В последните години Кърк Хамет от Metallica е в стихията си не само докато е на сцената и свири китарните сола в най-голямата хеви метъл банда в света.
53-годишният китарист издаде книгата Too Much Horror Business, в която разказа за любовта си към хоръра, а също така се превърна в предприемач със собствена компания за играчки. Най-скорошното му начинание - зарадвало безбройните прохождащи китаристи, вдъхновяващи се от Metallica - е неговата собствена компания за китарни ефекти.
„Всичко е по-лесно в днешно време", обяснява Хамет пред Rolling Stone малко преди да влезе на студийна сесия с бандата. „Това са неща, които винаги съм искал да направя, но не съм имал време. Все бях по турнета или правех нещо друго. Сега тези начинания не изискват толкова време и труд, както преди 10 или 15 години. Да основеш компания е много по-лесно като имаме интернет, социални мрежи и технологии".
Неговата KHDK Electronics проектира и произвежда китарни ефекти, по които всеки отдаден китарист лесно може да се запали.
Заедно със съоснователя на компанията Дейв Карън, Хамет цели да даде началото на следващите големи тенденции в китарния звук и да вдъхнови едно ново поколение рок китаристи. Техният първи продукт е ефектът Ghoul Screamer - подобрена версия на популярния овърдрайв Tube Screamer на Ibanez, ползван от най-различни типове китаристи от Бъди Гай до Стиви Рей Вон и от Ди Едж от U2 до Ким Гордън от Sonic Youth.
Кърк Хамет разказва, че в компанията са направили неговия овърдрайв Ghoul Screamer с цел да бъде доста по-податлив на промени на тона и да дава повече възможности за корекции. „Беше нещо, от което се нуждаехме и което аз лично исках. Никой друг не го правеше, затова си го направихме ние".
„Поредният овърдрайв педал", побързаха да въздъхнат някои критици с отегчение, като припомниха колко много са съществуващите ефекти, носещи името (и поне по презумпция характерния тон) на големи китаристи - Джими Хендрикс, Ерик Клептън, Джон Петручи, Еди Ван Хален, Слаш и др.
Но Кърк Хамет и Дейв Карън вече показаха, че имат по-сериозни планове и че мечтаят за неща, които не са правени до момента.
След Ghoul Screamer те пуснаха на пазара втори овърдрайв за любителите на тежки китарни партии, както и ефект за регулиране на чистия тон на китарата. Хамет признава, че има още доста идеи, макар все още да не иска да ги разкрива в подробности.
„Очевидно не съм направил компанията, за да печеля пари, а за да тръгна по някакъв творчески път, по който не съм поемал и по който смятам, че доста от колегите ми също не са поемали", казва той. Също така, желанието му е да види как неговите продукти вдъхновяват други китаристи. „Надявам се хората да могат да експериментират със звуците и да намерят нещо, което е уникално и което се превръща в стандарт за музиката им, независимо дали става въпрос за свирене с готин звук или написване на песен, създадена именно с този странен педал".
В момент, в който Metallica записва своя следващ албум след Death Magnetic от 2008 г., Кърк Хамет има идеалната възможност да изпробва своите концепции в студийна среда.
„В момента Ghoul Screamer педалът е вързан с усилвателя ми. Днес ще свиря водещата китара и именно с него смятам да пробвам. Всъщност имам цяла педалиера с шест или седем от нашите ефекти, които все още не са се появили на пазара".
Той спира за момент и се прехвърля на по-големите си цели. „Иска ми се да създам креативна искра и други хора да бъдат вдъхновени, като видят какво правя аз. Така може би ще възбудя тяхното творческо любопитство. Иска ми се много хора да се включат в това".
Металика, колкото и да си дават зор, няма как да се представят нито като добри композитори, нито поне като прилични инструменталисти, каквито безспорно бяха някога. Причината за силния им старт навремето, беше наличието на 3-ма добри композитори/инструменталисти в състава в началото на 80-те. Единият го изгониха, другият умря, и макар да имаха достатъчно инерция, за да се издигнат на върха, посредствеността на останалите в групата, им попречи да направят нещо поне прилично в последните 25 години. Статистиката е безпощадна - 4 убийствени албума за 5 години, и още 6 през следващите 28 години (!!!!), вариращи от посредствени до пълен боклук, като последният им отбелязва нови "висоти" в копането на тиня по морското дъно - албумът Лулу кара дори ужасният Сейт Енгър да звучи почти приемливо. Ами лайн-ъпа? Улрих, който през 80-те минаваше за "приличен" барабанист (защото Ларс никога не е могъл да се мери с барабанисти като Ломбардо, Бостаф, Хоглан и др.), е в толкова лоша форма, че не може да свири добре дори парчета, с които всеки втори начиначещ барабанист се справя (напр. One, за която спомена Дракона, гледал съм ги 4 пъти на живо, и Ларс я осра всеки един път!). Джеймс още е добър ритъм китарист, но гласът му се е редуцирал до някакво жалко мяучене, а пък Кърк винаги си е бил един неуспешен заместител на Мъстейн, единствените му добри сола са от периода 86-та/88-ма, и те най-вероятно са били замислени от Бъртън. Само Трухийо е добър, но той е само наемен басист в тая група. Отдавна трябваше да разпуснат кочината, ама пустата му алчност...
abductor | 15.02.201612:41 Статистиката е безпощадна - 4 убийствени албума за 5 години, и още 6 през следващите 28 години (!!!!) ************* Факт!!! Няма какво да се добави повече....
Това дали Хетфийлд е по-добър вокал от Мъстейн, си е чисто субективен въпрос, в края на краищата и двамата не са особени певци, но това няма особено значение в случая, защото Мъстейн никога не е бил вокал на Металика. Що се отнася за сравнението Мъстейн/Хамет - обективно погледнато, технически Мъстейн е с класи над Хамет (който до 88-ма не знаеше що е вибрато, и Джеймс не му даваше да записва ритъм китари в албумите чак до 91-ва), освен това (Дейв) притежава характерен и запомнящ се стил на свирене, за разлика от Кърк, който винаги е предлагал само безличен рокаджийски мазаляк (да живее уауа-то). Както и да е, темата не е Megadeth VS Metallica (сравнението на последните им албуми е достатъчно показателно), това, което исках да кажа е, че приноса на Мъстейн за летящия старт на Металика, поне за мене, изглежда безспорен.