През 1988 г. Брус Уилис, до онзи момент най-популярен с ролята си на чаровен детектив в сериала "Съдружници по неволя" (Moonlighting), получава впечатляващите за онова време 5 милиона долара, за да участва в екшън филм.
Знаете за кой филм става дума - казва се "Умирай трудно" (Die Hard) и впоследствие се превръща в един от най-легендарните екшъни на всички времена.
Преди излизането му обаче да се дадат толкова пари на сравнително неизвестен актьор повдига много въпроси и както Уилис, така и продуцентите от 20th Century Fox трябва да защитават решението за такъв огромен хонорар.
Превъртаме лентата напред с над три десетилетия. Брус Уилис зад гърба си вече има участия в редица други успешни филми, някои от които с право считани за класики (макар, може би, не заради неговото участие).
Днес обаче той се снима във филми, за които малцина разбират - еднообразни и нискобюджетни екшън трилъри, които дори не достигат до кината, а се появяват директно на DVD или в стрийминг услуги. Качеството им е от съмнително до отблъскващо ниско.
Единственото, което успява да ги продаде на някои зрители, е това, че на обложките на DVD-тата и онлайн постерите им стои лицето на Уилис. Неговата стара слава му изкарва по някой друг милион, но тези роли сякаш хвърлят и сянка върху постигнатото преди.
Дъното може би беше моментът, в който на Уилис беше посветена специална категория от анти-наградите на Холивуд - "Златна малинка". В "Най-лошото изпълнение на Брус Уилис във филм от 2021 г." бяха посочени осем роли от осем негови филма, за които е много вероятно изобщо да не сте чували.
Всички те са от същия тип продукции, снимани директно за малък екран. А самото съществуване на категорията е колкото шеговито, толкова и тъжно отражение на това до какво дъно е стигнала кариерата на актьора.
Проблемът "Рандал Емет"
Упадъкът в кариерата на Уилис започва може би още в началото на века, донякъде и заради отношението на критиците и очакванията на публиката. Когато искат все да играеш устатия мъченик, който се преборва с тежката ситуация, защо да играеш друго?
Уилис обаче наистина поема по пътеката към долнопробните филми заради едно запознанство. Лоша от качествена (не и от финансова) гледна точка за кариерата на актьора е срещата и последвалата му обща работа с Рандал Емет.
"Кой?", ще попитате и не без основание. Става дума за филмов продуцент, който според сайта Vulture е разработил система за масово производство на филми. В тях събира млади и непознати лица, които се нуждаят от роли за филмографиите си, и ангажира някой актьор със солиден опит, но вече позавехнала слава - като Ал Пачино, Робърт Де Ниро, Никълъс Кейдж, Джон Траволта и пр.
Популярните лица трябва да работят само няколко дни по даден филм, за което изкарват 1 милион долара - нищо че са едва няколко минути във филма.
После обаче Емет използва лицето на звездата - била тя все още сияеща или вече поугаснала - за рекламните материали на филма си - обложката на DVD-то, постери онлайн и т.н. И именно това лице осигурява сделки за международно разпространение на дадения посредствен екшън.
Срещата на Брус Уилис с Рандал Емет води до редица такива примери. Според El Pais Уилис е заснел 29 филма за последните 8 години. От тях 20 са дело на продуцента Емет. 23 от тях са качени направо в онлайн платформа за гледане вкъщи, т.е. не са и подушили киносалон.
Що се отнася до качеството, 16 филма имат оценка от под 10% в сайта Rotten Tomatoes, т.е. попадат в графата "гледат се не за удоволствие, а за мъчение".
Уилис с тях обаче изкарва бързи и лесни пари - във филма Hard Kill се появява на екран за общо 7 минути. В Extraction (да не се бърка с филма с Крис Хемсуърт) има 8-минутно участие, а в Survive The Night - почти 10 минути!
Тук отново стигаме до избора, който в един момент идва пред големите звезди на Холивуд - или да се полупенсионират и да се отдадат на насладите от някогашната слава и натрупаното богатство (когато разводите и вредните навици са оставили такова), или да се снимат в евтини и слаби филми.
Не е като самият Брус Уилис да не е опитвал да вдъхне живот на кариерата си. През 2012 г. участва във "В царството на пълнолунието" на Уес Андерсън и в научнофантастичния Looper на Райън Джонсън ("Вади ножовете"), които са свежо разнообразие, но не довеждат до други значими роли.
През 2015 г. актьорът се обръща отново към театъра, с който започва и кариерата си десетилетия по-рано. Участва в адаптация на "Мизъри" по Стивън Кинг. Критиците отново определят изпълнението му като "инерционно" и "кухо". След това следва завръщане към скучните екшъни за DVD.
Защо бе, Брус?
Има различни версии защо някогашната звезда днес приема роли на килограм в долнопробни филми. Тези версии обаче са базирани на слухове, така че нищо не бива да се приема за чиста монета.
Първата е свързана със самия подход на Уилис към работата. През 2013 г. колегата му Силвестър Сталоун го определи като "алчен и мързелив", което според него е "сигурна форма за кариерен провал".
По думите на Сталоун, той предложил на Уилис 3 милиона долара за само 3 дни работа по снимките на филма "Непобедимите 3". Т.е. по 1 милион на ден. Уилис обаче поискал още 1 милион над предложените три. Резултатът е, че не участва във филма.
Друга версия е базирана на слуха, че Уилис има финансови затруднения и заради това поема толкова много роли, които едновременно са леки като ангажимент, но и му носят по няколко милиона долара годишно. Да се снимаш във филми за DVD-та, когато си някогашна звезда, може да се окаже по-доходоносно от това да търсиш и чакаш роля в голяма продукция в Холивуд, която далеч няма да бъде заснета така бързо и лесно.
Още повече, че без значение как се държи във филмите на продуцента Рандал Емет Брус Уилис трудно може да ядоса някое наистина важно лице в Холивуд.
Продуцент, работил с Емет, разказва пред списанието New York как Уилис решил самосиндикално да намали работата си по филма Out of Death от два дни на един ден. Това принудило режисьора да се опита в рамките на един ден да събере всички сцени с него.
Третата версия е най-хлъзгава. Слуховете са, че Уилис през последните години има проблеми с паметта.
За това намекват разкази на режисьора Кевин Смит, работил с актьора по комедията Cop Out, както и клюки, че неспособността му да си каже репликите е довела до уволнението му от филма на Уди Алън Café Society.
Това става през 2015 г. и първоначално като причина се посочва, че снимките на филма съвпадат с подготовката на Уилис за театралната постановка "Мизъри".
След това обаче репортер от изданието The Wrap цитира свой приятел, работещ по филма, според когото Уилис е бил уволнен от режисьора, защото не е успявал да запомни репликите си и е спъвал цялата продукция.
Наскоро този слух се появи отново заради думи на режисьора Мат Ескандари, работил по няколко от нискобюджетните екшън филми с Уилис през последните години. В коментари под видео в YouTube, посветено на актьора, той коментира, че Уилис не може да запомни реплики и е "тъжно" да го гледаш на снимачната площадка.
Отново трябва да се подчертае, че това са слухове - продължение на стара линия от твърдения, че Уилис има проблем със запомнянето на реплики. Разбира се, напълно възможно е това да няма нищо общо със здравословното състояние на актьора и, както казва Силвестър Сталоун, Уилис днес просто да е станал по-мързелив.
За обръщането към евтините, но носещи му доходи екшъни може би роля има и самата филмова индустрия.
На Уилис никога не му е било лесно - ходи на 11 прослушвания за сериала "Съдружници по неволя"; избран е за ролята на ченгето Джон Макклейн в "Умирай трудно" едва след като редица други по-големи звезди са я отказали; дори когато участва в успешни филми не е сочен като фактор за същия този успех, а когато иска по-различна роля - като тази в "12 маймуни" - трябва да се бори за нея и да прави компромиси.
Може би му е писнало, а може би - какъвто често е случаят с героите му - просто вече не му пука.