Легендарните реклами, които промениха индустрията

Историята на телевизионните реклами е история на креативна революция, пленителни послания, остроумие, експлоатация на емоциите и търговия с образи, думи и звуци.

На всеки хиляда банални и стерилни реклами се появява нещо стойностно и художествено издържано.

Предлагаме ви поглед към пет от най-влиятелните тв реклами на планетата.

"Кока-Кола“, 1971

Това е "Гражданинът Кейн“ на рекламите – революционен клип, който променя историята на индустрията и циментира "Кока-Кола“ като могъщ корпоративен Тиранозавър-рекс. Рекламата ползва за своя основа веселата песен "I'd Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony)" и отправя могъщо, мултикултурно послание за колективна консумация.

Продуктът е ефективно и ефектно комуникиран като обединяващ хората, събиращ раси, етноси и класи, помиряващ различията. Това е триумф на капитализма, който впряга за своите цели левичарска, анти-капиталистическа хипи-образност. Гениално.

На един хълм, хора от всякакъв произход пеят и пият "Кока-кола“. Камерата започва с близки планове и минава на епичен общ план от въздуха,  улавящ и предаващ универсалния, масов апетит на бранда за покоряване на света.

Продуктът е дефиниран като "истинското нещо“.

"Искам да купя на света ""Кока-Кола“, пеят безгрижните млади хора, творейки рекламна история.

"Apple“, 1984

Великият режисьор Ридли Скот ("Пришълец“, "Блейд Рънър“, "Гладиатор“) създава най-епичната и кинематографична реклама в историята през 1984-та по поръчка на Apple. Компанията представя своя персонален компютър “Макинтош“, като революционен отговор на тогавашната хегемония на IBM, завоалирано стилизиран като "Големия брат“ от дистопията на Джордж Оруел "1984“.

"Макинтош“ е комуникиран като цветното антиконформистко бъдеще на информационните технологии, а Ридли Скот разполага целия клип в естетиката на голямото антиутопично кино.

Единственият национален показ на рекламата се случва в почивката на тогавашното издание на финала на Super Bowl по CBS, но видеото бързо се превръща в легенда и пренаписва историята на визуалната рекламна комуникация.

Днес този клип остава платинен стандарт за зрелищна бранд-промоция и е част от западната поп-културна съкровищница с огромно влияние върху всеки, който има отношение към развлекателния свят и рекламната индустрия.

"Гинес", 1999

Ирландската бира "Гинес“ винаги е предлагала на публиката иновативна, богата и атрактивна рекламна комуникация, но "сърф“-кампанията от 1999-та издига изкуството на бранд-билдинга на съвсем друго ниво. Стилизираната черно-бяла реклама показва мъже, които сърфират сред грандиозни вълни, от които се "раждат" огромни и могъщи бели коне.

Иконографията на клипа е вдъхновена от картината на Уолтър Крейн "Конете на Нептун“, нарисувана през 1893-та година, а текстът съдържа препратки към "Моби Дик“ на Мелвил.

През 2002-та "Сърф“-видеото е определено за най-добрата реклама на всички времена в класация на "Канал 4“ и "Съндей таймс".

Черно-бялата картина, сюрреалистичната образност, гласът зад кадър и цялостната визуална динамика на клипа го отделят от конкуренцията и избутват допълнително границите на очакванията към една кратка реклама.

Днес "сърфиращият с коне“ хит на "Гинес“ е осмислян в категориите на късометражното авторско кино и отдавна е надградил първоначалната си и първична промоционална роля.

“Cadbury”, 2007

През 2007-ма млечният шоколад на британския бранд Cadbury получава своя рекламен opus magnum с кратък клип, в който човек в костюм на горила се развихря на барабаните по време на великата песен на Фил Колинс In The Air Tonight. Наскоро читатели от Острова гласуваха първото място на това видео в класация за най-добрите реклами, създавани някога.

Произведението е революционно по своята форма и съдържание и е една от най-важните и пионерски реклами, които изобщо не показват продукта и не споменават бранда. Това е престижна, имиджова реклама, която разчита на хумора, влечението към странното... и добрата музика, разбира се.

Продажбите на продукта скачат след кампанията "Горила“, а самият клип живее свой собствен живот в разговорите за влиятелни и иконични рекламни произведения.

“Volvo Trucks”, 2013

Освен, че е най-доброто нещо, в което "Мускулът от Брюксел“ Жан-Клод Ван Дам се е снимал през последните 20 години, клипът "The Epic Split“ представлява най-значимото рекламно произведение  на вайръл-епохата.

С повече от 83 милиона гледания само през канала на Volvo Trucks в YouTube, тези епични 76 секунди капсулират силата на качествения криейтив.

Ван Дам инкорпорира запазената си марка – гъвкавостта и шпагата – в цялостната концепция за прецизността на камионите на шведската автомобилна марка.

Белгийската екшън машина функционира едновременно като персонификация и комплимент на истинските машини.

Песента на Ения "Who can say where the road goes" е нищо по-малко от гениален музикален избор и финален щрих върху хармоничната, органична и безупречно сглобена реклама.

#1 e-mil 22.05.2016 в 15:59:40

За горилската реклама на Cadbury са написани големи глупости: "революционно по своята форма и съдържание и е една от най-важните и пионерски реклами, които изобщо не показват продукта и не споменават бранда." Първо, това не е продуктова реклама, а ПР. Така че изобщо няма нужда да се показва продукт във видеото. Второ, цветовете на бранда се виждат в задния план. Освен това накрая има продуктов кадър. Видеото и заставката винаги вървят заедно. Как така ги отделяте? Трето, нито е революционна, нито е пионерска. Кампанията на Dove - Real Beauty, беше пусната няколко години по-рано и по форма е същата. Сбор имиджови реклами с цел brand engagement. Ако наистина сте се интересували от история на рекламата не може да не сте чували за кампанията на Найк "Just Do It" от края на 80-те. Първите клипове бяха точно такива - абстрактни истории, в които маратонките почти не се виждаха. Лозунгът беше толкова успешен, че Найк вече не си изписват името на марката - само графично лого. Дажа вече отдавна не показват маратонки в много от билбордите си. Въобще примерите са ужасно много. Горилата на Cadbury има пряка връзка със статията за сторителинга отпреди няколко седмици. http://www.webcafe.bg/adcafe/marketing/id_422176033_Neka+ti+razkaja+ Този похват не е от вчера, нито от 2007, даже не е от този век.

Новините

Най-четените