360 tour на U2: рекордно по успех турне

Когато в неделя се отвориха вратите на стадиона "Морумби" за второто поредно шоу на U2 в Сао Пауло, Бразилия, турнето "360" на бандата официално би световния рекорд за най-печелившо турне в историята.

С концерта в Сао Пауло U2 надминаха досегашната рекордна сума от $558 млн. концертни приходи, постигната от "Rolling Stones" с турнето им A Bigger Bang, продължило от 2005 до 2007 г.

U2 ще продължат да надминават тази сума и вероятно ще достигнат около $700 млн. към момента, когато турнето им ще приключи в Северна Америка на 30 юли - на Магнетик Хил в Монктън, Ню Брънсуик, а когато окончателните цифри, турнето ще бъде записано в класацията Boxscore на сп. "Billboard" като най-голямото концертно турне въобще.

„360" също така може да се похвали с над 7 милиона продадени билети за 110 шоута, което е достатъчно и за титлата "най-посещавано турне в историята". "Стоунс" бяха досегашните носители и на тази титла, тъй като турнето им Voodoo Lounge от 1994-1995 г. имаше рекордната посещаемост от 6.4 млн. зрители.

Вероятността рекордът някога да бъде надминат е нищожна

Вестта за рекорда бе посрещната от мениджъра на U2 Пол Макгинес с коментара, че "това е постижение, с което много се гордеем". По негови думи "поставянето на такъв рекорд с предстоящи поне още 20 концерта в рамките на турнето предизвиква истински екстаз. Това означава, че вероятно този рекорд никога няма да бъде надминат."

На свой ред Майкъл Кол, продуцентът на турнетата на Rolling Stones от 1989 до A Bigger Bang (и в момента главен продуцент на "Spider-Man: Turn Off the Dark"), коментира новия рекорд на U2 като "невероятно достижение на велика група; „360" е изумително турне. Поздравления!"

Оглавяването на боксофиса на всички досегашни турнета е кулминацията на кариерата на група, изградила историята си около живите изпълнения. "Винаги много добре сме съзнавали, че имаме две успоредни кариери - като записващи в студиото музиканти и като изпълнители на живо, и че всяка от тях е абсолютно жизненоважна", казва Макгинес.

"По нашия специфичен начин без много шум подхождахме почти с военна стратегия към тези неща. Разговаряли сме за територии и превземането им - и ако е имало някое място, където нещата да се получават по-бавно, сме се връщали там и сме работили по него отново. Боно е нещо като генерал Патън под прикритие. Така че за нас това е истинска победа."

Остават още 26 зали, които гарантирано ще се пръснат по шевовете

И този път няма непревзети територии за U2. Като цяло и доходите, и посещаемостта са зашеметяващо високи - около $6.4 млн. и 63 600 зрители на всяко шоу, със сигурност също рекордни, макар и засега неотчетени от официални класации.

За продуцента на турнето Артър Фоугъл, председател на борда на Live Nation Global Touring, и екипа му в Торонто, все още предстои доста работа за вършене. "Чудесно е да бием рекорда, но пък след това остават все още цели 26 шоута", споделя Фоугъл. Въпреки това рекордът е поразително достижение, заключава той. "Не мисля, че обикновеният човек наистина би могъл да проумее мащабите на всичко това - дори за нас самите е трудно да го осмислим. Повече, отколкото самите печалби, когато се замислим, че когато всичко това приключи, ще става дума над 7 милиона билети в 110 концерта, това е невъобразимо като среден брой публика на шоу."

360-градусовата сцена неизбежно качва броя посетители на шоутата

Успехът на "360" е в по-голяма степен потвърждение за глобалната популярност на бандата, както и за уникалната 360-градусова сцена, довела до увеличение на броя зрители с около 15%-20%, отколкото за цените на билетите, най-евтините от които са били само $30, а най-скъпите не са надминавали $250.

Посещаемостта е "абсолютно най-голямото достижение", категоричен е Фоугъл. "Има адски много фактори, които допринасят за нея: уникалното естество на шоуто, моделът на ценообразуване на билетите, стратегическите решения къде ще свири групата и броят билети на пазара. Всичко това се съчетава - и когато наистина се получи по начина, по който сме го желали, става нещо като перфектната буря."

Стартирането на най-скъпото и мащабно турне в историята с огромен капацитет в условия на несигурна глобална икономика е меко казано амбициозно решение. С тази сценография на „360", U2 са рискували да изглеждат смешни, ако свирят при недостатъчно пълни стадиони.

"Беше смел ход от страна на всички - тъй като истината е, че с тези шоута си като гол пред очите на всички, няма къде да се скриеш", коментира Фоугъл. "Когато се заемеш с нещо дотолкова мащабно като шоу, сценография и декор, добре е да си наистина уверен, че можеш да го направиш като хората."

Новините

Най-четените