране, имаме чуждестранен дистрибутор, трябваше само да подберем кастинг. Когато започнахме да търсим актьори и да им отправяме предложения, агентите първо питат: „Чакайте, кой е този режисьор. Всички гугълват "Чайникът", и първото, което виждат, е оценката в Rotten Tomatoes. И си казват: ‘Абе защо оценката е толкова ниска?' Ако филмът ми беше с оценка към 70%, нещата щяха да бъдат съвсем различни."

Моузли твърди, че не обвинява отделните критици, че изразяват мнението си за първия й филм. Тя дори не критикува Rotten Tomatoes заради това, че агрегира мненията им.

"Просто така работи индустрията в момента. Разговарям с много режисьори и чувам все едни и същи истории. Тези оценки наистина имат голямо значение. Не съм си въобразила, че съм направила перфектния филм, а идиотите не го оценяват. Разбирам всичко, но от друга страна, какво да направя сега?", пита тя.

Заснет за около $900 000 за период от 19 дни, "Чайникът" дебютира на международния кинофестивал в Торонто през 2012, където Magnolia го включва в каталога си. Във филма Джуно Темпъл и Майкъл Ангарано играят закъсали за пари съпрузи, които се сдобиват с вълшебен чайник, бълващ банкноти, когато някой от тях нарани себе си, независимо физически или емоционално.

Направен в духа на мрачните комедии за връзки и взаимоотношения като "Вещиците от Ийстуик" и "Войната на семейство Роуз", "Чайникът" проследява как отношенията на двойката се влошават все повече, макар финансовото им състояние да се подобрява.

"Тръгнах с идеята да правя филм, който беше като съвременна приказка", казва Моузли. "И имам огромен късмет! Филмът беше прожектиран на фестивала в Торонто и беше продаде. Знаете ли колко проекти не успяват да стигнат доникъде?"

Тази прекрасна история, обаче, е последвана от печален епилог. "Чайникът" събира съвсем малко приходи от кинодистрибуция, а първоначалните рецензии за него са противоречиви. Variety и New York Daily News му дават положителни оценки, но Village Voice и The A.V. Club не са толкова впечатлени.

Това, което пречи на филма повече от негативните отзиви, обаче, е малкият брой рецензии.

Моузли казва, че много критици просто не са си направили труда да го изгледат и слабият отзвук е повлиял на общата му оценка. Тя пише имейл с притесненията си до екипа на Rotten Tomatoes и получава бърз отговор от тях с обяснение, че Tomatometer-рейтингът не отразява цялостното качество на филма, а само показва колко критици са го оценили положително или отрицателно.

Главният редактор на Rotten Tomatoes Мат Атчити си спомня първото писмо на Моузли към сайта и казва, че тя далеч не е единственият режисьор, който ги критикува заради неудовлетворение от ниската оценка на филма си.

Някои режисьори, рекламни и PR компании, дори филмови студиа сами подават положителни рецензии, за да повишат рейтинга на продукциите си.

Редакторите на сайта ги приемат, стига да са от признати критици. Приемат се дори рецензии на по-стари филми, които са публикувани години след първоначалния им дебют.

"Нямаме никакъв интерес от това дали някой филм ще има висока или ниска оценка", казва той. "Честно казано, иска ми се всеки филм да беше добър."

След като научава за политиката на Rotten Tomatoes да приема нови отзиви (без значение положителни или отрицателни), Моузли се свързва лично с няколко критици, и ги моли да добавят свои собствени рецензии за "Чайникът".

Като цяло усилията й са приети с по-голям позитивизъм от тези на Камерън - за изненада на страховете й, че ще предизвика още повече негативни реакции, които биха свалили допълнително рейтинга на филма й.

Дрю Макуийни от Hitfix е сред рецензентите, които се съгласяват да изгледат филма отпреди година. Моузли споделя, че именно неговото мнение е привлякло вниманието на публиката. Тя казва, че оценява реакцията на критиците и няма търпение да заснеме следващия си филм.

"Проблемът е, че за да мога да направя филм, трябва да има достатъчно хора, които да се съгласят да го направят заедно с мен", казва тя.

От своя страна Атчити коментира, че за първи път чува за режисьор, на който да се е случило нещо подобно като на Моузли, но е разбира смесените чувства на киногилдията към ефекта на Rotten Tomatoes

"Хората може да реагират по различен начин на рейтинга, и може да го използват в различни аспекти - не мога да коментирам как. Бих казал, че като цяло одобрението на критиците към последния ви филм е вероятно само една малка част от критериите, които влияят на решението да се заснеме следващ филм."

Междувременно Моузли продължава да се бори с недоверието на агнетите и се опитва да събере актьорски състав за втория си пълнометражен филм.

"Може би ще се провокира дискусия по въпроса ‘Честно ли е всъщност хората да определят качеството на един филм на база рейтинга му в Rotten Tomatoes?'" казва тя. "Искам да направя каквото е по силите ми, за да раздвижа нещата и да предизвикам промяна."

Новините

Най-четените