Легендарният режисьор Франсис Форд Копола се присъедини към острите критики срещу филмите по комикси на Marvel, дни след като Мартин Скорсезе зачеркна супергеройските продукции с коментара "Това не е кино".
80-годишният създател на култови филми като "Кръстникът" и "Апокалипсис сега" получи френската награда "Prix Lumiere" за приноса си към киното, след което направи следното изявление пред журналисти:
"Когато Мартин Скорсезе казва, че филмите на Marvel не са кино, той има право, защото всеки от нас очаква да научи нещо от киното, очакваме да получим нещо - някакво просвещение, някакво знание, някакво вдъхновение. Не знам дали някой получава каквото и да било от това, че гледа същия филм отново и отново.
Мартин беше вежлив. Той не каза, че са жалки, но аз го казвам".
Недоволството на "старите майстори" срещу супергеройските филми има и втори пласт. Той е свързан с последиците, които финансирането на комерсиалното кино има върху промяната на вкусовите предпочитания на зрителите, съответно - върху готовността на студиата да инвестират в не толкова зрелищни продукции, а в силни човешки истории.
Последните филми, режисирани от Франсис Форд Копола имат в пъти по-ниски приходи от продажби на билети в сравнение с мултимилиардни проекти като "Отмъстителите: Краят" или "Капитан Марвел".
Преди дни Мартин Скорсезе атакува цялата индустрия на производството и разпространението зараду снижаване на стандартите и задушаване на "разказващото кино". Неговият последен шедьовър "Ирландецът" има съвсем ограничен брой салонни прожекции (няма да може да се гледа на голям екран в България) и ще бъде достъпен до широка аудитория само в интернет, през стрийминг-платформата Netflix, която осигури по-голямата част от бюджета за създаването му.
"Нужно е кината да се вземат в ръце. Те са се превърнали в увеселителни паркове. Нямам нищо против, но не завличайте в тази посока и всичко останало. Чудесно е, че има хора, които се наслаждават на такива филми, и впрочем, като знам колко ресурс се влага в тях, се възхищавам на това, което правят. Но то не е по моя вкус, просто не е. То създава други вид публика, която си мисли, че това е киното", казва Скорсезе.
Коментарите на Копола и Скорсезе около Marvel бяха посрещнати с критични забележки от страна на по-младото поколение от продуценти, режисьори, актьори и други професионалисти, които се занимават с проекти по комикс-сценарии.
Сценаристът на "Доктор Стрейндж" Си Робърт Каргил определи като "несправедливо и цинично" подценяването на художествените качества на продукциите за супергерои и приравняването им до атракциони за непретенциозната маса.
Джеймс Гън, режисьор на "Пазителите на галактиката", също реагира в Twitter: "Мартин Скорсезе е един от петимата ми най-любими живи режисьори. Бях бесен, когато хората критикуваха "Последното изкушение на Христос", без да са гледали филма. Натъжава ме това, че сега той съди моите филми по същия начин".
По-късно той допълни коментара си с реплика към Копола: "Много от нашите дядовци смятаха, че всички гангстерски филми са еднакви, като често ги наричаха "жалки". Някои от прадядовците ни смятаха същото за уестърните, и бяха убедени, че филмите на Джон Форд, Сам Пекинпа и Серджо Леоне са абсолютно идентични. Спомням си думите на един от братята на дядо ми, пред когото възхвалявах "Междузвездни войни". Той ми отговори със следното: "Гледах този филм, когато заглавието му беше "2001: Космическа одисея", и тогава си беше скучен".
Супергероите, коментира Гън, не са нищо повече от съвременната версия на гангстерите, каубоите или галактическите приключенци.
"Някои комиксови филми са ужасни, някои са красиви. Също като уестърните или филмите за мафията (изобщо - филмите), не всеки би могъл да ги оцени, включително някои от гениите. И в това няма нищо лошо", пише още Джеймс Гън.
Kikone... Завист??? хахаха това звучи като тъп милениалски виц. Здраве да е!
Kikone, на колко си години?
Kikone, няма значение дали го казва Копола или бай Иван, както и дали се пука от завист, а дали има истина в думите му. Не съм му фен нито на него, нито на Скорсезе, но е факт, че навремето филми се правеха от личности - актьори, сценаристи, режисьори, всеки със своите си особености. Днес това е минало, филмите на Марвел са пример за продукт за общо ползване, създаден от някакъв борд на филмово студио и няма почти никакво значение кой им е режисьор или кой играе в тях. Те са като рекламите - имат си някаква таргет група, единствената им цел е да продават и за целта трябва да се харесат на хипотетичния средностатистически зрител. Тоест при тях е в сила формулата "more of the same", точно като тъпите сапунки и оригиналността хич не се тачи. Не, че няма добри комиксови филми, но дори и те са ужасно шаблонни.
Да сте чули Скорсезе и Копола да критикуват батманите на Бъртън и Нолън? Проблемът не е в комиксите, а в импотентните сценаристи.
Абе оставете детето да се радва на супергеройчетата. Сега към него: Филмите на Копола и Скорсезе са много повече от "гангстерски ковбойски филми". Явно не си гледал нито "Апокалипсис Сега", нито "Разяреният Бик". Да не говорим за "Шофьор на такси". Не ти ги препоръчвам. Щом си мислиш, че "Кръстникът" или "Добри Момчета", са филми, пълни с излянията на дърти бандюги, май трябва да пораснеш малко, преди да ги гледаш. Защото ако ги гледаш сега, като нищо Джейк Ла Мотта ще го оприличиш на Кубрат Пулев, а Полковник Килгор на Капитан Америка.